• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • 3 barns mor

    sv


    Frankofilen skrev 2011-04-28 11:50:57 följande:
    Jag måste bara fråga. Många här har svullnat upp i kroppen under graviditeten. När förvinner all denna vätska ur kroppen. Kan man påskynda förloppet på något sätt?
    Själv upplevde jag mig inte als som svullen på något sätt under graviditeten, men efter förlossningen så svullnade jag upp i fingrar, ansiktet, ben och fötter. Efter ett par dagar började jag kissa konstant och sedan kändes allt som vanligt igen.

    Undrar varför det blir så...?

     
    svullnade också upp i benen efter förlossningen. vet ej varför men försvann efter ca 1 v.
  • Viveka GBG
    Frankofilen skrev 2011-04-28 11:48:22 följande:
    Jag kände mig inte trygg på avdelningen där jag hamnade. Jag drabbades av lågt blodsocker hela tiden och det kändes inte som att någon hade koll på hur det skulle hanteras. 
    Vid ett tillfälle, när jag låg på 1.6 bad jag om saft. De kom in med Fun Light eftersom diabetiker inte bör dricka söt saft...
    När jag berättade detta för läkaren på avdelningen blev han arg och trodde inte på mig, trots att de som låg i samma rum, intygade vad som hänt. Då ringde jag min diabetolog och grinade. Jag sa att antingen behöver jag ha min man här, eller så får han se till att få mig utskriven. Jag fick åka hem samma dag som jag talade med honom. Tyvärr har avd. 44 i Lund dåligt rykte men jag tyckte nattpersonalen var fantastisk. 
    nä fy vad hemskt!!
    det borde inte få ske! jag kommer packa ner både eget insulin å en jättegodispåse för säkerhets skull!
     jag bor i göteborg, hoppas verkligen det e bättre här!? någon som har bra/dålig erfarenhet av östra sjukhuset???
  • challis777

    Till mig sa de att genomsnittstiden en diabetiker stannar var 5 dagar. För en förstföderska.
    Det är i Umeå.

    Vi stannade en månad med första och 10 dagar med andra, men då är de ju födda för tidigt.

  • Viveka GBG
    icadraget skrev 2011-04-28 12:31:34 följande:
    Fridanilsson, ÄR du gravid nu, eller har du inte testat än?

    Nyfiken
    jag tror jag e gravid, inte säker än, e på bim -2 så än syns inget på testet, sist plussade jag på bim-dagen. har en del symptom så jag hoppas jag plussar vilken dag som helst..
  • Eddoo

    Frankofilen: tack för att du berättar om avdelningen, det lät ju helt bisarrt. Är det verkligen så mycket begärt att personal som jobbar med gravida och/eller nyförlösta med diabetes ska kunna det mest grundläggande om sjukdomen och behandlingen? Jag tycker att jag har sett rätt många mer eller mindre allvarliga exempel på motsatsen. Då kanske jag ska överväga att föda i Malmö i alla fall, fast om det blir igångsättning kan man väl inte välja. Inte för att jag trivdes superbra på BB där, men jag tror inte att de skulle ha gjort sig skyldiga till Fun Light-grejen. Jag fick lågt blodsocker där, och då kom de med söt juice. Och en jätteportion mat, vilket kanske inte var nödvändigt, men ändå. (De blev i och för sig helt hispiga. De tog tusen blodprover och jag fick ringa en diabetesläkare som bara skrockade och tyckte att det var väl inget. Jag hade inte extremlågt blodsocker, kanske drygt 2, och jag var "med" hela tiden.)

    Men det lät ju bra att du fick amma och att tillmatningen skedde vid behov. I Malmö skulle barn till diabetiker (och t ex ovanligt små barn, vi delade rum med ett barn som vägde 2,7 kg och därför fick samma behandling) matas var 3:e timme med ersättning, eller urpumpad mjölk om man ville det och lyckades få ut rätt mängd. Däremellan skulle man inte amma, och det var inte så kul tyckte jag. Ännu mindre nu i efterhand när jag vet mer om hur amning fungerar. Jag ammade i och för sig också i två år och hade aldrig några problem med amningen i början, så tillmatningen störde inte amningen i längden i alla fall.


    Busan10 skrev 2011-04-28 11:50:11 följande:
    Hej.
    Är det okej att man hoppar in här? är gravid i vecka 6 och läsr mycket i er tråd.
    Mitt blodsocker svänger mellan 3-12 hela tiden, tycker jag duttar varje timme..
    Har ringt min läkare och han skulle skicka remiss till spec mvc, i vilken vecka brukar man får komma dit?
    börjar bli orolig över mina svängningar..

    Grattis Boomie!

    Eddoo är det standard att göra KUB på diabetiker?

    Nån som går i Falun av er?

    Kram Busan
    Välkommen Busan, och grattis till graviditeten! Jag vet inte hur det är med KUB. I det här landstinget blir alla som är 33+ erbjudna KUB, så jag trodde att det var därför jag erbjöds det. Men BM som gjorde vårt KUB-UL igår sade faktiskt i förbigående att alla med diabetes erbjuds det. Vet inte varför det skulle vara så, men det varierar säkert mellan olika landsting.
  • ELLEN0101
    Boomie skrev 2011-04-27 15:25:42 följande:
    Hej hej En snabb rapport från bb. Allt har gått bra. Lillasyster är 50 cm och väger 3680 gram. Helt normal alltså. Massor med hår och till skillnad från syrran så vill hon ligga och snutta mest hela tiden (och får möjlighet till det också eftersom vi uttryckt önskemål om att vara restriktiva med tilläggs st ing). Snittet tog lite längre tid än sist eftersom jag hade lite ärrvävnad och sammanväxningar i buken men allt gick fint. Just nu sover lytet på pappas mage.
    Gud så skönt att allt har gått finfint och stort Grattis till er :)
  • Matillin

    Hej
    Jag läste idag en tråd på fl där en tjej visat sig ha 23 i blodsocker efter en glukosbelastning.
    Hon ska in på sjukhus på måndag, men det här är väl riktigt allvarligt och borde behandlats direkt eller?
    Bebisen hade visst inte växt som den skulle heller :-/

    Blev så orolig för tjejen och hennes bebis hoppas att hon läser mina svar i tråden ikväll. :-/
    Sköterskan på mvc hade aldrig varit med om något liknande men skickar man då inte en sådan kvinna direkt vidare till sjukhuset?
    Jag hade 20 i bs när jag blev akut inlagd och var då inte gravid?
    Frågar er härinne som jag antar vet hur farligt det är.
    Jag har nyligen fått diabetes typ 1 men aldrig varit gravid med diabetes.

  • Viveka GBG

    har alla gravida här haft kraftigt förändrat blodsocker innan ni plussade??

    är på bim -2 mitt blodsocker e som vanligt men jag har andra gravid-symptom...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare