• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fiyali

    Har varit på ruskigt uselt humör ända sedan i morse. Bundis med dass och sova dåligt med stora tjejen som knuffas och trängs som ett värme element är inte min grej när jag är gravid. Dock sitter jag här nu och fortsätter sura, vilket inte riktigt är likt mig, är mer sån där som smäller av och sen skrattar direkt efter igen, men nu har jag hittat fredagssurningens räddning när det bara är 50 minuter kvar av dagen, det är bara MAX 30 dagar kvar tills jag får min bebis:) MAX!!!

  • Vilda Tiger

    Fiyali
    Max 30 dagar låter ju som INGENTING! Hoppas humöret blir bättre snart.

    Jag oroar mig lite inför spa-resan idag. Mest för att vi  inte kommer iväg över huvud taget, för det snöar kraftigt här och det ligger över en dm på marken. Igår kom det tre dm. Det ska komma lika mkt till idag, säger de. Suck... vi ska åka tåg är det tänkt men ska ringa SJ och höra vad de tror om ev förseningar. Vi har hyrt en bil som vi kan ta i nödfall, men att åka bil är nog inte roligt heller. Kul om man inte kommer iväg, då har vi fått kasta flera tusen i sjön.

  • Fiyali
    Vilda Tiger skrev 2010-02-20 07:39:51 följande:
    Fiyali Max 30 dagar låter ju som INGENTING! Hoppas humöret blir bättre snart. Jag oroar mig lite inför spa-resan idag. Mest för att vi  inte kommer iväg över huvud taget, för det snöar kraftigt här och det ligger över en dm på marken. Igår kom det tre dm. Det ska komma lika mkt till idag, säger de. Suck... vi ska åka tåg är det tänkt men ska ringa SJ och höra vad de tror om ev förseningar. Vi har hyrt en bil som vi kan ta i nödfall, men att åka bil är nog inte roligt heller. Kul om man inte kommer iväg, då har vi fått kasta flera tusen i sjön.
    Klart ni kommer iväg :) Sj ska gå, men de har tydligen slopat garantin för tider lästa jag någonstans! Och skulle det vara värstafall scenario så du och mannen får bli hemma, så får ni annordna ett SPA där hemma sälva!
    Tappa upp ett ljummet bad med musik, dämpad musik, lite aromadoft som ryker och oljor i vattnet, ett glas multivitamin juice i vinglas och en liten skål med blandande nötter till för att göra det extra mysigt! Och verkligen passa på att rå om varandra!
    Men jag hoppas och tror ni kommer iväg! Som gravid diabetiker som sliter som ett djur under hela graven förtjänar man sig en härlig stund av SPA!
  • Killa

    Hej!!

    Jag är inte inne här sååå ofta, känner inte att jag har tid.. det har gått mer än en vecka sen jag ens öppnade min lilla dator.. konstigt?? Ja d tycker jag..

    jag var iaf på TillväxtUL i torsdags.. 2100 g o ca 40 cm lång (vecka 32+4). Perfekt enl kurvan. +1% ligger hon i viktkurvan men d är ju toppen..
    Däremot har min diabetes börjat svaja lite o jag har fått högre värden.. HbA1c var för 4 veckor sen på 5,5 o nu är d 6,0.. Känns inge bra alls.. Det är ganska oroligt på jobbet i ena barngruppen jag jobbar med (jobbar heltid på en förskola) o den stress som blir tror jag har att göra med sockret.. Det och att min rygg är så paj att jag inte sover gör att jag är ett samtal ifrån deltidssjukskrivning, min läkare sa att det bara är att ringa.. Så skönt!!! Men jag vill ju jobba, men min rygg (blev påkörd för 5 år sen o har ont sen dess o nu är d värrre) och trötthet orkar inte..  Att få havandeskapspenning är inte lätt o mitt ärende är på G men jag har bara 49 dgr till BF och d lär dröja iaf 3 veckor till tills FK är klara.. :-S Så min läkare får väl skriva ett intyg ist.. Detta har oxå vatt en stressgivare som nu är borta!!

    Sen har jag just fått reda på att min SGI är bra efter de 180 första dagarna.. men de första 180 får jag bara 180 kr/dag!!! HJÄLP!!! har vatt studerande o så 3,5 år o sen åkte vi till Thailand en månad o var inte inskriven på AMS.. då blir min inkomst nollställd igen.. Jag vet inte hur jag ska göra nu... känns bara sååå jobbigt.. kmr inte få mkt pengar alls första halvåret ju.. :,,(


    killas.blogg.se BF 10 april 2010!
  • ebyl

    Nu minns jag inte vem det var som skrev om mindre insulin vid förlossningen men... Min erfarenhet från förra förlossningen var att jag lät pumpen gå, kollade bs OFTA å duttade lite när jag tyckte det behövdes. Ändå låg jag rätt jämt på 9 minns jag... Man var ju rätt rädd att hamna för lågt å inte orka med. Samtidigt så känner jag denna gång att jag verkligen ska försöka, precis som du skriver Vilda, att ligga runt 5-7 för barnets skull. Iris hade ju 1,2 i bs när hon föddes å fick tillmatas varannan timme i två dygn. Läste ju om Fridlyst som legat bra i bs under förlossningen å hennes goklimp låg ju över 2, vilket är helt normalt för ett nyfött barn!
    För då slipper ju barnet (barnen i mitt fall:-P) kompensera mitt bs med sitt insulin... å därmed vara mer förberedd på livet utanför magen!
    Synd man har så långt kvar... Jag ser framemot förlossningen sjukt mycket, å hoppas in i det sista att det blir vaginalt. Blev ju igångsatt sist å har bara positiva minnen från det också, kanske mycket pga att kroppen redan var "på G".

    Men man lär få vänta minst 14 veckor till...suck.

    Har iaf blivit kommenderad lugnare pass på jobbet av mina arb.kamrater pga värk i magen.. Jag har en super arbetsplats! Sitter numera i receptionen på akuten, samt på en obs.avd som 99 ggr/100 är hur lugnt som helst. Slipper alltså springa omkring bland akut sjuka människor å stressa.. Jätteskönt. Känns bättre att trappa ner i tid å kunna jobba heltid så länge som möjligt än att det ska bli något så jag inte kan jobba alls. Särskilt eftersom det är jag som håvar in pengar till familjen då sambon pluggar!

  • Tjohooo82
    ebyl skrev 2010-02-21 08:43:01 följande:
    Nu minns jag inte vem det var som skrev om mindre insulin vid förlossningen men... Min erfarenhet från förra förlossningen var att jag lät pumpen gå, kollade bs OFTA å duttade lite när jag tyckte det behövdes. Ändå låg jag rätt jämt på 9 minns jag... Man var ju rätt rädd att hamna för lågt å inte orka med. Samtidigt så känner jag denna gång att jag verkligen ska försöka, precis som du skriver Vilda, att ligga runt 5-7 för barnets skull. Iris hade ju 1,2 i bs när hon föddes å fick tillmatas varannan timme i två dygn. Läste ju om Fridlyst som legat bra i bs under förlossningen å hennes goklimp låg ju över 2, vilket är helt normalt för ett nyfött barn! För då slipper ju barnet (barnen i mitt fall:-P) kompensera mitt bs med sitt insulin... å därmed vara mer förberedd på livet utanför magen! Synd man har så långt kvar... Jag ser framemot förlossningen sjukt mycket, å hoppas in i det sista att det blir vaginalt. Blev ju igångsatt sist å har bara positiva minnen från det också, kanske mycket pga att kroppen redan var "på G". Men man lär få vänta minst 14 veckor till...suck. Har iaf blivit kommenderad lugnare pass på jobbet av mina arb.kamrater pga värk i magen.. Jag har en super arbetsplats! Sitter numera i receptionen på akuten, samt på en obs.avd som 99 ggr/100 är hur lugnt som helst. Slipper alltså springa omkring bland akut sjuka människor å stressa.. Jätteskönt. Känns bättre att trappa ner i tid å kunna jobba heltid så länge som möjligt än att det ska bli något så jag inte kan jobba alls. Särskilt eftersom det är jag som håvar in pengar till familjen då sambon pluggar!
    Skönt att dina arbetskamrater har kommenderat dig till lugnare pass! =)
    Hade ungefär samma situation på min arbetsplats, cheferna var mycket måna om att jag inte skulle ta ut mig och kunderna assisterade mig i lyft i möjligaste mån :D

    Ang det där med insulin och bs vid förlossningen så sa läkarna till mig att jag inte skulle ta Lantus så fort värkarna började för att inte hamna för lågt i bs. Jag låg nog runt 7-9 har jag för mig, nån gång över 11 tror jag men duttade i Novorapid då. Leah hade bs över 2 hela tiden (åtminstone så vitt jag vet, vet ju inte hur det var i början eftersom jag låg på uppvaket då) och stabiliserade det ganska så snabbt själv.
  • Vilda Tiger

    Vi kom iväg till SPAet! Har haft en superbra helg och klarat mig med relativt bra sockervärden trots god mat och en del godis. Tågen var lite sena men gick iaf, till skillnad från på många andra ställen i Västsverige.

    Ebyl
    Är helt på din linje. Jag vill gärna ligga mellan 5 och 7 under fl för att nästa bebis inte ska behöva så mkt tillmatning som Lyckeli fick. Hoppas att jag kan amma denna gång, iaf på "deltid" i några månader.

  • BabyNo2

    MÅSTE gnälla av mig... oroar mig konstant nu för att få en jättebautabebbe..har inte lyckats haft många värden under 4-5 på läääänge nu.. ca 1v... vad säger ni gamla uvar som har stenkoll... kan bebben skadats??? uscha... har lixom ingen ork just nuuu... fattar inte... förösker pussla ihop dagarna.

    Hur många är de här som fått avslag ang sjukskrivning hos Fkassan??????

    Vilda T: Hoppas Ni haft en super mysig helg...Ska nog be om en sådan ensamhelg innan de är dax.. att samla tankar o kraft... men dit är de några månader kvar....

    KRAMIS

  • Amelie av Paris

    Prata med din diabetessköterska om dina värden i morgon på telefontiden om de är högre än vanligt. Jag har BF i juni och fått höja mina insulindoser jättemycket i täta etapper. Sköterskan visade mig ett diagram på hur mycket extra insulin man kräver som gravid diabetiker. Det var en brant kurva runt mitten av graviditeten. Det är väl därför man går på regelbundna kontroller. Du behöver nog inte oroa dig för bebis. Om vården inte kunde hjälpa diabetiker att föda friska barn tror jag att de s´kulle avråda oss från att bli gravida!

  • Vilda Tiger
    BabyNo2 skrev 2010-02-21 19:51:38 följande:
    MÅSTE gnälla av mig... oroar mig konstant nu för att få en jättebautabebbe..har inte lyckats haft många värden under 4-5 på läääänge nu.. ca 1v... vad säger ni gamla uvar som har stenkoll... kan bebben skadats??? uscha... har lixom ingen ork just nuuu... fattar inte... förösker pussla ihop dagarna.Hur många är de här som fått avslag ang sjukskrivning hos Fkassan??????Vilda T: Hoppas Ni haft en super mysig helg...Ska nog be om en sådan ensamhelg innan de är dax.. att samla tankar o kraft... men dit är de några månader kvar....KRAMIS
    Ingen fara för bebisen, inte. Du är ungefär som jag, va? Jag går in i v 27 imorgon. Ligger du runt 8-9 större delen av dygnet brukar det ge ett bra hba1c ändå, enligt min erfarenhet. Jag är också i en sån period då dels sockret är högre än vanligt, det hoppar mer och beter sig konstigt, plus att jag inte riktigt orkar ta tag i det. Ett värde på 11 får mig mest att sucka och känna att "jaja, det blir nog bra, jag orkar inte oroa mig" men jag VILL ju ha ork att ta tag i det bättre. Inte för att 11 är en katastrof men jag vill ju ligga så bra som möjligt nu sista veckorna så att inte bebis brakar iväg i storlek för mkt.

    Min bm vill att jag snart gå hem, blir sjukskriven, men jag är också orolig över att inte få sjukpenningen igenom för fk. Det blir måååånga veckor utan pengar annars... Så därför hakar jag på din fråga och undrar om det har varit problem för er andra. Var dig du, Blehnda, som fick avslag? Eller var det någon annan? Hur gick det med det?
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare