• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2010-12-13 09:38:19 följande:
    Ja vissta saknar man att vara gravid!!! Jag längtar så mycket efter det! Är extra jobbigt när man ser andra gravida.

    Fick min mens igår! Så nu är jag så lycklig! Haha.. tänk vad glad man kan bli över en sån sak. Men nu tändes hoppet igen! Jag har en tro på att jag faktiskt ska få bli mamma :)

    Håller tummarna för er att ni får den bästa julklappen!!

    Kram till er alla
    Ååååå Grattis!! Va skönt för dig då vet du att kroppen är återställd! Som du säger är väl första gången man blir glad för att få den.... Skönt att du har tron på att bli mamma. Det kommer du att bli och även vi andra kommer att få bli det!!!!!

    kram
  • Rosahjärta
    Pernilla79 skrev 2010-12-13 11:40:17 följande:
    Lycka till med graviditeten. Inte på alla ställen du erbjuder KUB-test, där jag bor var det första gången jag gjorde sånt, först from i år dom har börjat erbjuda det här...
    tack ! :) jaha .. och ändå har man inte fått det erbjuandet .. något ja kommer ta upp med min bm . 
  • Här och nu
    Rosahjärta skrev 2010-12-12 16:07:30 följande:
    aa. min första graviditet . Inte så mycket vidare påläst . Skrev in mig hos MVC i vecka 6 .
    Så ja antar att de skulle säga om den infon till mig ,såfall att den fanns . 
    Jag blev INTE ernjuden ett såkallat KUB-test . 
    Varför skulle ja inte kunna undgå att höra och läsa om detta ? inte direkt att min syster eller min mamma börjar att föreläsa mig om allt som har med en graviditet att göra . 
    Det var såpass mycket annat i mitt liv då som hände .. bl.a valet om att göra abort eller ej ..mådde jättedåligt under en lång period . Då kanske man inte sätter sig så mycket in i att vilja prata /veta mer om en graviditet....

    Ja blev inte ens informerad av min BM att man kunde göra ett sånt här test . jag anser att det är deras skyldighet att berätta såfall . 
    Finns ju media.
  • Rosahjärta
    Här och nu skrev 2010-12-13 13:10:50 följande:
    Finns ju media.
    inte direkt att de säger det klockan 8 varje kväll på nyheterna eller står om det i tidningarna .. HALLO ?
    haha ....
  • Victoria70
    Hej Sajne!

    I det landsting som jag tillhör erbjuds endast tjejer 35 år eller äldre ett KUBtest. Yngre få bekosta det själva.
    Jag tror att det varierar väldigt i olika landsting vad som gäller.  
    Ett KUBtest kan du bekosta själv för ca 1600 kr på mamamia i stockholm.

    I mitt landsting gäller detsamma för fostervattensprov, 35år och då gäller dessutom att göra man ett KUBest och får tex. svaret 1:201 så får man inte göra ett fostervattensprov också då de har en gräns på 1:200.
    Så kolla med ditt landsting vad som gäller.

    Nu visade sig våran risk vara 1:2, men det kan man ju inte veta.

    Lycka till
  • Rosahjärta
    Victoria70 skrev 2010-12-13 18:23:42 följande:
    Hej Sajne!

    I det landsting som jag tillhör erbjuds endast tjejer 35 år eller äldre ett KUBtest. Yngre få bekosta det själva.
    Jag tror att det varierar väldigt i olika landsting vad som gäller.  
    Ett KUBtest kan du bekosta själv för ca 1600 kr på mamamia i stockholm.

    I mitt landsting gäller detsamma för fostervattensprov, 35år och då gäller dessutom att göra man ett KUBest och får tex. svaret 1:201 så får man inte göra ett fostervattensprov också då de har en gräns på 1:200.
    Så kolla med ditt landsting vad som gäller.

    Nu visade sig våran risk vara 1:2, men det kan man ju inte veta.

    Lycka till
    hej ! tack för ditt svar ! jo , jag antog att de kan ha görat med åldern..
    Tack för din info ! :)
  • Limpan 83

    Elle: hur mår du nu? hur går det för dig med allt?

    Hur mår ni andra?
    Jag mår helt ok. Väldigt ledsen vissa dagar då jag plötsligt kan komma på att jag skulle ha varit gravid nu egentligen. Saknar magen :( Saknar att vara gravid. Längtar så efter att få bli det igen! Men livet har återgått till det normala, hur normalt det nu kan bli så att säga...

    Kram

  • Victoria70
    Limpan 83 skrev 2010-12-16 15:33:34 följande:
    Elle: hur mår du nu? hur går det för dig med allt?

    Hur mår ni andra?
    Jag mår helt ok. Väldigt ledsen vissa dagar då jag plötsligt kan komma på att jag skulle ha varit gravid nu egentligen. Saknar magen :( Saknar att vara gravid. Längtar så efter att få bli det igen! Men livet har återgått till det normala, hur normalt det nu kan bli så att säga...

    Kram

    Känner nog precis som du. Precis nu kom det över mig och det är då jag söker mig hit.

    Visst går livet vidare och så, men jag saknar också det som inte blev nåt. För min del blir det nog inget nytt försök. Vi,  eller min man,  har nog kommit fram till att vi har det ganska bra som vi har det och visst kan jag hålla med, men jag saknar en liten. Samtidigt känner jag inte att det är värt att må så dåligt som jag har gjort de sista gångerna och risken med att det inte är barnet är friskt. men som jag har sagt tidigare så får tiden utvisa hur det går och blir med allt.  

    Vi har två underbara barn som jag vill vara med så mycket som möjligt och när vi var på en liten semester för några veckor sedan var det första gången som jag kännt att jag kunde koppla av och inte behöver "passa" dem hela tiden då de har blivit så stora att de kan bada själva i polen. Så visst är det skönt med lite vuxentid också. Jag önskar och längtar tills jag kommer till den punkten då jag känner att jag inte vill ha fler barn för som det är nu känner jag både att jag vill,  och att jag inte vill försöka igen.

    Kramar till alla ni underbara som är inne på den här tråden. 

  • Kattflickan

    Hej,

    Igår hade jag en jobbig dag på jobbet, dessutom så var jag jättetrött, hade varit uppe på kvällen och målat vindskivor (ja, vi låter lägga om taket mitt i vintern ) och då hade jag jättesvårt att inte tänka på vår dotter som aldrig blev. Tänkte på den lilla handen, den lilla munnen och känslan i min kropp när jag var gravid. Började grina och fick gå in på toaletten på jobbet. Kanske inte blev bättre av att vi hade ett möte där en höggravid kvinna var med som skulle föda ungefär när jag skulle ha fött. Annars var det ett tag sen jag blev så ledsen.  

    Limpan- jag saknar också verkligen graviditeten, hoppas att jag snart blir det igen. På julafton ska jag göra ett grav-test.

    Kram på er alla!

    Millan 

  • Victoria70

    Millan!

    Låter ju som om det är några hormoner i gungning kanske som gör att du blev så ledsen. Först tecknet för mig när jag har varit gravid har just varit att jag har haft så lätt till tårar. Jag håller tummarna för dig och hoppas att du är gravid.

    Vore roligt med lite goda nyheter här...

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort