• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Mimmi 71
    Näbbgädda skrev 2010-06-06 22:14:33 följande:
    Tac k för tipset! Försökte googla runt lite men hittar inga som säljer janome eller bernina online? Är jag fel ute eller säljs de inte på nätet?
    Skövde Symaskiner har bra service och bra priser och säljer förövrigt båda märkena.
  • ak74
    Stratus skrev 2010-06-06 22:38:58 följande:
    Jag ska köpa gul jersey, och vet inte vilken jag vill ha. Gul är ju en känslig färg. Är det någon som har testat Mjukatygers solgula jersey och Jofotex och kan beskriva dem för mig. Om JOfotex är samma gul gula nattågen så är det inte rätt gul färg.
    Vad ska du matcha det gula med? Jag har en del gula tyger hemma från både MT, JNY och troligtvis en från Jofotex som matchar tågen.
  • Stratus

    Egentligen ska jag inte matcha med något, men jag vill ha klargul. Som sagt så vill jag inte ha den gula som är på nattågen, den är ju lite oklar i färgen. Hänger du med? Jag såg ingen gul jersey hos JNY, bara interlock, men hon kanske har det med.

  • ak74
    Stratus skrev 2010-06-07 09:16:06 följande:
    Egentligen ska jag inte matcha med något, men jag vill ha klargul. Som sagt så vill jag inte ha den gula som är på nattågen, den är ju lite oklar i färgen. Hänger du med? Jag såg ingen gul jersey hos JNY, bara interlock, men hon kanske har det med.
    Ska gå ner och kolla vad jag har...
    Återkommer...
  • sarahl

    Är inte så aktiv i varken denna tråd eller vid symaskinen men nu har jag fått en beställning på en sommarklänning,

    flickan vill ha en ärmlös klänning dock inte så smala "spaggetti" axelband utan mer linne, gärna turkos med någon applikation, önskemål på stjärna som gärna får glittra.

    HMMM

    jag tänker mig turkos interlock, (vilken är bäst, både kvalitet och pris)

    limegrön stjärna mitt fram,

    finns det stryknitar som sitter riktigt riktigt bra? funderar på silvriga så man får till det glittriga.

    vart hittar jag mönster på en klänning i strl 140

  • ak74

    Alla de gula jag har går lite åt det orange hållet. Jag har gult som matchar apor/lejon och fordon från JNY sen har jag gult (safran) från MT som matchar skogen. Jag hittade ingen gul till tågen men du har rätt. Tågen är lite dassigare i färgen än mina andra gula tyger.
    Som jämförelse har jag Stoff och stils gula stretchjersey/mudd som är mer citrongul.

    Hjälpte det något? 

  • Stratus

    Jättebra, precis vad jag ville veta. Om den gula från JNY martchar gula fordon så är det den jag vill ha. Tack snälla du!

  • ak74
    sarahl skrev 2010-06-07 09:22:56 följande:
    Är inte så aktiv i varken denna tråd eller vid symaskinen men nu har jag fått en beställning på en sommarklänning,

    flickan vill ha en ärmlös klänning dock inte så smala "spaggetti" axelband utan mer linne, gärna turkos med någon applikation, önskemål på stjärna som gärna får glittra.

    HMMM

    jag tänker mig turkos interlock, (vilken är bäst, både kvalitet och pris)

    limegrön stjärna mitt fram,

    finns det stryknitar som sitter riktigt riktigt bra? funderar på silvriga så man får till det glittriga.

    vart hittar jag mönster på en klänning i strl 140
    Den här klänningen har jag sytt till dottern i stl 140. Är det något liknande du är ute efter?
    http://1.bp.blogspot.com/_RioyyRerog0/S9CLS1PbTUI/AAAAAAAAALc/3Jc3mR7TS4U/s1600/IMG_1618.JPG
    I så fall är det bara att förlänga ett linne. Jag tycker inte min dotter passar så bra i A-linje. Hon är så lång och smal att såna kläder sitter som tält på henne, därför utgick jag från ett figurformat linne och förlängde rakt ner bara...
  • Fiffa5

    Nu har jag uppdaterarat bloggen med en massa nytt.

    Mest stolt är jag över sommarsuitsen jag lyckats få ihop. Tack för tipsen jag fick här om hur man kantar med interlock - det blev jättebra!
    Och så provade jag Prymtången för första gången. VILKEN SKILLNAD mot att banka för hand! Rekommernderar verkligen den! Ett annat plus med den var att knapparna inte sitter lika hård som de andra jag haft utan dessa går att öppna lätt utan att man riskerar slita sönder tyget....

    http://fridoli.blogspot.com/2010/06/sommarsuits.html

    Nu bär det av på semester till Skottland! Inget syende på en månad...hur ska det gå!?
     


  • Mimmi 71
    sarahl skrev 2010-06-07 09:22:56 följande:
    Är inte så aktiv i varken denna tråd eller vid symaskinen men nu har jag fått en beställning på en sommarklänning,

    flickan vill ha en ärmlös klänning dock inte så smala "spaggetti" axelband utan mer linne, gärna turkos med någon applikation, önskemål på stjärna som gärna får glittra.

    HMMM

    jag tänker mig turkos interlock, (vilken är bäst, både kvalitet och pris)

    limegrön stjärna mitt fram,

    finns det stryknitar som sitter riktigt riktigt bra? funderar på silvriga så man får till det glittriga.

    vart hittar jag mönster på en klänning i strl 140
    När jag gjorde en tunika till en medveten tjej för en tid sedan så sydde jag fast applikationen med guldtråd - det kanske skulle fungera för dig.

    http://1.bp.blogspot.com/_FREOH7nOP6E/SPN0si0lCpI/AAAAAAAABuc/A-uJQcT02T4/s1600-h/n%C3%A4rbild.jpg
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd