• Linn73

    Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

    Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

    Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

    Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

    Kramar till alla ni som kämpar därute!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

    Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

  • Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • blomman02
    Frazze skrev 2014-02-12 18:10:41 följande:



    Nej! Du får INTE ge upp!!!!!! Nästa gång du kommer in så ska du se att det ser bättre ut! Kom ihåg att det bara behövs 1 endaste ägg för att det ska bli något!!!! Lycka till!
    Skönt med lite pepp men ja, det känns dystert just nu.. Är du laddad för dubbla sprutor ikväll? Orgalutranet får man ge sig med bestämd hand kom jag på, annars är den seg..!
  • Frazze

    Bläääää! Ja den måste ju tas så det är bara att sticka på tills den går in! Jag visdte inte att de kollade båda sidorna av äggstockarna. Jag på nåt naivt sätt trodde att det bara var en sida de plockade ifrån. Så är det ju när man får mens så kommer det ju från en sida bara. Ja när jag var nere då i höstas så såg de 4 st jämnstora äggblåsor på en sida. Den andra sidan vet jag inte om de såg något på alls. Men tänk positivt! Du hade ju ändå 5st som kommer att vara färdigväxta stora och starka på söndag. Det kommer gå så bra så! Jag ska ju ner på fredag och få min dom. Jag som du vågar absolut inte tänka positivt! Min mamma tror stenhårt på att det kommer att gå bra och min man känner på sig att det kommer gå bra, men jag vågar inte tro något ifall. Men vi ska klara detta både du och jag! Går det inte första så går det andra gången!

  • tes 75
    blomman02 skrev 2014-02-12 16:59:09 följande:
    Dagens ultraljud va ingen solskenshistoria tyvärr. 5 blåsor på höger sida, 8-9mm stora det va ok sa Sophiahemmet men helst skulle de va större. På vänster sida va det 4 st och de va bara 3-4 mm stora :( nästa gång blir på söndag men jag har nog redan kastat in handduken :(
    Men ändå 9 blåsor sammanlagt! Det är ju en hel del ändå. Nog ska du lyckas kläcka ur dig en handfull ägg ur de där. 
  • Frazze

    Hade inga problem med orgalutran sprutan. Allt går lätt så länge jag tar det på högersidan i magen. Men så fort jag försöker mig på vänster så får jag sticka typ 7 ggr, ja idag gick det inte utan jag fick sticka mer i mitten under naveln. Men på höger så gick orgalutransprutan in med en gång. Nu svider det typ på hela magen Nu ska jag sova!!!!

  • Vi 5

    Blomman, jag tycker att det låter lovande ändå, men förstår din oro. man har ju nerverna utanpå när man är mitt i det. De ska växa ca 1-2 mm om dagen har jag lärt mig och man tar äl-sprutan när största är ungefär 17 mm. Det borde ju kunna se bra ut på söndag då. Nu är jag osäker på vilken sprutdag du är på iofs. Jag sprutade i 13-14 dagar en gång och den gången blev jag gravid (visserligen missfall men ändå). De gångerna jag sprutade kortare tid blev det inget. Håller tummarna!

    Germany, underbart att höra! Så gulligt när de börjar prata! Och jag hoppas det ska flyta på för dig, läs på amningshjälpen. Jag har för mig jag läst att mensen brukar komma när man har ett visst (lite längre) intervall mellan amningarna. Du skulle iaf kanske kunna sluta amma nattetid tex.
    Här är det bara bra! Vår lilla A är 3 mån och helt ljuvlig. Hon är supersocial och vill titta på allt och "pratar" och skrattar mycket och ofta. Jag vill bara frysa tiden så att jag hinner njuta. Lite problem med min rygg (diskbråck) och sover dåligt, annars är allt bra. E är en underbar storebror och vill ha fler bebisar, "så vi inte saknar A (vår son som omkom) så mycket". Jag är så tacksam att jag inte gav upp!!! Förra året vid denna tid hade jag precis blivit gravid och var SÅ orolig, jag trodde aldrig det skulle gå vägen. Tänk vad livet kan ändra sig. Stor kram till dig som hjälpte mig hålla humöret uppe de jobbiga åren!!!

  • Frazze
    Vi 5 skrev 2014-02-12 22:57:55 följande:
    Blomman, jag tycker att det låter lovande ändå, men förstår din oro. man har ju nerverna utanpå när man är mitt i det. De ska växa ca 1-2 mm om dagen har jag lärt mig och man tar äl-sprutan när största är ungefär 17 mm. Det borde ju kunna se bra ut på söndag då. Nu är jag osäker på vilken sprutdag du är på iofs. Jag sprutade i 13-14 dagar en gång och den gången blev jag gravid (visserligen missfall men ändå). De gångerna jag sprutade kortare tid blev det inget. Håller tummarna!

    Germany, underbart att höra! Så gulligt när de börjar prata! Och jag hoppas det ska flyta på för dig, läs på amningshjälpen. Jag har för mig jag läst att mensen brukar komma när man har ett visst (lite längre) intervall mellan amningarna. Du skulle iaf kanske kunna sluta amma nattetid tex.

    Här är det bara bra! Vår lilla A är 3 mån och helt ljuvlig. Hon är supersocial och vill titta på allt och "pratar" och skrattar mycket och ofta. Jag vill bara frysa tiden så att jag hinner njuta. Lite problem med min rygg (diskbråck) och sover dåligt, annars är allt bra. E är en underbar storebror och vill ha fler bebisar, "så vi inte saknar A (vår son som omkom) så mycket". Jag är så tacksam att jag inte gav upp!!! Förra året vid denna tid hade jag precis blivit gravid och var SÅ orolig, jag trodde aldrig det skulle gå vägen. Tänk vad livet kan ändra sig. Stor kram till dig som hjälpte mig hålla humöret uppe de jobbiga åren!!!



    Jag har oxå haft diskbråck, men min sjukgymnast säger att disken är helt tömd och att kag i alla fall inte kan få bråck i den igen. Tack och lov för ischiasen var det värsta jag varit med om! 4månader i sträck som man inte vet om man ska svimma eller kräkas av smärta. Men som sagt nu är jag bara stel i ryggen. Jag hoppas innerligt att det ska gå bra om jag nu blir gravid.
  • Hannah8401

    Det är så härligt att läsa om alla solskenshistorier här, jag blir mer och mer tveksam till detta med amh....
    Lycka till nu med växande blåsor och sprutorSkrattande

  • Frazze

    Hjälp! När jag drog ut orgalutran sprutan så rann en hel del ut! Jag väntade ändå i över 10sek innan jag drog ut den!!! Vad gör jag?? Har detta hänt någon av er förut? Jag ska till göteborg i morgon fm så jag hoppas att inget händer tills dess.

  • Kattflickan

    Hej Germany! K är snart 1 år!!! Tiden går alldeles för fort! Tänk så fantastiskt att just vi skulle få de finaste bebisarna

    Jag ammar rätt mycket. Försöker sedan ett par dar tillbaka att inte amma dagtid. Men då känns det som om hon tar igen det nattetid. Ammar vid läggningen, en gång på natten och morgonen. Det är jättesvårt att försöka avsluta amningen. Hon tittar bedjande på mig, pekar på brösten och säger " där"!, särskilt på eftermiddagen.

    Men jag vill dessutom att hon ska äta mer riktig mat, så jag ska fortsätta vara konsekvent.

    Jag har ju hela tiden tänkt att jag har lågt AMH pga mitt genetiska fel. Jag kollade mitt sköldkörtelvärde i början av veckan och då analyserade de även antikroppar (TPO). Det har inte gjorts tidigare. Där jag bor kan vi själva logga in på nätet och läsa vår journal, provsvar mm. Jag såg då att antikropparna var rejält förhöjda! Har läst på lite nu och insett att det tyder på att jag har en autoimmun sjukdom

  • cff
    Frazze skrev 2014-02-13 21:16:50 följande:
    Hjälp! När jag drog ut orgalutran sprutan så rann en hel del ut! Jag väntade ändå i över 10sek innan jag drog ut den!!! Vad gör jag?? Har detta hänt någon av er förut? Jag ska till göteborg i morgon fm så jag hoppas att inget händer tills dess.

    Det har nog hänt de flesta av oss. Det är ingen idé att du oroar dig för mycket över det för du kan ändå inte göra något åt det just nu.

    Prata med dem imorgon förmiddag - om de tror att det skulle kunna vara ett problem så kanske de föreslår att du skall ta nästa spruta lite tidigare imorgon kväll. Jag är ju ingen expert, men har förstått att man pratar halveringstid mm vad gäller mediciner och att det gäller att nivån inte hinner bli för låg innan man tar nästa spruta. Så jag skulle tro (men jag är ju en lekman så vet inte säkert, men förhoppningsvis kan det göra att du kan sova lite lugnare) att just när du tagit sprutan, även om du skulle fått för liten dos, har en tillräckligt hög nivå i blodet och att det är först när du närmar dig nästa spruttillfälle som nivån kan ha hunnit bli ”för låg” om du inte fått i dig tillräckligt. Kom dock ihåg att det är lika mycket Orgalutran i sprutan för alla användare, så jag gissar att de tagit i i överkant så att man inte riskerar att det är för lite för det fall att någon med en mycket hög kroppsmassa använder det (mer massa/volym -> mer utspädd nivå i kroppen, tror jag i alla fall).

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH