• Svar på tråden Vi som plussade v.21 2006 #13
  • FlovesT

    Vi var på fyra-årsbesöket igår och det gick bra. Elliot var lite reserverad, som han brukar vara men när han fick sparka och kasta boll tillsammans med barnsjuksköterskan så blev det glada skratt. Annars gick allt väldigt bra. Dock ska vi tillbaka och göra hörseltestet igen. Han flytta bollar enligt instruktioner vid pip de första fem-sex gångerna sen sa han att han inte hörde mer. Även sånna pip som han hade flyttat bollar på först. Så det får vi komma tillbaka och göra om några veckor. Elliot är mitt emellan Amelie och Marcus, han är 104 cm lång och väger 18 kg.

    Jag och T äter ju lchf-kost nu, sen fyra veckor tillbaka. Igår kväll var vi på en föreläsning som handlade om barn och mat av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt och Monique Forslund. Jättespännande och lärorikt. Usch va mycket skräpmat det finns och som marknadsförs till barn. Man blir mörkrädd.

    Nästa vecka ska Monique, som också är min zumbainstruktör, vara med i programmet Halv åtta hos mig. På måndag är hennes program. Det finns en risk/chans att jag också kan synas nån sekund eller två. Filmteamet ville nämligen filma ett Zumbapass med Monique och då va jag med. Så kolla på måndag!!

  • Ocikatten

    Aha, ser att jag glömde nämna att Marcus oxå ska tillbaka och göra om hörseltestet. Han var så himla förkyld att han hörde inte alls många av pipen. Så han går hänga med när Henric ska på 2½ års-kontroll i mars.

    Exempel på skräpmat till barn?? Orolig?!

    Klart vi ska kolla på måndag!!! *wiii*
    Kul om ni syns i rutan!

  • Dallandra

    FlovesT
    Attans jag missade måndagens program! Jag var ju även nyfiken på vad hon lagade för mat eftersom jag kör med GI. Intressant föreläsning, den hade jag velat gå på. Finns alldeles för mycket skräpmat och jag skulle vilja veta mer för man ger säkert sånt som man tror är bra men som egentligen är skräp. Vi försöker dock att laga allt från grunden och tar bara till halvfabrikat när orken verkligen tryter.....

    Oci
    Ja jag har för mig att bara killar kan bli färgblinda... men bvc sköterskan verkade inte oroad så det känns ju bra. Men hon ser verkligen inte skillnad på rött och grönt... jaja det kommer väl med tiden kanske.

    Men något som är konstigt är att Amelie inte fick göra något hörseltest, känns ju lite märkligt när både Markus och Elliot fick göra ett....

    I lördags hade vi äntligen Amelies stora kalas med släkten, har blivit inställt ett par ggr p.g.a sjukdom. Amelie har pratat om sitt stora kalas ända sedan hon fyllde år så det var kul att det blev av

    Jag är så sugen på att köpa kläder till töserna!!! Men vi har haft en rejäl elräkning så det får vänta ngr veckor..... Får försöka låta bli att kolla på kläder, inte så lätt
    har du handlat något från NS nu till våren Oci?

    N har fått hem sin tjänstebil, en sprillans ny Skoda Superb, snacka om lyxbil Den har alla möjliga (onödiga ) finesser och extrautrustning. Den fickparkerar t.ex åt en, det skulle jag behöva på min bil för jag kan inte fickparkera Men det är kul med en helt ny bil, det hade vi aldrig skaffat annars.

    Skönt med fredag och helg!!! I morgon är hembjudna till goa vänner som vi lärt känna genom förskolan, Amelie och deras tös leker jättemycket i hop och de har varit 15 timmars barn samtidigt så vi har  börjat umgås, Ska bli jättetrevligbt och skönt att sätta sig vid dukat bord

    Ha en trevlig helg!!


     

  • Ocikatten

    Hmm... Hade visst missat att det var mars redan, BVC-sköterskan ringde kvart över tio och undrade om det hänt nåt. Satans, det var idag vi skulle dit!!! Förvånad Men hon bokade snällt om vår tid till kl 12 så på 1½ timma hann vi bada/duscha och äta lunch.
    Marcus fick göra om sitt hörseltest och det var utan problem idag! Henric skelar däremot enligt dem, vet att de tidigare nämnt något om det men jag har svårt för att se någon skelning. Fick i alla fall tid på ögonkliniken så vi åker dit och undersöker saken.

    Marcus har ju blivit lite kär i dagmammans barnbarn som fyller fem år i helgen så vi ska åka dit på kalas (hmm... 10 mil enkel resa - vad gör man inte för kärleken!). Sen fyller svärfar år så det blir kalas båda dagarna i helgen. Maken ska åka till Filipstad för att hålla kurs så han lämnar oss redan på söndag vid lunchtid och återkommer på onsdag.

    Dallandra: Handlat nåt från NS? Skojar du! Drömmer Båda grabbarna har fått Harem-jeans, Original och XL light samt svarta safari och camoflagebyxorna. Jeansshorts till båda, camoshorts till Marcus och Henric får wct-brallorna. Sen mössor och solhatt! Båda har nämligen bytt storlek precis i jeansen så vi behövde fylla på garderoben, de enda byxor vi använder åt kidsen. Sen har Henric att ärva efter Marcus i storlekarna framåt.
    På tal om storlek så var Henric 97 cm lång och väger 16 kg.

    Åh vad kul med ny bil - härlig känsla! Hmm... Vem är bra på att fickparkera???

    FlovesT: Tycker inte det ser ut som att du är i behov av träning på zumbabilden på FB!!
    Mina jobbekompisar är sååå avis på min matkasse!! *love*

    Vi var förresten och kollade på två dagis här i kommunen igår och det ena kändes helt ok så vi tar platserna där. Hoppas det kommer att gå bra, man får väl vänja sig vid lämningsrutiner osv. Det som oroar lite är att det är ju etablerade grupper som grabbarna ska slå sig in i...

    Trevlig helg på er alla!
    KRAM!

  • Dallandra

    Har killarna börjat på nya dagiset än?

    Jag har kollat in NS vårkollektion och hittade så klart massa jag vill ha Men det får vänta ngr veckor tyvärr *suckar djupt*  Men sedan ska det shoppas vår/sommarkläder Ellos har en hel del snyggt med och där har jag rätt bra rabatt, blir nog lite kläder till mig med
    Lindex har också en hel del snygga kläder men det mesta var slut i Amelies stl på shoponline...

    Vi funderar på att anlita en städfirma.... är så trötta på att städa och oftast så måste det göras på helgen och då vill vi göra annat som är kul! Ska nog begära in offerter när vi kommit i kapp oss efter f-ledigheten.

    Vi har bokat Astrid Lindgrens värld 28/5-29/5 Vi ska åka dit med ngr vänner till oss som har två töser i samma ålder som vi. Ska bli kul Får bekanta Amelie med ngr fler av Astrids figurer, än så länge är det Pippi och Emil som gäller.

  • FlovesT

    Enkelt förklarat så är socker och vitt mjöl skräp. Man ska inte använda margariner, det om nåt är skräp. Riktigt smör och feta produkter. Inga lightprodukter. Jag är usel på att förklara kortfattat men jag rekommenderar boken Matrevolutionen starkt! Även om man tycker det är nonsens med lchf så tycker jag iaf att man ska läsa boken och få en mer nyanserad bild av kostråden som ges idag.

    Ja, man hann ju se att jag var med i tv iaf. Tyvärr fick programmet inte rättigheter att spela Zumbamusiken så det va nån annan lam musik i bakgrunden. Mycket synd för det är ju den glada musiken som gör det. :) Kul var det iaf. Det har ju blivit otroligt mycket skriverier och väsen efter programmet om just lchf. Moniques hemsida Lifezone.se gick i taket efter programmet. Hon har fått jättemycket mail, både positiva och negativa. Nån skrev "hur i hela friden står du ut med dig själv" eller nåt i den stilen. Jag fattar inte att man orkar bry sig så mycket om man själv inte är intresserad. Bara strunta i det. Ägna energin åt något vettigt istället.

    Har varit hemma några dagar med febrig, hostig och snorig liten William. Trodde han var på bättringsvägen i måndags. Funderade i går morse om han skulle få gå till dagis eller inte men tänkte att han kan nog behöva ta igen sig lite extra så han fick va hemma. Tur det för när vi kom hem från att ha lämnat Elliot så va William varm och han hade ju feber igen.

    Nu är det lugna timmen här. Han sover middag. Gick och la sig själv innan lunch. Jag frågade om han ville ha lunch först och sen vila. Lunch först svarade han. Han gick förbi köksbordet, med sin snutte och tutte. Vela runt i köket istället för att sätta sig vid bordet. Då sa jag till honom på skarpen att han fick komma och sätta sig. -Nä, då går jag och lägger mig istället, sa han och gick in till sängen, la sig och somnade. Han är så skön den där killen. Verkligen egensinnad.

    Åh, städfirma låter toppen! Gud så skönt att slippa städningen. Det är ju så trist! Hoppas ni får några bra offerter!

    Nu ska jag passa på att sy färdigt ett gäng t-shirts som jag håller på med. :) Kul att din arbetskamrater är avis på din väska, Oci. *stolt som en tupp*

    Må så gott!!
    /Frida

  • Ocikatten

    Hejsan,
    Näe, killarna har inte börjat på dagis än, första veckan i april drar vi igång med inskolning. Såklart fick dagmamman ett gallstensanfall i söndags så vi har fått utnyttja farmor o farfar denna vecka, ingen bra vecka att vara hemma varken för mig eller maken. Samtidigt har båda barnen hosta och febern går upp o ner.

    Ha, ha ja Ellos är favorit till mig själv, uppdaterade garderoben där nyligen!
    Det är ju kanon när man kan använda 50% rabatt på ett par Lee-jeans...
    Eller Kavatskor till kidsen!

    Dallandra, återkom gärna om hur det går med städtjänsten - tycker precis som du!

    Vi var ju på Astrid Lindgren förra året och då var vi där så tidigt att de enda attraktionerna som hade öppet var Pippi o Emil - räckte för våra barn då. Marcus var lite rädd för Emil men ÄLSKADE Pippi!
    Vi åker gärna dit igen, det var kanonfint!

    FlovesT: Jamen herregud, hur orkar man göra ner andra för att själv må bättre? Kan ju inte vara nåt vinnande koncept! Hoppas att din tränar kan skaka av sig sånt larv.
    Jag är absolut nyfiken på lchf, men är otroligt dålig på att kunna följa nåt slaviskt. Dock har jag aldrig gillat lightprodukter (syns kanske? *asgarv*) utan hellre riktiga grejor i lagom mängder!
    Aha, då har William haft samma febersjuka som grabbarna här, går upp o ner! Man vet varken ut eller in, kan ändras från dag till dag, grabbarna har bytt och haft feber varannan dag.

    William låter precis som Henric, en kille som vet vad han vill och bryr sig nämnvärt om vad man säger till honom! Marcus är mer änslig och orolig i sin själ.

    Åh vad det låter trevligt att sy - hoppas du fick ihop några fina alster!

    Ha det gött tjejer, nu väntar jobbet!
    Ge alla en extra kram idag för att livet är det bästa som finns. *flum-tanten har talat*

  • Dallandra

    Jag kör ju med GI ( inte slaviskt men oftast) och det bygger på samma princip som Lchf, Jag gillar inte heller lightprodukter, skull aldrig drömma om att ge barnen det.

    Jag kunde inte hålla mig utan la in en beställnig på NS kläder till Amelie Jag beställde den lila klänningen, jeanskjolen, svarta byxor och röd-vit randig tröja. Riktigt snygga kläder, Amelie är jättefin i dem

    Hur är det med era sjuka grabbar? Elina har blivit förkyld idag, hoppas att det inte blir värre till i morgon, ingen bra dag att vaba för någon av oss.

    Nä nu är jag för trött för att skriva mer *gäspar stort* Amelie är ju uppe med tuppen nuförtiden, vid 6 tiden brukar hon vakna så vi är rätt trötta på kvällen...

    Kram på er!

  • Ocikatten

    Åh Dallandra, Amelie kommer att bli så fin i kläderna!! Hjärta
    Jag är så jäkla frälst i NS kläder, de enda brallor vi har... Perfekt när de börjar gå på toa själv, lätt att dra upp o ner! Sen sitter de på plats med, Henric är så kinkig med om något kasar upp/ner eller sitter fel. *ha ha*

    Vi är fortfarande täppta i näsan allihop - så seg förkylning, drygt!
    Men de har varit hos dagmamman denna vecka ändå. Idag gjorde de lunchutflykt till McDonalds - spännande för kidsen!

    Våren är verkligen här nu, dax att ta fram skalkläderna och hänga undan overallerna. Marcus o jag var ute en sväng ikväll med fleece o vindjacka, bara tunna boumullsmössan - härligt.

    Dax att hoppa i säng här, lediga i morgon men jag o Marcus ska hälsa på dagis. Henric får vara hos farmor o farfar. Bara två veckor kvar innan nya inskolningen, tiden bara flyger iväg.
    På lördag ska vi nog åka in till Malmö och gå på mässa med lantbruksdjur o traktorer.

    Ha en trevlig helg!

  • Dallandra

    Amelie är verkligen fin i kläderna Jeanskjolen är fin på bild men ännu finare i verkligheten. Håller med om deras byxor! Gillar verkligen deras kläder! Amelie vill ha de lila klänningen hela tiden helst

    Här håller snön äntligen på att smälta bort och i går var första dagen som jag verkligen kände vår i luften Men idag har det flugit lite snö här igen

    Vi ska ha nya möbler till vår altan och kolla vad Ikea har, de har ett bord med i läggsskiva som vi ska ha. Perfekt att kunna lägga i en extra skiva när vi har grillkvällar Längtar verkligen efter att sitta på altanen i solen med en kall öl Är sååå trött på kyla!

    Helgerna går alldeles för fort! Känns som vi inte hinner med något alls, ekorrhjulet bara snurrar på men jag tror att det kommer känns lättare nu när det blir ljusare och varmare ute.

    Nu ska vi åka och hälsa på en liten bebis

    Kram på er!

  • Catja3

    Hej på er! Är ni kvar ? Jag fick lite skäll från Dallandra att jag inte är här inne så jag täönkte titta hit Hur mår ni? Vi mår fint. Massor att göra i hus och trädgård men härligt. Båda barnen går på förskola, jag jobbar och byter jobb i maj Kortfattat Kram!

  • Dallandra

    Jodå vi är kvar, blir lite stiljte ibland bara

    Vi har också fullt upp med hus och trädgård fast vi har hunnit tröttna lite Hur länge har ni bott i huset?

    Lyssnar just nu på Manboy för 1000:e gången... Amelies favoritlåt, hon gillar Saade, hon vill visa honom sitt rum smurfrock går också varm här

    Skönt med fredag! I morgon slår Borås Djurpark upp portarna så då ska vi dit och med ngr vänner Blir nog en heldag, vi ska ta med korv att grilla och fika, mysigt!

    Amelie har blivit av med sin nattblöja Hon har prata om att hon vill sluta med den i ett litet tag men vi har känt oss tveksamma eftersom blöjan varit våt på morgonen. Men så för ngr veckor sedan började hon med att gå upp och kissa det första hon gjorde och blöjan var torr så nu är hon helt blöjfri

    På måndag ska jag ta itu med de sista kilon jag vill ner, så då blir det GI för hela slanten

    Ha en trevlig helg!!

  • Ocikatten

    Hejsan,
    Här har det varit fullt upp, vi skolade in på dagiset förra veckan. Har gått ganska bra faktisk, Henric gillar mest att vara ute. Marcus verkar trivas kanon, han behövde de jämngamla kompisarna även om han tycker det är lite väl många barn där...

    Åh, det är ju underbart med hus på våren. Vi har planterat lite, skurit gräsmattan och vårrensat. Barnen älskar att gå med sina små gräsklippare och leka i sandlådan. Sen har cyklarna oxå kommit ut så vi  tar en liten kvällstur efter maten, vem behöver inte röra på sig och tappa några kilon...

    Vi funderar oxå på Skånes Djurpark i helgen men få se om det blir av. Annars är det ju lite långledigt i påsk så då kanske vi kör dit. Håller på att pyssla lite inomhus, maken har ordnat automatisk belysning i klädkammaren - kanon. Han var trött på att jag glömde släcka... *skratt'
    Sen ska bilen få sig lite vårbehandling med avfettning, vaxning o sommardäck.

    Jag har bytt ledig dag i veckan, tar onsdag istället så vi får en sovmorgon mitt i, känns bättre än fredagen faktiskt. Sen har maken och jag klippt o klistrat lite med våra jobbtider så barnen är som längst på dagis mellan 8-16 men oftast ska maken kunna gå lite tidigare. Känns skönt att slippa stressen med att både hämta o lämna.

    Annars rullar allt på här - shit vad stora barnen börjar bli!! *lätt ångest*
    Nån som tänker på en trea?!?!

    Trevlig helg på er alla!

  • Dallandra

    Oj  nu var det längesedan jag skrev här

    Haha NEJ vi är inte sugna på en 3:a!! Det är ju fullt upp som det är, Elina är ett riktigt litet busfrö och Amelie är en trotsig fyraåring Tror inte mitt tålamod klarar fler barn.

    Förra helgen var på Astrid Lindgrens värld och vi hade en toppen dag där Pippi tog Amelie i handen och Amelie var med pippi och åkte ruschkana så det är mycket prat om Pippi nu Bodde på ett jättebra och barnvänligt med hotell med lekrum lite här och var. Dit lär vi åka fler gånger

    Elina fyllde 2 år den 28/5, inte klokt vad tiden går fort!

    Vi har varit i Ullared och shoppat loss

    Annars så njuter vi av det härliga vädret Älskar värme och sommar, känns som jag aldrig mer vill se snö i hela mitt liv efter de senaste 2 vintrarna Oci
    Vad skönt att killarna trivs på dagis

  • Ocikatten
    Dallandra skrev 2011-06-08 10:53:01 följande:

    Oj nu var det längesedan jag skrev här

    Haha NEJ vi är inte sugna på en 3:a!! Det är ju fullt upp som det är, Elina är ett riktigt litet busfrö och Amelie är en trotsig fyraåring Tror inte mitt tålamod klarar fler barn.

    Förra helgen var på Astrid Lindgrens värld och vi hade en toppen dag där Pippi tog Amelie i handen och Amelie var med pippi och åkte ruschkana så det är mycket prat om Pippi nu Bodde på ett jättebra och barnvänligt med hotell med lekrum lite här och var. Dit lär vi åka fler gånger

    Elina fyllde 2 år den 28/5, inte klokt vad tiden går fort!

    Vi har varit i Ullared och shoppat loss

    Annars så njuter vi av det härliga vädret Älskar värme och sommar, känns som jag aldrig mer vill se snö i hela mitt liv efter de senaste 2 vintrarna

    Oci
    Vad skönt att killarna trivs på dagis


    Hejsansvejsan!
    Vilket hotell bodde ni på??

    Vi har hunnit med en trip till Disneyland i Paris för att fira makens födelsedag. Allt var kanon och grabbarna hur tålmodiga som helst!


    Nu är vi dock ensamma hemma då maken är iväg i Ryssland denna vecka.
    Det tär på tålamodet att vara ensam med barnen...


     

  • Dallandra

    Vi bodde på Björkbacka karaktärshotell. Kan jag varmt rekomendera! I matsalen hade de fina vaxdukar i stället för tygdukar så lite kladd gjorde inget De hade även barnbuffé för 49 kr så barnen kunde välja vad de ville äta. Får se om vi kanske åker dit i år igen

    I går var vi på Liseberg med Amelies bästa kompis familj som vi börjat umgås med, vi hade en toppendag Både barnen och vi vuxna hade hur trevligt som helst

    I dag har jag varit iväg till frisören med töserna så nu är de fina i håret Amelie hade hår ner till midjan nästan, lite väl långt

    Förstår att det är tufft att vara själv med barnen en hel vecka

    Vad har ni för semesterplaner?
    Vi ska bara ta det lungt, göra dagsutflykter, vara hos mina föräldrar ngr dagar och bada i havet Ska bli så skönt, livet är ju rätt hektiskt just nu.
    Disneyland låter ju hur kul som helst!

    Till hösten ska jag äntligen komma igång med lite träning, ska börja med Pilates. Ska bli spännande och kul hoppas jag

  • fuji

    Jag finns kvar, trots att jag inte skrivit här på evigheter, så  jag hade ju nästan försvunnit kan man säga. Ser jag att ni inte heller gjort på ett tag iofs..
    Men fick för mig att kika in just idag, och se.. Ett nytt inlägg :)


    Här är det bra, har fortfarande bara ett barn, som ju nu är stora tjejen.  Herregud det är 5 år sedan vi satt här och pratade och var tjocka om magarna! Tiden flyger iväg!

    Kram på er allihopa!

  • Dallandra

    Ja jösses vad tiden går Tänk att det redan gått fem år! Oj vad vi väntade på våra små bebisar Jag fick vänta längst av alla tror jag, 14 dagar över tiden

    Känns som livet går i 180 just nu och jag kämpar för att hinna och orka med.... Elina är ett riktigt litet busfrö som kräver massor av tålamod ( vilket jag inte har allt för stora doser av alltid ) och energi.... Tur att Amelie är lite lungare, fast hon  är krävande på sitt sätt, enormt envis! Jag har dessutom haft 2 halsflusser på 3 veckor

    och snart är det jul igen Härligt, älskar julen Tomte

    Jag önskar er alla en Riktigt God Jul!!!! Tomte        

Svar på tråden Vi som plussade v.21 2006 #13