• spöke

    Spökes namn(t)råd

    Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.


    Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig
    Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  


    I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

    Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig. Spöke 

  • Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • lokisse
    spöke skrev 2011-01-27 22:33:25 följande:
    Walesisk! Tungan ute
    en britisk tjärn...
    Nej det tror jag inte!
  • C060908

    Har två flickor Céleste och Élodie letar nu efter fint namn till lillebror som passar bra ihop med flickornas några förslag?

  • spöke
    lokisse skrev 2011-01-27 22:34:39 följande:
    en britisk tjärn...
    Det skulle nog inte irländarna uppskatta att du nämner dem i brittiska sammanhang.
  • spöke
    C060908 skrev 2011-01-27 22:36:12 följande:
    Har två flickor Céleste och Élodie letar nu efter fint namn till lillebror som passar bra ihop med flickornas några förslag?
    Franskt påbrå eller bara en faiblesse för franska namn? Vill du fortsätta på samma spår?
  • lokisse
    spöke skrev 2011-01-27 22:37:12 följande:
    Det skulle nog inte irländarna uppskatta att du nämner dem i brittiska sammanhang.
    jag sa inte ö apor i alla fall och det är ju starkt jobbat av en valtysk
    Nej det tror jag inte!
  • spöke
    lokisse skrev 2011-01-27 22:38:44 följande:
    jag sa inte ö apor i alla fall och det är ju starkt jobbat av en valtysk
  • C060908
    spöke skrev 2011-01-27 22:38:35 följande:
    Franskt påbrå eller bara en faiblesse för franska namn? Vill du fortsätta på samma spår?
    Svensk men uppvuxen i norra Italien så blir väl bara en faiblesse för franska namn Ja helst
  • MatildaAn

    Vilka härliga namnförslag. :) min mormor heter Solveig.

    Du som vet, finns det ett namn som är: Eimil ? Isf var härstammar det från? En liten kluring kanske:)

  • spöke
    MatildaAn skrev 2011-01-27 22:43:35 följande:
    Vilka härliga namnförslag. :) min mormor heter Solveig.

    Du som vet, finns det ett namn som är: Eimil ? Isf var härstammar det från? En liten kluring kanske:)
    Har aldrig hört Eimil. Finns enligt scb ingen som heter så i Sverige iaf.
  • MatildaAn

    Okej, men det borde ju finnas;) uttalas inte dom Emil , utan är ju ett eget namn:)

Svar på tråden Spökes namn(t)råd