• Vanillie

    "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".

    Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 4)

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

    Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)
    Alice
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 10:34
    UPPDATERAD LISTA:

    F Lycklig - 8/2 2010 en son. Andra graviditeten BF nov?

    Kvitter (Fd Vanillie) 9/2 2010 Alice. Andra graviditeten BF 9/10-2012

    5/2-10 S Y (Fd syssling) 19/11 2009, en son. Andra graviditeten BF nov?

    Semlan - en dotter 16/2 2010. Andra graviditeten BF 7/7 2012

    MissLillis, 19/2 2010 en son, 21/11 2011 en dotter
  • Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".
  • Fru Lycklig

    Åh, vad tyst det var här.... Verkar som alla har det bra, hoppas jag.

    Vi har nu kommit tillbaka hem efter en veckas semester på Gotland. Det har varit så skönt. Fantastiskt väder. Vi har bara njutit.

    Har någon vågat sig till stranden? Hur fungerar det?
    Jag funderar på att köpa ett strandtält, där lilleman kan vara i. Inte alltid så lätt att hitta skugga annars.

    MissLillis: Hur går det med vikten? Har han gått upp något mer?


    Äntligen är vår älskade och efterlängtade son här!
  • septemberängel

    Hej på er!
    Hoppas alla har de bra i sommarvärmen..

    Fröken: Vi har vågat oss till stranden men var bara 1½ timme, Pappa och sonen i skuggan och jag är nygrillad och fin...
    har ett strandtält som jag köpt på Citygross för en hundring. Är verkligen kanon!! dock lite ljust för ögonen så vi hänger lite handukar över. Lillkillen stormtrivs!! Jag tycker de är jobbigt med denna sol, man är ju livrädd.

    Hoppas alla hade en mysig midsommar vi var och campade på Öland, Helt underbart!!

    kram på er

  • MissLillis

    Har inte varit på stranden men läste något intressant igår... att sand reflekterar 25 % av solljus och vatten/havet "bara"10 %, det hade jag inte trott.

    I torsdags när vi skulle väga sonen hade vi fått ett mål på 120g men sonen hade bara gått upp 5g Förvånad. Så då fick vi instruktion att till två av målen lägga till ersättning (oj, vad han tycker det är gott) och ett av målen fortsätta med gröt. Fick komma tillbaka idag och väga och då var målet att han skulle gått upp 80g men han hade gått upp 180g Skrattande. Så nu ska vi fortsätta med tillägg, vilket känns väldigt bra. Sonen är så duktig att han håller flaskan själv och suger i sig.
    Idag var vi och klippte av tungbandet på Danderyd, sonen blev lite ledsen och har varit kinkig i eftermiddag. De sa att det skulle blöda en droppe blod men det har blött mycket då han hela tiden ska pilla sig i munnen. Var på föräldrargruppen i kväll och efter en stund var det en tjej som med fasa "skrek", det blöder ju från hans mun...... BM var snabb som attan att säga att det var ok och han hade "opererat" sig. Hoppas det slutat blöda tills imogon för det är väldigt jobbigt för honom och alla kläder, leksaker, snuttefilt, mina kläder blir ju blodiga.

  • Fru Lycklig

    MissLillis: Skönt att han ersättning fungerar och att han ökar i vikt. Varför har han klippt tungbandet? Vad innebär det? Hoppas blödningen avtagit så ni får en lugn natt.

    Jag har varit på stranden idag. Det gick rikigt bra...! Han sov i vagnen i skuggan och när han var vaken så lång han på en filt i skuggan. Vagnen och en brassestol fick "göra" skugga. Han har varit nöjd och glad.
    Köpt i em ett strandtält på en leksaksaffär. Hoppas kunna testa det i morgon om solen vill lysa.

    Första doppet i havet idag. Helt ok, inte så jag kan ligga i och bada, men det svalkade gott iaf. Undrar om det finns någon risk för mjölkstockning när man badar?  Någon som råkat ut för det?

    Trevlig kväll på er alla. Ska kolla lite fotboll nu!


    Äntligen är vår älskade och efterlängtade son här!
  • Semlan10

    MissLillis, vad skönt att er kille börjar gå upp i vikt!

    Fröken lycklig, vi var på stranden igår och hade parasoll till Selma (alltså ett stort som man sätter i marken), det funkade jättebra. Sambon tog ledigt (det var min födelsedag) så vi åkte iväg för att bada och ha picknick, jättemysigt Och på kvällen var farmor & farfar barnvakt medan S och jag gick ut och åt. Sen ammade jag framför fotbollen som en perfekt avslutning på en härlig dag

    När vi var på stranden igår låg det en tjej med sin 6-månaders kille nära oss. Strax efter vi kom lämnade hon sonen och gick och badade (vattnet var ca 100 m bort) Förvånad Sonen låg och lekte med en tidning (DN) och snurrade så att han ofta hamnade utanför den minimala skuggan. Jag blev lite förskräckt medan S tyckte det var ok. Visserligen ser vi väl ut som hederliga typer men hon kunde ju ändå ha bett oss ha ett öga på barnet? Om man nu känner sig bekväm med att lämna sitt barn så där. Eller är jag mesig?

    Jag fick ett jättefint barnvänligt halsband i födelsedagspresent. Det är en vän till en vän som gör elastiska smycken, som t.ex. barn som sitter i knäet kan dra i hur mycket  som helst utan att de går sönder eller gör ont. Om man gillar att ha halsband så kan jag rekommendera: www.brusewitzdesign.com

    Fröken lycklig, hade inte tänkt på mjölkstockning i samband med bad. Har man en tendens att få det kanske man ska se upp. Fast det är ju väldigt varmt nu och byter man till något torrt efter badet borde det vara ok tycker jag.

    Den här veckan har Selma ätit potatis, hon får i sig lite mer nu men det är verkligen inga stora mängder!

  • Fru Lycklig

    Vera: Grattis i efterskott. Låter som du fick en bra födelsedag. Kollade hemsidan, fina smycken. Tack för tipset!

    Jag skulle inte ha lämnat min son om man skulle bada. Om det var så, så skulle jag iaf ha bett någon snäll människa i närheten att kolla upp honom... Jag är nog också lite mesig och överbeskyddande...

    Har inte tendens till mjölkstockning, så egentligen tror jag inte att det kommer att bli något problem, men tanken slog mig när vi badade igår..

    Killen äter nu en helportion med banangröt en gång per dag. Han verkar tycka det är helt ok. Vi fortsätter med smakportioner av varierande smak. Nu är vi inne på broccoli. Han var inte så förtjust. Än så långe är potatis som passade bäst.

    Om man ska göra smakpotion av majs. Använder ni burkmajs eller ska den vara frusen?  Det står lite olika på nätet.


    Äntligen är vår älskade och efterlängtade son här!
  • Vanillie

    Har ni sett! en ny funktion att lättare ladda upp bilder.. testar med en härlig sommarbild från Alice första picknick i veckan!



    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • MissLillis

    Vanillie vilken fin picknick tjej ni har. (jag kunde inte ladda upp, kan det vara att jag har förstora bilder?)

    Vera grattis i efterskott. Ops, jag hade aldrig kunnat lämna sonen sådär, man vet ju aldrig vart han har rullat iväg eller ätit upp halva tidningen.

    Vad kostade era strandtält och var det solskydd i tyget?

    Enligt vår BM så är det ABSOLUT FÖRBJUDET att bada, tror dock ingen av oss kommer följa det. MEN det är viktigt att ta av sig den blöta och kalla överdelen direkt och inte vara i så länge i kallt vatten.

    Vår BM säger i första hand färskt, sedan fryst och sen på burk. Här har vi ätit majs två dagar, jag köpte fryst. Imorgon blir det gröna ärtor.

    Blödningen stannade av under natten som tur var.  Man brukar märka att tungbander är för tight direkt när spädbarnet inte kan amma så bra. Sonen har inte kunnat få ut tungan mer än till läppen och jag har hela tiden frågat om det inte är för lite, men det har man inte tyckt. Nu fick jag en remiss då han har minskat i vikt och han aldrig visar tungan och även att han inte tar napp. Läkaren sa att han tyckte det skulle göras. Fick ett blad och där stod det även att det senare kan påverka uttal av vissa bokstäver, man måste även kunna slicka sig om munnen för att få bort matrester osv..

  • Semlan10

    Vilken fin bild Vanillie

    MissLillis, vilken strikt BM! Jag tänkte faktiskt inte på det där med blöt bikini när jag badade i tisdags men ska göra det nu!
    Tänkte prova morot imorgon, kanske ska ta och köpa majs också. Har ni gett frukt också eller bara grönsaker än så länge?

    Min sambo vill förresten förtydliga att han inte tyckte det var ok att lämna barnet så där, men det hade varit det om hon hade bett oss hålla ett öga på honom.. Så nu vet ni Fast jag hade inte gjort det heller.

    Testar bildfunktionen:



     

  • Vanillie

    vera: vilken goding!! Och så mycket hår! Alice har förjat tappa sitt och det nya fjunet som kommer är så ljust att det knappt syns...

    mislillis: Ja det kan nog bero på att bilden är för stor.. jag fick förminska min innan!


    Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
Svar på tråden "vi som fått våra små efter ivf våren 2009".