• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • SockerStinn
    Bohman skrev 2012-02-08 17:41:42 följande:
    EN liten snabb akutfråga.

    Kakao?
    Det är väll fritt från gluten?
    Kolla innehållet så din sort inte innehåller spår av gluten (spår av vete är dock ok, det är så liten mängd att bara veteallergiker inte tål det men för glutenintolleranta går det bra). Det är dock ovanligt med spår av gluten i kakao.
  • SockerStinn

    ">



    Någon som testat detta sätt att göra "figurer" på? Är det så lätt som det ser ut? Jag misstänker att det är lätt att sabba allt? Piping gel har jag bara hittat på kakburken, och den innehåller spår av allt. Kan man göra eget mha gelatin?? Recept någon?

    Sen hittade jag denna som skulle passa dottern perfekt: 

    ">


    Enda bekymret att lösa är hur man får in en hög tårta i frysen. Jag gissar att man kan sätta ihop den efter crumb-sealing? Eller håller den inte ihop då? Man kanske får ha en blompinne i om man vill ha lite god fyllning och inte få en torr stabbig tårta som denna verkar vara. 
  • MammaNenne

    Hej Allihop! vilke rolig tråd! ja själv har precis börjat, tänkte bara höra om jag skulle kunna få några bra hemma gjord SP recept samt hur ni gör för att kavla ut dom så det blir tunt, får så tjockt hela tiden! 

    Även vart jag kan få tag i färger så jag kan färga SP an =) 

    Tack för all hjälp! <3  

  • Nina84

    Finns de någon som har ett bra recept på tårtbotten i långpanna så tar jag tacksamt emot det =)

    Sedan undrar jag kan man ha pannacotta som fyllning i en tårta lr blir de konstigt ?

  • ventilera mera
    Nina84 skrev 2012-02-09 09:19:36 följande:
    Finns de någon som har ett bra recept på tårtbotten i långpanna så tar jag tacksamt emot det =)

    Sedan undrar jag kan man ha pannacotta som fyllning i en tårta lr blir de konstigt ?
    Det är jättegott! Jag kombinerade pannacotta med en hallonfyllning med lite lime i på chokladbottnar och tårtan tog slut på nolltid.

    Jag lade en botten i en plastad springform och bredde på fyllningen när den halvstelnat, sen på med nästa tårtbotten och in i kylen.

    Skulle också vilja ha ett bra långpannerecept, så jag puffar lite för frågan...
  • MammaNenne
    Nina84 skrev 2012-02-09 09:19:36 följande:
    Finns de någon som har ett bra recept på tårtbotten i långpanna så tar jag tacksamt emot det =)

    Sedan undrar jag kan man ha pannacotta som fyllning i en tårta lr blir de konstigt ?

    Hej, jag gör dubbelsats av en kanontårtbotten jag hittat,

    3 ägg

    3dl socker

    1 dl kokande vatten

    1,5 tsk bakpulver

    3 dl vetemjöl

     Sätt ugnen på 175 grader   

     Använd en 2-liters sockerkaksform och bröa den. Vispa ägg och socker riktigt poröst.           

     Blanda mjölet med bakpulvret, tillsätt sedan vattnet och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Vänd försiktigt ner ingredienserna med en slickepott.           
     
    Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.          

    Men som sagt, gör dubbel sats, eller trippelsats! Jag tycker den blir kanon, saftig och god =)

    Lycka till =) {#emotions_dlg.flower} 


       
           
           
  • mina12
    Nina84 skrev 2012-02-09 09:19:36 följande:
    Finns de någon som har ett bra recept på tårtbotten i långpanna så tar jag tacksamt emot det =)

    Sedan undrar jag kan man ha pannacotta som fyllning i en tårta lr blir de konstigt ?
    Jag har också haft pannacotta som tårtfyllning. Jag köpte 2 förpackningar som man bara blandar med grädde. Jag lät den svalna/stelna i en springfom med plastfolie (i samma storlek som tårtan) och sen lyfte jag bara över den till tårtan när den stelnat. 2fp (8portioner) tyckte jag var lagom i en 20cm tårta. Jag hade mosade hallon under.
  • mina12
    MammaNenne skrev 2012-02-09 09:41:51 följande:
    Hej, jag gör dubbelsats av en kanontårtbotten jag hittat,

    3 ägg

    3dl socker

    1 dl kokande vatten

    1,5 tsk bakpulver

    3 dl vetemjöl

     Sätt ugnen på 175 grader   

     Använd en 2-liters sockerkaksform och bröa den. Vispa ägg och socker riktigt poröst.           

     Blanda mjölet med bakpulvret, tillsätt sedan vattnet och mjölblandningen växelvis i äggsmeten. Vänd försiktigt ner ingredienserna med en slickepott.           
     
    Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.          

    Men som sagt, gör dubbel sats, eller trippelsats! Jag tycker den blir kanon, saftig och god =)

    Lycka till =) {#emotions_dlg.flower} 


       
       
    Går den att dela eller brukar du göra flera omgångar?

    Jag ska smaksätta botten med citron. Hur mycket citron kan man behöva tro? 
  • Moonlight83
    ventilera mera skrev 2012-02-09 09:40:03 följande:
    Det är jättegott! Jag kombinerade pannacotta med en hallonfyllning med lite lime i på chokladbottnar och tårtan tog slut på nolltid.

    Jag lade en botten i en plastad springform och bredde på fyllningen när den halvstelnat, sen på med nästa tårtbotten och in i kylen.

    Skulle också vilja ha ett bra långpannerecept, så jag puffar lite för frågan...
    åhh det lätt gott.har du recept på fyllningarna och chokladbottnarna?