• MinEmPsi

    Andningsalarm.

     


    När Lillasyster föddes köpte vi en andingsalarm.


    Fungerat jätte bra och väldigt nöjd med den. Ett sett att kunna få sova lite tryggre om natten, även om man inte ska lita på den till 100%.


    Nu är det så att lillasyster nu är ja snart,den 29:onde 11månader..


    Vi har lagt ut båda plattorna men nu när hon sover och drömmer mycket så har hon rört sig mycket om nätterna. Hon sover gärna utåt kanterna och längst bort intryck som möjligt. Vilket gör att Andnningsalarmet har börja pipit minst 2ggr/veckan den senaste tiden.
    Hjärtattack varje gång. och man tror det värsta när den väl piper. vi petar på henne och hon viftar vilt..stackarn som måste bli väckt så.  Hon märker dock inte av alarmet då hon sover tungt. men när vi petar. har försökt att känna andningen försiktigt så hon kan forsätta sova och sluta vakna så där..även om hon somnar om på par sekunder..

    Min fråga är till er, änglaförädrar som fått syskon...när slutade ni med andningalarmet? Hur kände det? hur gammal var barnet?

    Vi funderar på att stänga av den då den piper allt för ofta pga falskalarm.. då hon lägger sig så på kanterna.
    Men vi är inte redo, jag är inte redo.... kunde jag skulle jag ha andingsalarmet fram till dagen hon flyttar hemifrån....


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 00:51
    22gr/varje natt inte veckan. ibland fler gånger..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 00:51
    ursäkta 2ggr-ibland fler..
  • Svar på tråden Andningsalarm.
  • Michas

    Vi fick låna EKG-larm till tvillingsystern efter att tvillingbrodern dött i psd, och det använde vi varje gång hon sov till dess hon var ca 9 månader. Efter det så hade vi respisens ett tag, men hon pillade bort det rätt så ofta. De första månaderna utan EKG-larmet var fruktansvärt jobbiga, men nu så känns det ok - hon är snart 21 månader. Jag försöker njuta mer av stunden än oroa mig.

    Får vi syskon så kommer dock syskonet också få EKG åtminstone ett halvår, gärna några månader till.

  • snorppan

    Vi har babysense II med två plattor och det fungerar utmärkt. Vå rlilla kille blir 10 månader den 14 juli och han bökar runt i hela sängen, ofta ligger han nere i fotändan eller så utmed kanten liggandes på sidan men ändå känner babysense av andningen.
    Pröva som AnnLee skrivit att se om madrassen är för tjock eller så, vi fick pröva oss fram när vi började då lillplutt blivit så lätt då han gick ner så mkt då han blev sjuk i början.
    Vi har inte haft falsklarm ngn gång, den har larmat då vi tagit ut plutt ur sängen och glömt stänga av larmet ;) och en gång började den "varningsknäppa" mitt i natten och jag vaknade med hjärtat i halsgropen, men jag såg att han rörde sig innan jag slet upp honom, det visade sig att den varnade för att batterierna började ta slut pheeew.

    Jag skulle helst också vilja ha andninslarm måånga år, jag är glad så länge vi kan ha det och än så länge fungerar det utmärkt.
    Hoppas att ni får till det, försök att ha plattorna i mitten av sängen, det är mer sällan de kryper upp i huvudändan. Vi har plattorna i mitten och de känner ju av när han ligger längst ner så då borde den ju känn aom han skulle få för sig att ligga i huvudändan också ;)

    Kram


    Älskar dig för evigt min dotter, du är så saknad.
  • BaraCarolina

    Har letat runt i affärer i Malmö och fått mycket mothugg när det gäller andningslarm. I en affär blev jag tom ovän med mannen i affären som sa att det behövde man inte om barnen va friskt AHHHHHHH


    Sa att psd (förkortats det så?) har inte med det att göra. Han sa åt mig att gå hem och fundera över sakern. Blev så himla arg att jag knappt kunde behärska mig...


    Nu undrar jag va ni har köpt era larm, har hittat en sida på nätet. Vilken modell har ni haft och vad rekomendrar ni??


    Varför säljs det inte i affärer???

  • Ann Lee
    BaraCarolina skrev 2010-07-26 13:50:03 följande:

    Har letat runt i affärer i Malmö och fått mycket mothugg när det gäller andningslarm. I en affär blev jag tom ovän med mannen i affären som sa att det behövde man inte om barnen va friskt AHHHHHHH


    Sa att psd (förkortats det så?) har inte med det att göra. Han sa åt mig att gå hem och fundera över sakern. Blev så himla arg att jag knappt kunde behärska mig...


    Nu undrar jag va ni har köpt era larm, har hittat en sida på nätet. Vilken modell har ni haft och vad rekomendrar ni??


    Varför säljs det inte i affärer???


    Vi fick låna ett larm till sonen från andningsmottagningen. Den var av märket Angelcare som vi tyckte var bra. Dessutom fick vi ett larm från hjälpmedelscentralen som heter Graseby. Det är ett larm som inte finns i handeln utan bara via sjukvården.
    Angelcare kan man däremot köpa själv. Många använder även Babysense.

    Jag kan rekommendera sidan www.andningslarm.se som säljer olika andningslarm. Där finns också information om PSD.
  • Vilja 71
    MinEmPsi skrev 2010-07-24 21:59:15 följande:

    Vad skön att höra att ni inte får allt för många falsklarm!


    Det är inte dugg kul att sätta hjärtat i halsen varje natt.


    Otäckt och obehagligt är bara början. 


    Hoppas verkligen ni också kan ha den länge!!


    Ska ni sedan ta bort den helt eller hur hade ni tänkt sedan?


    Ja när det inte fungerar att ha larmet längre får vi väl lov att ta bort det. Men jag önskar att det fanns något annat alternativ!! Vi kommer dock ha det så lääänge det bara är möjligt!!

    Förstår att det verkligen är jobbigt med alla dessa falsklarm som ni har:(  Och jag försåt oxå så himla väl er önskan att kunna ha larmet kvar längre!!
  • Kraxa

    Vi har också Babysense II och har inte använt det på någon månad nu (lillen fyller ett år nästa helg). Vet inte varför vi slutade, det bara blev så

  • MinEmPsi
    Michas skrev 2010-07-26 00:31:43 följande:
    Vi fick låna EKG-larm till tvillingsystern efter att tvillingbrodern dött i psd, och det använde vi varje gång hon sov till dess hon var ca 9 månader. Efter det så hade vi respisens ett tag, men hon pillade bort det rätt så ofta. De första månaderna utan EKG-larmet var fruktansvärt jobbiga, men nu så känns det ok - hon är snart 21 månader. Jag försöker njuta mer av stunden än oroa mig.

    Får vi syskon så kommer dock syskonet också få EKG åtminstone ett halvår, gärna några månader till.
    Vad skönt att höra att det känns okej för er just nu! 
     Jag hoppas jag är där snart!
    Har börja testa stänga av den under under sovmiddagarna, känns lite läskigt men rätt okej ändå.
    Men det är just natte tid jag är riktigt orolig för. den tiden jag själv inte är vaken och inte "har kontroll".

    Ja precis, får vi också syskon så ska vi andvända denna andningslarm till nästa. gärna till den flyttar hemifrån också!!  
  • MinEmPsi
    BaraCarolina skrev 2010-07-26 13:50:03 följande:

    Har letat runt i affärer i Malmö och fått mycket mothugg när det gäller andningslarm. I en affär blev jag tom ovän med mannen i affären som sa att det behövde man inte om barnen va friskt AHHHHHHH


    Sa att psd (förkortats det så?) har inte med det att göra. Han sa åt mig att gå hem och fundera över sakern. Blev så himla arg att jag knappt kunde behärska mig...


    Nu undrar jag va ni har köpt era larm, har hittat en sida på nätet. Vilken modell har ni haft och vad rekomendrar ni??


    Varför säljs det inte i affärer???


    Vi köpte vår på andnigsalarm.se
    Fick den väldigt snabbt på posten!

    Föräldrarenheten (den dosan som vi ska ha om vi tex lagar mat eller dushcar eller ja, allfall inte är i samma rum) krånglade jätte mycket. Brusade väldigt mycket och pep väldigt högt.
    Det stog att  den kan göra det ifall den är förnära nät. så vi stängde av tv:n, internet. Ja allt men den brusade lika mycket.

    Vi ringde tillbaka och de jätte vänliga och sa att antagligen så får vi en ny likadan, så vi får testa den, eller så kan ni få 500kr så kan ni handla en egen wakitaki!
    Så vi tog 500kr och köpte en väldigt bra wakitaki! Så tyckte det var väldigt snällt av de, speciellt när de förstod varför vi ville köpa den!

    Själva larmet,plattorna, har aldrig varit fel på. bara att den nu "fel larmar" då hon lägger sig på kanterna och intryck in i sängen så mycket hon bara kan!
  • MinEmPsi
    snorppan skrev 2010-07-26 13:43:39 följande:
    Vi har babysense II med två plattor och det fungerar utmärkt. Vå rlilla kille blir 10 månader den 14 juli och han bökar runt i hela sängen, ofta ligger han nere i fotändan eller så utmed kanten liggandes på sidan men ändå känner babysense av andningen.
    Pröva som AnnLee skrivit att se om madrassen är för tjock eller så, vi fick pröva oss fram när vi började då lillplutt blivit så lätt då han gick ner så mkt då han blev sjuk i början.
    Vi har inte haft falsklarm ngn gång, den har larmat då vi tagit ut plutt ur sängen och glömt stänga av larmet ;) och en gång började den "varningsknäppa" mitt i natten och jag vaknade med hjärtat i halsgropen, men jag såg att han rörde sig innan jag slet upp honom, det visade sig att den varnade för att batterierna började ta slut pheeew.

    Jag skulle helst också vilja ha andninslarm måånga år, jag är glad så länge vi kan ha det och än så länge fungerar det utmärkt.
    Hoppas att ni får till det, försök att ha plattorna i mitten av sängen, det är mer sällan de kryper upp i huvudändan. Vi har plattorna i mitten och de känner ju av när han ligger längst ner så då borde den ju känn aom han skulle få för sig att ligga i huvudändan också ;)

    Kram
    Tack, ska absolut testa om madrassen är för tjock!
    Visseligen har den aldrig pipigt förut, då hon varit så snäll och legat på "samma ställe". men nu när hon börja drömma så viftar hon hejvilt över allt.

    Ja!! åh det har hänt mig, speciellt i början när man skulle vänja sig vid larmet och glömmde bort det kl 0300 om nätterna när det skulle bytas.

    Tack för du sa om batterierna, ännu har det inte gjort så för oss men ska tänka på det ifall den får något ryck!

    Ja, du har helt rätt. hon ligger nu mest nere vid fötterna och fötterna där huvudet är! (pippi långstrum Stile!)
    Skall testa det med! Vill kunna sova gott utan att vakna flera ggr om natten. men är ändå väldigt väldigt glad över att veta att den fungerar! om något skulle verkligen hända!

    Phu, jag som trodde hon skulle ha andningsalarmet tills hon en dag kan krypa ur sängen själv tassandet.. så mentalt hade jag förbrett mig lääännge tid. men man kanske får tänka om och försöka berarbeta att det kanske bäst att sluta. men först och främs ska jag testa minder madrass och dra plattorna som du sa! Tack!
  • MinEmPsi
    Kraxa skrev 2010-07-27 20:06:35 följande:
    Vi har också Babysense II och har inte använt det på någon månad nu (lillen fyller ett år nästa helg). Vet inte varför vi slutade, det bara blev så
    Vad skönt!! Så vill jag också ha det!
    Men det ska gå bra för oss, det ska bara det!
  • Tida77

    Jag har inte läst hela tråden, men vi var inne i en butik och skulle köpa ett andningslarm till vår stora tjej när sonen dog. Jag kunde inte slappna av och var så rädd att även hon skulle dö ifrån oss.
    Vi köpte aldrig något då, och efter att tjejen sovit i samma rum som mormor (av någon anledning kändes det tryggt, inget kan ju hända när min mamma är med...) släppte värsta skräcken så vi kommer inte att köpa något larm förrän ett eventuellt syskon kommer.

    I alla fall, de i butiken rekommenderade oss ett nytt larm. Kommer inte ihåg vad det heter, men det är en liten enhet som man "snäpper" fast på blöj/byxlinningen. Den sitter mot ljumsken och känner där på något vis av andning och puls. Lät väldigt bra när hon pratade om den. Hon rekommenderade inte de larm med plattor som finns, just för att vår tjej är så stor (2år).

    Om ni inte känner er redo att släppa larmet helt kan det kanske vara ett alternativ för er? Då gör det inget om hon åmar runt eller lägger sig i ett hörn...

  • snorppan
    Tida77 skrev 2010-07-29 18:01:27 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men vi var inne i en butik och skulle köpa ett andningslarm till vår stora tjej när sonen dog. Jag kunde inte slappna av och var så rädd att även hon skulle dö ifrån oss.
    Vi köpte aldrig något då, och efter att tjejen sovit i samma rum som mormor (av någon anledning kändes det tryggt, inget kan ju hända när min mamma är med...) släppte värsta skräcken så vi kommer inte att köpa något larm förrän ett eventuellt syskon kommer.

    I alla fall, de i butiken rekommenderade oss ett nytt larm. Kommer inte ihåg vad det heter, men det är en liten enhet som man "snäpper" fast på blöj/byxlinningen. Den sitter mot ljumsken och känner där på något vis av andning och puls. Lät väldigt bra när hon pratade om den. Hon rekommenderade inte de larm med plattor som finns, just för att vår tjej är så stor (2år).

    Om ni inte känner er redo att släppa larmet helt kan det kanske vara ett alternativ för er? Då gör det inget om hon åmar runt eller lägger sig i ett hörn...
    Undrar om de menar respisense för det är ett larm man fäster på blöjan eller byxlinningen, vi har en sån och rekommenderar den inte om man har ett barn som rör sig väldigt mkt i sömnen. Den tappar kontakten om den inte ligger helt emot kroppen och ramlar av om barnet rör sig för mkt. Vi har nämligen ett sådant som vi har haft då vi reser, men nuförtiden går det inte att använda för den åker av och väcker då vår gofis (och oss såklart =0) då den börjar larma. Om han vaknar drar han loss den själv och blir sen jätterädd då den börjar larma. Men den var perfekt å ha vid resor då han var yngre.
    Älskar dig för evigt min dotter, du är så saknad.
  • martina g

    ville bara skriva ett inlägg här...jag har inte förlorat något barn,är alltså inte änglaförälder..men jag har letat efter en sån här tråd ang andningslarm...
    min dotter föddes svårt sjuk och hade andingsuppehåll flera gånger per dygn med svåra saturationsfall,fått återuppliva henne ett flertal gånger...ingen visste om hon skulle överleva...men det gjorde hon,efter långa sjukhusvistelser och operationer är hon snart 2år...och jag kan inte ta bort vårat andingslarm(angelcare)...det går bara inte,enda sättet för mig att känna mig någolunda trygg...
    har sån respekt och förståelse för hur ni änglamammor känner inför andningslarmen...skämms inte över det,utan stå på er!ni har upplevt det värsta man kan få vara med om som människa...
    verkar som många är emot andningslarm, men här har ni en helt hispig mamma som ej varit med om psd me ändå inte klarar av att ta bort larmet...inte än iaf =P

  • snorppan
    martina g skrev 2010-09-08 22:01:08 följande:
    ville bara skriva ett inlägg här...jag har inte förlorat något barn,är alltså inte änglaförälder..men jag har letat efter en sån här tråd ang andningslarm...
    min dotter föddes svårt sjuk och hade andingsuppehåll flera gånger per dygn med svåra saturationsfall,fått återuppliva henne ett flertal gånger...ingen visste om hon skulle överleva...men det gjorde hon,efter långa sjukhusvistelser och operationer är hon snart 2år...och jag kan inte ta bort vårat andingslarm(angelcare)...det går bara inte,enda sättet för mig att känna mig någolunda trygg...
    har sån respekt och förståelse för hur ni änglamammor känner inför andningslarmen...skämms inte över det,utan stå på er!ni har upplevt det värsta man kan få vara med om som människa...
    verkar som många är emot andningslarm, men här har ni en helt hispig mamma som ej varit med om psd me ändå inte klarar av att ta bort larmet...inte än iaf =P
    Kram till dig Martina {#emotions_dlg.flower}
    Älskar dig för evigt min dotter, du är så saknad.
  • BaraCarolina

    Har nu fått hem mitt larm och är nöjd att jag köpt det trots alla "påhopp" När jag fråga runt i affärer. Känns skönt att det finns hemma tills lilla filuren kommer.

    Kan man ha med det till BB?

    Hoppas ni alla får en fin lördagkväll

  • godismamma

    Vi har nog slagit världsrekord, hade andningslarm till han var 1 år o 6 månader. Han är en busig kille men sov stilla om nätterna som tur var, för visst var det en enorm trygghet att ha larm.
    Vi slutade använda det när vi fick falsklarm, dvs när han började flytta sig i sängen. Som du skriver, man får ju nästan hjärtattack när larmet börjar pipa...
    Det var svårt att sluta, för man hade ju blivit beroende, kommer ihåg att  dom 2 första veckorna var jobbiga och jag sov lite oroligt och ibland kunde jag vakna o kolla så allt var ok....  Sedan blev jag med tiden tryggare att vara utan larmet!

    Lycka till!

  • MinEmPsi

    Hej! Tack för alla inlägg nu har skrivit allihopa!
    Känns skönt på ett sett att se att jag inte är ensam om att kallsvettas när man hör orden andningslarm, speciellt när den falslarmar!!!  

    För ca en månad sedan slutade vi med den, vi testade med byta till tunnare madrass..flytta larmet bättre..men en vilding till  sovande lyckades ändå flytta ut sig på sidorna hela tiden och utlöste falsklarm nästan hela tiden.. så vi provade en natt utan larmet.. en natt till och en natt till..och nu har vi varit utan den en månad tror jag.

    Kan börja sova bättre nu, nog för att hon snarkar så högt så jag hör att hon lever, men rädlsan finns alltid lite lite kvar.. men jag antar den alltid kommer finnas där. men känns väldigt skönt just nu, utan den.. Ett ok!
    Hoppas det forsätter så!

    Kram till er allihopa!

Svar på tråden Andningsalarm.