• malush

    För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring

    Jag ska föda mitt första barn i sommar och söker andra som har lite samma tankar kring förlossningen som jag har. Jag söker alltså er som aktivt vill förbereda er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. {#lang_emotions_sunny}

    Mina tankar just nu kretsar kring dyktekniken..

    {#lang_emotions_flower} Vill att detta ska vara en tråd där vi kan stötta varandra på ett positivt sätt och inte känna oss dumma med våra olika funderingar {#lang_emotions_flower}

    Vore även kul att höra från er som redan fött och under graviditeten förberedde er på en förlossning utan medicinsk smärtlindring. Hur gick det för er? {#lang_emotions_smile}


    Bf ♥100723♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 23:36

    MS = medicinsk smärtlindring
  • Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring
  • Lingling11
    Kryssarinnan skrev 2010-03-25 08:33:49 följande:
    Hej Lingling, jag födde barn för 4,5 månader sedan och kände lite samma sak som du inför förlossningen. Det är obegripligt hur man kan föda genom slidan - och jag kan fortfarande inte förstå det eftersom den nu är som ny igen. Magi! Ärligt talat så försöker jag att inte tänka på det så mycket, föredrar tanken på att storken kom med sonen. Det som jag upplevde som väldigt skönt där och då var varma blöta handdukar som trycktes mot underlivet. Underbart avslappnande och tar bort en hel del av den stretchande känslan. Men underlivet är utsatt för ett sådant tryck att man knappt har någon känsel. Min mamma klipptes och kände det inte alls. Jag fick en liten spricka som syddes med ett stygn, och jag kände inte när den uppstod. Jag kände på barnets huvud när det stod precis i öppningen, och det var bra för mig. Då var det inte längre ett hårt bowlingklot som skulle ut utan ett mjukt och varmt bebishuvud, och jag fick ny motivation just där den kanske tröt och jag höll igen. När det gäller olja så använde jag det aldrig under graviditeten. Min bm sade att under förlossningen så är det enligt henne (de tycker kanske lite olika) inte så bra med olja. För att skydda mellangården vill hon kunna ta tag och hålla emot och nypa ihop lite där, avtorkat och rent, och inte halka omkring i olja. Inuti slidan behövs inget glidmedel, det sipprar fostervatten och slem hela tiden och barnet är rejält infettat, speciellt i håret. Så smörj inte precis innan du åker in, utan ta i så fall med en flaska och fråga din bm vad hon tycker brukar funka bäst för att undvika bristningar. Själv satt jag på pallen och krystade, och sade när det närmade sig "ja, det är nu man vill ångra sig och gå hem", men den känslan gick snabbt över. Jag valde att lägga tanken åt sidan och inte ge mig hän till den. Mina krystreflexer räckte och jag tryckte aldrig på aktivt utan försökte slappna av och inte krysta, utom den allra sista krystningen då jag klämde på med magmusklerna och hela han flög ut som en kanonkula. Jag hade väntat mig att det skulle vara tuffare, så jag är positivt överraskad. Lycka till!
    Vad positivt det lät med varma blöta handdukar, ska nog be om det då jag föder.
    Har varit emot tanken att titta eller ens känna när bebisen är på väg ut, har känts som det bara gör rädslan värre.

    Tack för tipset om oljan :)
  • With a devilish smile
    Vilken bra tråd, denna ska jag läsa igenom.
    Jag har BF 4 Juli & hoppas på att kunna föda utan ms , 
    när jag födde min dotter använde jag mig av lite lustgas & andades mestadels igenom värkarna utan något eftersom jag aldrig fick rätt på hur man skulle använda lustgasen så effekten kom mellan värkarna mest .
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Fossa

    Nu har slemproppen gått och jag har rosa, tunna flytningar och lite sammandragningar. Hoppas att det kommer igång snart. Var till förlossningen i morse för att kolla så att jag inte läckte fostervatten och det gjorde jag som tur var inte så det blir ingen igångsättning (vilket det annars blir inom två dygn).

  • Fossa

    Tack för lycka till! Just nu vågar jag inte tro någonting för då kommer jag säkert snopet få vänta i tre veckor till

    Känner mig trött, lugn och redo.

  • Monsterpannkaka

    Så spännande Fossa!
    Tänk positiva tankar så skickar jag stora lyckoönskningar härifrån (:

    3 veckor låter ju lite väl långt.. vi hoppas på ett par lugna timmar/dagar så du kan äta gott och fördriva tiden och sen .. Bebis!

    Vilken vecka är du i nu?

  • Krake
    LingLing
    Jag har inte min tjockafeta tyska barnmorskebibel tillgänglig just nu. Men såhär ur minnet:
    Vet inte om du redan gör det, men när man oljar var rådet i den att massera den bakre slidväggen i U-formade rörelser.
    Knipövningar hjälper en att få bättre kontroll på musklerna, så att man även kan slappna av bättre. Öva på att slappna av i bäckenbotten, inte bara på knip.
    Själv skulle jag bli väldigt förvånad om jag inte spricker alls, med tanke på... hrm, hur jag är byggd i underlivet... Utan att gå in på detaljer kan jag säga att jag hoppas på en liten spricka så att jag blir av med vissa barriärer.
  • malush

    Vad ni är underbara som skriver så mycket och delar med er!
    Och ett supergrattis till Tex!! Vilken fin förlossning du verkar ha haft! Wow!


    Bf ♥100723♥
  • Fossa

    Jag hade värkar var femte minut igår kväll och under natten men de avtog när jag somnade. Blöder nu konstant och har mensvärk men bara ett par värkar i timmen. Att dyka har funkat bra hittills. Antar att jag får ställa in mig på att det kan vara så här ett tag...

  • Fossa

    Monsterpannkaka: Jag är i vecka 39+2 enligt SM och 38+3 enligt RUL.

Svar på tråden För oss som ska föda i vår/sommar och vill förbereda oss på en förlossning utan medicinsk smärtlindring