• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • na96gen
    helena76 skrev 2011-02-08 18:58:09 följande:
    +7% låter  ju jättebra! Var nöjd!
    *skrattar* ja man får la vara det .. oavsett så är ju huvudsaken att bebisen är frisk när den kommer{#emotions_dlg.flower}
    Skall in och göra CTG kurva och flödeskontroll imorgon igen, nu är det en gång i veckan.. så nu är det ju hårdare koll
  • Med två små
    icadraget skrev 2011-02-08 14:32:21 följande:
    Med två små, jag tycker att FK har blivit hårdare och hårdare. Jag hade problem att få bli sjukskriven trots två läkarintyg (jobbar inom vården, rullande schema, alltså dagar, kvällar och nätter).
    Vid min första graviditet gick det igenom utan några frågor och protester från FK.
    Ja, jag hade inga problem att bli sjukskriven förra gången alls, men får se hur det blir den här gången. Kan du byta och jobba bara dagpass?

    Och sen en fråga: ni som har barn sen tidigare och som fick lite större barn - är de fortfarande stora? Mina döttrar är fortfarande långa för sin ålder och stora tjejen är både betydligt längre och tyngre än sina klasskompisar.  
  • Sweetheartno1

    Med två små:
    Min son föddes i v36 och vägde då 4420g och var 50 cm lång. Han fyller 4 år i mars och är 110 cm och väger ca 23 kg. Hab är större än sina bästa vänner.

  • Camillur
    Med två små skrev 2011-02-09 12:12:49 följande:
    Och sen en fråga: ni som har barn sen tidigare och som fick lite större barn - är de fortfarande stora? Mina döttrar är fortfarande långa för sin ålder och stora tjejen är både betydligt längre och tyngre än sina klasskompisar.  
    Jo, min tös är fortfarande ganska stor. Fast nu är hon nere bland de "normala" tillväxtkurvorna. Hon är rund, men absolut inte "överviktig" eller "fet".
    Men hon är väldigt glad i mat också :) Och både jag och min man var runda som småbarn.
    18månader ca 13kg och ungefär 86cm. (Ska till bvc på 18mån kontroll om en vecka så då vet jag mer exakt hur hon ligger på kurvorna.) 
  • kattis1986

    var ett tag sen nu..hänt mkt här märker jag!:)

    själv har man åkt dit på magsjuka söndag kväll/natt.. ursch och fy! men jag klarade ända hålla sockret rätt så bra, låg som högst på 12 i blodsocker motför föregående magsjukor där jag aldrig legat UNDER 15 kanske.. brukar vara helt borta men den här gången var rätt lindrig iaf..tur!

    någon fler som haft magsjuka?

  • 3 barns mor
    kattis1986 skrev 2011-02-09 14:58:20 följande:
    var ett tag sen nu..hänt mkt här märker jag!:)

    själv har man åkt dit på magsjuka söndag kväll/natt.. ursch och fy! men jag klarade ända hålla sockret rätt så bra, låg som högst på 12 i blodsocker motför föregående magsjukor där jag aldrig legat UNDER 15 kanske.. brukar vara helt borta men den här gången var rätt lindrig iaf..tur!

    någon fler som haft magsjuka?
    hade magsjuka mellan jul och nyår och hade också ett rätt bra socker ej över 12 men va inne på akuten och fick dropp hade också massa ketoner.
  • Mayalotta

    Nu är vår lilla prinsessa här! Hon föddes i måndags klockan 17.54. Blev igångsatt vid tolv och första timmarna hände det ingenting men sen satte det fart. Bad om epidural när jag var öppen 5, narkosläkaren kommer och jag är då öppen 7 och samtidigt som han tvättar ryggen får jag krystvärkar! Lätt chockad kan jag meddela att jag blev. Strax därefter var hon ute, 4035 g och 52 cm lång. En riktigt guldklimp.

    Sänkte mina doser enligt läkarens ordination men har fått höja dem igen, ligger ju alldeles för högt trots att amningen kommit igång. Kanske för att jag äter som en häst... Sak samma, nu känner jag att det inte är sååå viktigt.

  • challis777

    Grattis till Prinsessan Mayalotta!!!!

    Kul att det gick så snabbt.

    Jag blir tårögd, ååå vad härligt att det gick bra, ta hand om er nu

  • LillaNY

    Grattis Mayalotta!! Vad roligt att det gick bra!

    Med två små: Min son vädge 4700 g och var 53 cm. Nu är han 18 månader och väger nästan 13 kg och är 83cm.

  • Camillur

    Garttis Myalotta! Kul att höra att allt gick bra.
    Låt nu diabetesen ta lite mindre plats ett tag och njut av den lilla prinsessan!

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare