• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Shadowcat
    Miot skrev 2010-09-22 15:17:37 följande:
    Nu har jag missat endel av vad ni har skrivit så det är mycket möjligt att denna frågan har kommit upp tidigare men jag frågar igen :)
    Vad brukar ni göra dagen innan julafton, har ni några traditioner då?

    Vi brukar spela Bingolotto (enda gången på året skall tilläggas) fixa julskinkan och även ta första julskinksmackan, slå in de sista julklapparna och smaka på årets glögg. Personligen tycker jag nästan att dagen före julafton är mysigare än självaste julafton :).
    Vi brukar också spela bingolotto, fixa julskinkan, rimma lite på någon klapp och koka en fudge som farmor brukade koka när hon levde. Jag misslyckas nästa alltid med den, men det hör som till.

    Jag tycker kvällen innan är jättemysig har saknat det när jag jobbat några gånger förut....
  • Neelah
    Miot skrev 2010-09-22 15:17:37 följande:
    Nu har jag missat endel av vad ni har skrivit så det är mycket möjligt att denna frågan har kommit upp tidigare men jag frågar igen :)
    Vad brukar ni göra dagen innan julafton, har ni några traditioner då?

    Vi brukar spela Bingolotto (enda gången på året skall tilläggas) fixa julskinkan och även ta första julskinksmackan, slå in de sista julklapparna och smaka på årets glögg. Personligen tycker jag nästan att dagen före julafton är mysigare än självaste julafton :).
    Dagen innan julaftonen brukar vi klä granen, koka skinkan (fast inte griljera den) och baka pepparkakor. När barnen har lagt sig tar vi fram julklapparna och lägger under granen och eventuellt packar vi in det vi inte har hunnit med. sen sitter vi och slappar med tända ljus och njuter av att det är jul.

    Vi tar också fram det vi har lagat/bakat i förväg och fryst in och ofta händer det att vi får åka och panikhandla för att vi inser att vi har glömt något.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • sassus
    Miot skrev 2010-09-22 15:17:37 följande:
    Nu har jag missat endel av vad ni har skrivit så det är mycket möjligt att denna frågan har kommit upp tidigare men jag frågar igen :)
    Vad brukar ni göra dagen innan julafton, har ni några traditioner då?

    Vi brukar spela Bingolotto (enda gången på året skall tilläggas) fixa julskinkan och även ta första julskinksmackan, slå in de sista julklapparna och smaka på årets glögg. Personligen tycker jag nästan att dagen före julafton är mysigare än självaste julafton :).
    Det kunde varit som skrev det Det är nästan dan innan jag saknar min familj mest de åren vi inte firar med dem. I år ska vi spela bingolotto med kompisar, och jag och sambon ska klä vår första egna gran och göra skinka sjäva för första gången. Ska faktiskt bli riktigt mysigt. Trots att jag säkert kommer gråta en skvätt innan jag somnar för att jag saknar min familj så

    Tycker dock inte bingolotto är lika kul att spela nu när Lotta har det. Gillade Rikard Olsson och Lasse Kronér grymt mycket. Men smaken är som baken
  • Candygirl xxx

    Nu skulle ni vara här hos mig tjejer...det luktar jul hos mig. Jag och dotra har bakat pepparkaksmuffins, sista plåten står i ugnen nu. Jag hade tänkt att göra en mjuk pepparkaka men dotra sa att hon ville göra muffins. Och så blev det Skrattande
    Snart så ska det provsmakas..men åååh Rynkar på näsan vill ju ha iskall julmust till. Äsch mjölk får duga

  • littlemisstrouble

    Jag och maken har som tradition att ha vår egen lilla julafton den 23. då griljerar vi skinkan till skinkmackor och gröt på kvällen, bingolotto och buffebord med godis.granen är klädd och allt är avslappnat och gött.

    sen firar vi nämligen jul i dagarna 3 hos olika så dagen innan är helig och bara vi 2.


    Planering är a och o......
  • carro 81

    Idag fick äntligen jag också Jotex så ska kolla mer noga nu ikväll. Kollade igenom den tidigare men äldsta sonen som också älskar julen. Vi har även tjuvstartat och lyssnat på julmusik. Så mysigt! Och hushållssysslorna blev genast mycket roligare.

    När vi var och handlade idag såg jag att de hade ställt fram massa Ballerina pepparkaka. Jag köpte inget paket eftersom jag försöker tänka på vikten men det var ändå ett tecken på att julen börjar närma sig.


  • carwho
    Miot skrev 2010-09-22 15:17:37 följande:
    Nu har jag missat endel av vad ni har skrivit så det är mycket möjligt att denna frågan har kommit upp tidigare men jag frågar igen :)
    Vad brukar ni göra dagen innan julafton, har ni några traditioner då?

    Vi brukar spela Bingolotto (enda gången på året skall tilläggas) fixa julskinkan och även ta första julskinksmackan, slå in de sista julklapparna och smaka på årets glögg. Personligen tycker jag nästan att dagen före julafton är mysigare än självaste julafton :).
    Vi glömmer alltid bort Bingo Lotto.....!!!

    Vi klär granen, slår in ALLA klappar dagen innan julafton... Sedan myser vi resten av kvällen. Umgås bara vi. Men det brukar bli rätt sent innan vi är klara med både granen o klapparna  Förra året förlovade vi oss den 23:e Hjärta 
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • carwho
    carro 81 skrev 2010-09-22 19:56:19 följande:
    Idag fick äntligen jag också Jotex så ska kolla mer noga nu ikväll. Kollade igenom den tidigare men äldsta sonen som också älskar julen. Vi har även tjuvstartat och lyssnat på julmusik. Så mysigt! Och hushållssysslorna blev genast mycket roligare.

    När vi var och handlade idag såg jag att de hade ställt fram massa Ballerina pepparkaka. Jag köpte inget paket eftersom jag försöker tänka på vikten men det var ändå ett tecken på att julen börjar närma sig.
    Joo, Jotex kom till mig oxå idag! Äntligen !! Den ska jag bläddra i ikväll när jag går o lägger mig
    *** Bf 2011-05-29 ***
  • Lajsa82

    gick in på jotex hemsida för att beställa en vinter katalog....Har ni varit inne på deras hemsida, den är ju hur julig som helst Längtar....


    ღLisa och Williamღ
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!