• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Brooks
    Helena och Axel skrev 2010-08-12 18:47:01 följande:

    Hej!


    Som lite nybörjare på det här med att sy har jag en fråga. Syr byxor efter mönster i en bok och tycker det är så konstigt att när jag ska sy ihop ett ben (klipper bara i ett stycke) så stämmer det inte riktigt. Lägger jag gren mot gren så blir det olika längd i benet. Vad gör jag för fel? Gör ju efter mönstret..


    Jag har också fått samma problem med några mönster. Blir liksom fel redan när man ritat av dem.
    Men jag säger som yrväder, jämna till det du, det brukar bli bra i slutändan :) 
  • uniMog
    bakabakalitenkaka skrev 2010-08-12 18:38:29 följande:
    En annan har rensat, igen. Har så mycket tyg nu så jag blir bara less när jag tittar på oredan och alla tyger. Rensar ut sånt som jag inte känner så mycket för längre.
    Hmmm, kanske är det så att man ska sy upp det man har innan man köper nytt. Så man inte hinner lessna. Men då behövs fler timmar på dygnet... vad komplicerat det blev. Nä ut med några meter är det som gäller nu..
    Det säger du bara.. . egentligen ligger du som en drake och vaktar allt. Erkänn!
    Fiffa5 skrev 2010-08-12 17:11:17 följande:
    Äsch, tyst med dig!!    

    Vad var det för tyger?? LYLLOS!!!    
    Öuhm.. jag har inte ens koll.. det var så mycket... jag fick huvudvärk av allt jag inte fick med mig hem.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Made in Taiwan

    Jag vet inte riktigt vars jag ska börja! Har ett par hättor som jag skulle vilja sy färdigt, men så är vi bortbjudna imorgon, och skulle vilja sy ett par shorts eller en kjol åt mig själv att ha på mig, men så vill jag också sy en liten korg att fylla med frukt och ge till värdparet (har aldrig träffat dom och det är en liten "inflyttningsgrillfest" såhär ett år efter att dom flyttat hit). MEN, karl i den här familjen, dvs min sambos kollega, är tydligen helt knäpp. Min sambo vill egentligen inte gå, men eftersom att våra enda vänner har flyttat härifrån så är det mer jag som vill gå och träffa lite nytt folk, även om dom är knäpp. Det är inte så att vi har nåt annat planerat, plus att frugan, och dom andra fruarna (vars makar alla är knäpp (utom 1)). kanske inte är så knäpp. 

    Så, ska jag sy en fruktkorg till ett värdpar som är knäppa? eller? 


  • Fiffa5
    Made in Taiwan skrev 2010-08-13 09:50:17 följande:
    Jag vet inte riktigt vars jag ska börja! Har ett par hättor som jag skulle vilja sy färdigt, men så är vi bortbjudna imorgon, och skulle vilja sy ett par shorts eller en kjol åt mig själv att ha på mig, men så vill jag också sy en liten korg att fylla med frukt och ge till värdparet (har aldrig träffat dom och det är en liten "inflyttningsgrillfest" såhär ett år efter att dom flyttat hit). MEN, karl i den här familjen, dvs min sambos kollega, är tydligen helt knäpp. Min sambo vill egentligen inte gå, men eftersom att våra enda vänner har flyttat härifrån så är det mer jag som vill gå och träffa lite nytt folk, även om dom är knäpp. Det är inte så att vi har nåt annat planerat, plus att frugan, och dom andra fruarna (vars makar alla är knäpp (utom 1)). kanske inte är så knäpp. 

    Så, ska jag sy en fruktkorg till ett värdpar som är knäppa? eller? 
    Ja, klart de ska få en fruktkorg om ni tänker gå dit!  Knäppa eller inte så äter de väl säkert frukt ibland!
  • mrsIce
    Made in Taiwan skrev 2010-08-13 09:50:17 följande:
    Jag vet inte riktigt vars jag ska börja! Har ett par hättor som jag skulle vilja sy färdigt, men så är vi bortbjudna imorgon, och skulle vilja sy ett par shorts eller en kjol åt mig själv att ha på mig, men så vill jag också sy en liten korg att fylla med frukt och ge till värdparet (har aldrig träffat dom och det är en liten "inflyttningsgrillfest" såhär ett år efter att dom flyttat hit). MEN, karl i den här familjen, dvs min sambos kollega, är tydligen helt knäpp. Min sambo vill egentligen inte gå, men eftersom att våra enda vänner har flyttat härifrån så är det mer jag som vill gå och träffa lite nytt folk, även om dom är knäpp. Det är inte så att vi har nåt annat planerat, plus att frugan, och dom andra fruarna (vars makar alla är knäpp (utom 1)). kanske inte är så knäpp. 

    Så, ska jag sy en fruktkorg till ett värdpar som är knäppa? eller? 
    En "gå-bort"-present är alltid trevligt, så jag röstar för att du ska sy en fruktkorg!

    Tänkte lägga en bestälning hos JNY, men blir så fundersam på vilken längd på tyget jag ska köpa... Hur mkt tyg går det egentligen åt att sy barnkläder i stl 80/86? (Byxor och body). Räcker det med 0,5 m eller ska jag köpa en meter? (0,5m känns roligare, för då kan jag ju handla mkt meeeer... Flört)
  • Pumpalicious
    mrsIce skrev 2010-08-13 12:21:49 följande:
    En "gå-bort"-present är alltid trevligt, så jag röstar för att du ska sy en fruktkorg!

    Tänkte lägga en bestälning hos JNY, men blir så fundersam på vilken längd på tyget jag ska köpa... Hur mkt tyg går det egentligen åt att sy barnkläder i stl 80/86? (Byxor och body). Räcker det med 0,5 m eller ska jag köpa en meter? (0,5m känns roligare, för då kan jag ju handla mkt meeeer... Flört)
    En halvmeter räcker nog till en body och byxa och du använder muddar. Osäker om det räcker till långa ärmar dock.
  • Pumpalicious
    Pumpalicious skrev 2010-08-13 14:01:48 följande:
    En halvmeter räcker nog till en body och byxa och du använder muddar. Osäker om det räcker till långa ärmar dock.
    om du syr tröja istället för body så behövs mindre tyg
  • Knastroll82

    Jag fick ut en muddbyxa och en t-shirt i storlek 92 på en halvmeter. Går ju åt lite mer till body, speciellt om du tänkt ha långa ärmar, så jag skulle satsa på en meter i stället...


  • Allis X

    Funderar på att köpa boken: BabyCool. (de har den inte på bibblan... men kanske kan fjärrlåna, frågade inte)
    Någon har som har åsikter? Läste ett det bara är storlekar upp till ett år...

  • plura
    Made in Taiwan skrev 2010-08-13 09:50:17 följande:
    Jag vet inte riktigt vars jag ska börja! Har ett par hättor som jag skulle vilja sy färdigt, men så är vi bortbjudna imorgon, och skulle vilja sy ett par shorts eller en kjol åt mig själv att ha på mig, men så vill jag också sy en liten korg att fylla med frukt och ge till värdparet (har aldrig träffat dom och det är en liten "inflyttningsgrillfest" såhär ett år efter att dom flyttat hit). MEN, karl i den här familjen, dvs min sambos kollega, är tydligen helt knäpp. Min sambo vill egentligen inte gå, men eftersom att våra enda vänner har flyttat härifrån så är det mer jag som vill gå och träffa lite nytt folk, även om dom är knäpp. Det är inte så att vi har nåt annat planerat, plus att frugan, och dom andra fruarna (vars makar alla är knäpp (utom 1)). kanske inte är så knäpp. 

    Så, ska jag sy en fruktkorg till ett värdpar som är knäppa? eller? 
    Klart "weirdparet" ska få en fruktkorg, vitaminer är bra.
    Sen kanske de under ytan, är alldeles vanlig -om man ger dem en chans
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd