• Äldre 23 Sep 18:59
    11729 visningar
    38 svar
    38
    11729

    Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?
  • Flätad
    Äldre 24 Sep 09:15
    #1

    Jag har svårt för att svara faktiskt. Och jag minns inte riktigt hur länge "man rekomenderar" att man ska hjälpa dem... Men jag tror det kan vara individuellt från barn till barn. Vår tös är 4,5 år nu och vi kommer nog hjälpa henne tills vi ser att hon hanterar det bra själv. Hon älskar att "träna" själv redan nu men efter 2 tag med borsten så är hon färdig

  • Äldre 24 Sep 10:41
    #2

    Jag är själv tandhygienist och tyckte det var roligt att se vad folk tycker. Den rekommenderade ålder är ungefär 10 år, för att finmotoriken inte är utvecklad innan dess. Men självklart finns det variationer. Man brukar också säga "när barnet kan skriva fint."

  • Äldre 24 Sep 10:43
    #3
    Satine87 skrev 2010-09-24 10:41:28 följande:
    Jag är själv tandhygienist och tyckte det var roligt att se vad folk tycker. Den rekommenderade ålder är ungefär 10 år, för att finmotoriken inte är utvecklad innan dess. Men självklart finns det variationer. Man brukar också säga "när barnet kan skriva fint."
    haha, då bör mina föräldrar fortfarande borsta mina tänder då ^^ 
  • Parnia­ra
    Äldre 24 Sep 10:44
    #4

    Här där jag bor rekommenderar tandläkarna på orten att man borstar sina barns tänder ett par gånger i veckan till de är 12 år. Sitter plakat i väntrummet om det.

  • Headru­sh
    Äldre 24 Sep 10:45
    #5
    Satine87 skrev 2010-09-24 10:41:28 följande:
    Jag är själv tandhygienist och tyckte det var roligt att se vad folk tycker. Den rekommenderade ålder är ungefär 10 år, för att finmotoriken inte är utvecklad innan dess. Men självklart finns det variationer. Man brukar också säga "när barnet kan skriva fint."
    Exakt.
    Somliga ger en bara magont...
  • Äldre 24 Sep 10:51
    #6
    Parniara skrev 2010-09-24 10:44:39 följande:
    Här där jag bor rekommenderar tandläkarna på orten att man borstar sina barns tänder ett par gånger i veckan till de är 12 år. Sitter plakat i väntrummet om det.
    jo, det brukar vara 10-12 år, i mitt landsting är det 10, men att man ändå så ska ha lite övervakning efter det. Sedan så ser man när barnen kommer på undersökning om de behöver fortsatt hjälp eller inte. :)
  • Äldre 24 Sep 10:53
    #7
    Mia386 skrev 2010-09-24 10:43:17 följande:
    haha, då bör mina föräldrar fortfarande borsta mina tänder då ^^ 
    haha, när jag läste utbildningen och fick höra det så tänkte jag att mina borde det med :P
  • Parnia­ra
    Äldre 24 Sep 10:55
    #8

    Min mamma gav mig sådana röda tabletter nån gång i veckan när jag gick i mellanstadiet, mest för att jag skulle se hur dålig jag var på att borta. Det hjälpte faktiskt.

  • Headru­sh
    Äldre 24 Sep 10:57
    #9
    Parniara skrev 2010-09-24 10:55:55 följande:
    Min mamma gav mig sådana röda tabletter nån gång i veckan när jag gick i mellanstadiet, mest för att jag skulle se hur dålig jag var på att borta. Det hjälpte faktiskt.
    Samma här
    Somliga ger en bara magont...
  • Bedan
    Äldre 24 Sep 11:02
    #10

    Mamma borstade mina tänder tills jag var kanske runt 10, på kvällen då. Jag fick visa resultatet fram tills iaf högstadieåldern. Från lekisåldern fick jag borsta själv på morgonen, det är ju viktigt att lära barnen HUR man borstar tänderna.
    Jag tycker det är skit samma hur länge man borstar sina barns tänder ifall de behöver det, bättre det än att de får karies. Min mammas metod funkade bra för mig!

Svar på tråden Hur länge tycker du att man ska borsta tänderna på barn?