• Anonyhm

    Jag längtar till jul!!!

    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

     
    ">



    Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

    Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

    Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

    Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

    Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

    SÅ mycket går vi in för det!

  • Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • GossipGirl

    Njuter i nuet, men tänkte bara snabbt uppdatera och påminna er om att det sedan ett par dagar tillbaka nu är närmare till nästa jul igen, än den senaste. ;)

  • fluu
    GossipGirl skrev 2013-06-27 08:18:19 följande:
    Njuter i nuet, men tänkte bara snabbt uppdatera och påminna er om att det sedan ett par dagar tillbaka nu är närmare till nästa jul igen, än den senaste. ;)
    Yay!
    Har varit tråkigt väder och nästan lite höstigt senaste dagarna,då börjar jag inbilla mig att det är höst och vill börja planera julen.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • har 2 vill ha 3

    Storstädar idag och när jag drog fram soffan hitta jag min älskade stickade tomte som jag har haft sen jag var 10 år tänk att jag inte ens sakna honom när jag packa ner mina julsaker men hjärtat tog ett skutt och jag pausa för att kolla lite youtube klipp om jul ...

  • BängtRagnhild

    Åh, kan inte folk posta länkar till youtubeklipp som ger er mest julkänsla? Jag behöver det!


    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • fluu



    Blandad stämning



    Gammaldags jul (älskar detta klipp)



    Tomten



    Favvolucia



    Julen är här,bästa varianten



    Favvoartist spelar jul



    Karl - Bertil


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BängtRagnhild
    fluu skrev 2013-07-01 19:26:10 följande:

    " rel="nofollow" target="_blank">

      Blandad stämning


    " rel="nofollow" target="_blank">

      Gammaldags jul (älskar detta klipp)


    " rel="nofollow" target="_blank">

      Tomten


    " rel="nofollow" target="_blank">

    Favvolucia


    " rel="nofollow" target="_blank">

      Julen är här,bästa varianten


    " rel="nofollow" target="_blank">

      Favvoartist spelar jul


    " rel="nofollow" target="_blank">

      Karl - Bertil
    Tack, tack och åter tack!
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • fluu

    Kan även tipsa om Anne Sofie von Otters julalbum "Home for christmas" och ett album som heter "jul i folktron", underbara! Finns på spotify.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu



    Pippi firar jul


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BängtRagnhild

    Jul i Folkton är min absoluta favoritjulmusik. Den får mig alltid så glad att jag nästan gråter.


    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!