• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • grynet80

    Ni som har lite koll på JNY´s tyger. Komme inte husvagnstyget att tryckas upp mer med färgad bakgrund och svart eller bruna husvagnar?

  • Freiya
    tinni78 skrev 2010-12-30 18:18:22 följande:
    Något mjukare blir det och inte lika plastigt som det känns innan tvätt iaf när man har tvättat några gånger men det är lika sprickigt.
    kände på mitt nu och det är lite mjukare som du sa, känns inte längre som att det ligger ett lager tryck på det om man säger. men ja, lika sprickigt. synd!
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • madde10
    uppochner skrev 2010-12-30 18:34:45 följande:
    2*2 ribb har med bindningen som det är stickat med. Två på fråmre bädd, två på bakre. Resultatet blir ett tyg som ser randigt ut när man sträcker ut det. Två rära maskor och sedan två aviga. Vanligt i ärmsluten på stickade tröjor.
    Aha, tack Glad
  • virre80

    Vad heter det när trycket är tryckt i tyget, så att det inte spricker sönder,  har för mig det kallas något men kommer inte på vad. 

    Hur är det med coverlocks, ska man ha en kombinerad overlock/coverlock eller ska man ha 2 rena maskiner. Har en huskylock s15 och vill byta upp mig, men vet inte om man ska köpa en ren coverlock eller kombmaskin Obestämd 

  • Koocachoo
    virre80 skrev 2010-12-30 20:25:47 följande:

    Vad heter det när trycket är tryckt i tyget, så att det inte spricker sönder,  har för mig det kallas något men kommer inte på vad.  


    Reaktivt tryck
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Hjärtefröjd
    virre80 skrev 2010-12-30 20:25:47 följande:

    Hur är det med coverlocks, ska man ha en kombinerad overlock/coverlock eller ska man ha 2 rena maskiner. Har en huskylock s15 och vill byta upp mig, men vet inte om man ska köpa en ren coverlock eller kombmaskin Obestämd 


    Jag har en kominerad maskin, en Pfaff Coverpro 4.0, som funkar finfint!

    Hade vi haft mer plats skulle jag dock ha satsa på två separata maskiner för att slippa bygga om hela tiden.
  • plura
    Mimmi 71 skrev 2010-12-30 15:28:30 följande:
    Glömde säga att jag själv väntar på en megabeställning ifrån Jny. Det blev som vanligt lite för mycket tyg men det är svårt att välja Ser med spänning fram emot att testa den borstade bomullen. Förutom en hel del meter till försäljningskollektion så blev det en och annan enstaka meter för att testa färger och att uppdatera lillemans garderob (det kan behövas).
    Vad är borstad bomull egentligen?
    Har tittat på den med fattar inte ;D
  • Humleblomstern
    virre80 skrev 2010-12-30 20:25:47 följande:

    Hur är det med coverlocks, ska man ha en kombinerad overlock/coverlock eller ska man ha 2 rena maskiner. Har en huskylock s15 och vill byta upp mig, men vet inte om man ska köpa en ren coverlock eller kombmaskin Obestämd 


    Jag skulle faktiskt satsa på två.
    Jag har en Pfaff Coverstyle (jag tror inte att modellen finns längre) som jag sällan orkade bygga om till cover även om det är relativt lätt på Pfaff. Nu köpte jag en CoverPro och plötsligt infann sig syglädjen .
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd