• Hurley

    Till er som inte kan gå ner i vikt

    Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)


     


    Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?


     


    Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.


     


    Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.


     


    Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?


     


    Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

    Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

    Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

    Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

    Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

    Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

    Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • dotty

    www.familjeliv.se/hem/dorothy/gallery/php9k1slp.jpg

    på den här bilden väger jag ca 95kg till 170cm. jag tränade 4-5ggr i veckan och cyklade utöver det 2mil om dagen. jag åt i princip vegankost. allt detta under ca 2års tid.

    för det första: alla kroppar fungerar inte likadant. vissa (många) har svårt att gå ner i vikt, och i synnerhet att hålla vikten nere.  många tjockisar kämpar järnet. men det är inte så jävla roligt att kämpa arslet av sig när det ändå inte syns på vågen! då är det lätt att ge upp.

    för det andra: hög bmi betyder inte att man är fet. jag skulle enligt min vikt och längd lida av grav fetma. men inte fan är jag fet på den där bilden. jag hade ca storlek 40-42.

    varför tror du att alla dessa personer är så tjocka? om det nu är så lätt att gå ner i vikt så måste det ju finnas en anledning till varför de envisas med att vara olyckliga och feta. vad tror du att den anledningen är?

  • konkelbär
    Alla kan gå ner i vikt. Det är väldigt enkel logik och matematik.

    Kroppen behöver ALLTID energi för att kunna fungera, för att kunna röra sig och hålla alla organ igång. Sådant är omöjligt utan bränsle.

    Och om man tillför kroppen tillräckligt lite bränsle, måste kroppen ta av reserverna för att kunna fortsätta att hålla organ och rörelse igång. Kroppen MÅSTE ta av fettreserverna för att kunna fortsätta fungera. Då går man ner i vikt.

    Väldigt enkel logik och väldigt enkel matematik. Ursäkter för att slippa finns alltid men ALLA kan gå ner i vikt om de äter tillräckligt lite.
  • Vemi

    Snacka om "Tråd of the day"! Shit vilken anströmning med inlägg.
    Jag tycker ändå att diskussionen här är på en relativt bra nivå. Förstår inte alla dessa "påhopp" som folk skriver om? Var är de? Ingen har sagt att ngn är ointelligent för att man är tjock eller smal? Och som många andra sagt, skit i BMI, gör en fettmätning istället, som sagt kan många smala vara jättefeta på insidan, i vener o sånt...

    Och detta med gym. Jag har själv jobbat på gym och det fortfarande lite då och då och ALDRIG att jag eller mina kollegor tänkt "vilken fet människa, vad gör han eller hon här?" Istället blir jag uppriktigt glad och tänker att va kul att personen bestämt sig för att komma i form och satsar. Grejen är att många tror att folk bryr sig mer på gym än vad de faktiskt gör. Ta chansen att boka en instruktion eller motivationssamtal.

    Man måste ju vilja gå ner i vikt för att gå ner... ( om vi pratar övervikt till normalvikt) och det var nog DE som TS ställde sin fråga till. Om man vill gå ner i vikt, hur kommer det sig att du inte gör det? Får du ångest? Mår du dåligt på något annat sätt? Jag tror inte hon ville sätta dit dig som har några kilo extra men som trivs med det. Men övervikt är inte hälsosamt, kommer aldrig att bli.

  • Hurley
    oOMayaOo skrev 2010-02-24 14:42:25 följande:
    Alldeles rätt. Anser du att jag dras med "massvis av övervikt" som du skriver i ts?"Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?"Känner du nån av min storlek som har gjort nån form av "viktoperation"? Jag menar eftersom du skriver "vissa upp mot 100 kg"?
    Men jag skrev att det finns de som drar på 100 för mycket! Om du väger 100 kg drar du inte på 100 kg för mycket, eller hur?
  • Hurley
    Jickan skrev 2010-02-24 14:45:10 följande:
    Du är aldrig sugen på Pizza eller? De e ju ingen skillnad på en tallrik Keso och en god pizza...... bara undrar?
    Jo visst är jag sugen! Är det det problemet är? Att man MÅSTE äta det man är sugen på? Ja, då är det ju svårt att banta.....
  • dotty
    Vemi skrev 2010-02-24 15:08:06 följande:
     Man måste ju vilja gå ner i vikt för att gå ner... ( om vi pratar övervikt till normalvikt) och det var nog DE som TS ställde sin fråga till. Om man vill gå ner i vikt, hur kommer det sig att du inte gör det? Får du ångest? Mår du dåligt på något annat sätt? Jag tror inte hon ville sätta dit dig som har några kilo extra men som trivs med det. Men övervikt är inte hälsosamt, kommer aldrig att bli.
    men jo, det är ju precis sätta dit oss ts gör när hon säger att det är så enkelt att gå ner i vikt så varför gör vi det inte. det är INTE enkelt att gå ner i vikt för alla människor. vissa av oss KAN INTE gå ner själva för våra kroppar sparar på ALLT som kommer in i munnen. alla människor har inte samma ämnesomsättning.

    ok att hon frågar varför vi inte går ner i vikt, det är berättigat och en nyfiken fråga. men att lägga  till att det är enkelt att gå ner i vikt och att alla kan göra det om de vill är att trycka ner dem som inte lyckas.
  • Hurley
    Vemi skrev 2010-02-24 15:08:06 följande:
    Snacka om "Tråd of the day"! Shit vilken anströmning med inlägg.Jag tycker ändå att diskussionen här är på en relativt bra nivå. Förstår inte alla dessa "påhopp" som folk skriver om? Var är de? Ingen har sagt att ngn är ointelligent för att man är tjock eller smal? Och som många andra sagt, skit i BMI, gör en fettmätning istället, som sagt kan många smala vara jättefeta på insidan, i vener o sånt...Och detta med gym. Jag har själv jobbat på gym och det fortfarande lite då och då och ALDRIG att jag eller mina kollegor tänkt "vilken fet människa, vad gör han eller hon här?" Istället blir jag uppriktigt glad och tänker att va kul att personen bestämt sig för att komma i form och satsar. Grejen är att många tror att folk bryr sig mer på gym än vad de faktiskt gör. Ta chansen att boka en instruktion eller motivationssamtal.Man måste ju vilja gå ner i vikt för att gå ner... ( om vi pratar övervikt till normalvikt) och det var nog DE som TS ställde sin fråga till. Om man vill gå ner i vikt, hur kommer det sig att du inte gör det? Får du ångest? Mår du dåligt på något annat sätt? Jag tror inte hon ville sätta dit dig som har några kilo extra men som trivs med det. Men övervikt är inte hälsosamt, kommer aldrig att bli.
    Precis! Jag pratar inte om småmulliga med lite trivselkilon här och där. Jag pratar om människor som lider av fetma, som riskerar sin hälsa. Vad är det som händer med dessa människor, psykiskt och fysiskt, om de slutar äta skräp och äter mindre och nyttigare? Vad är det som gör att det är så svårt? Jag ser inte ner på någon människa.
  • konkelbär
    dotty skrev 2010-02-24 15:13:44 följande:
    men jo, det är ju precis sätta dit oss ts gör när hon säger att det är så enkelt att gå ner i vikt så varför gör vi det inte. det är INTE enkelt att gå ner i vikt för alla människor. vissa av oss KAN INTE gå ner själva för våra kroppar sparar på ALLT som kommer in i munnen. alla människor har inte samma ämnesomsättning. ok att hon frågar varför vi inte går ner i vikt, det är berättigat och en nyfiken fråga. men att lägga  till att det är enkelt att gå ner i vikt och att alla kan göra det om de vill är att trycka ner dem som inte lyckas.
    Fast ALLA kroppar måste ha NÅGON ämnesomsättning för att kunna fungera. Cellandning kallas det. Som en omvänd fotosyntes. Det är något ALLA celler i kroppen tillämpar och det KRÄVER energi.
  • Hurley
    Pejgan skrev 2010-02-24 14:53:55 följande:
    Ingen kommentar TS?
    Förbränner man mer än vad man får i sig går man ner i vikt. Så enkelt är det. Jag anser inte att man ska svälta, det är inte bra för någon. Jag skulle gissa på att jag fick i mig ca 1100-1300 kcl om dagen under min viktminskning. Det är inte svält.
  • Hurley
    Tusentand skrev 2010-02-24 14:58:16 följande:
    185 kg tung kan jag säga att jag använder mat som belöning. När man gjort något bra, vad kan bli ännu bättre om inte en god måltid?Jag använder mat som tröst. När jag gjort något jobbigt, vill jag ha mat för att "lugna ner mig" (använde förr cigaretter)Jag använder mat som underhållning. Se en film utan att tugga på något fett och riktigt gott är nästan omöjligt.Jag ser fram emot att äta. När jag inte fått äta det jag vill när jag vill det blir jag ledsen, allt känns meningslöst.Jag kan klara en lång tid utan extra god mat om jag bara vet att jag kommer få den snart.När jag tänker på att jag inte får överäta någonsin mer för att jag måste gå ned i vikt vill jag inte leva mer.
    Tack! Äntligen en som kan förklara utan att ta illa vid sig. Det måste vara jobbigt att känna så =(
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt