• Lady Dahmer

    Alla män är potentiella våldtäktsmän

    En olöst våldtäkt om dagen. Hundratals kvinnor dödade av sina män. Och ändå så blir män förbannade när man talar om mäns våld.

    Jag skulle kunna säga det sedvanliga gamla "mäns våld mot kvinnor" men jag har insett att enbart mäns våld är mer passande. För våldet drabbar inte bara oss, kvinnorna. Det drabbar även männen. Mäns våld. 

    Jag har manliga vänner som känner sig utpekade och utsatta när de går bakom en kvinna en mörk kväll. Jag är ingen jävla våldtäktsman! hävdar de upprört och ökar gärna på takten för att visa kvinnan att nej jag är inte farlig. (vilket resulterar i mer panik, så alla karlar därute - sänk takten!) 

    Bu fucking hu liksom. Ta en vända i mina skor.

    Just för att mäns våld mot kvinnor ofta bortförklaras eller försvaras (man skyller på offret) och eftersom att män ofta framställs som kåta svin som inte kan kontrollera sin drifter så måste vi kvinnor till slut utgå från att alla män är potentiella våldsmän.

    Vi lever nämligen i ett samhälle där kvinnan ska ta ansvar för mannens sexualitet; där man själv är skyldig om man blir våldtagen eller trakasserad, där man själv få se till att skyla sig och inte uppmuntra för annars får man skylla sig själv.

    Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer.

    Och vi lever i ett samhälle där män ursäktas och försvaras när de tafsar och kränker ("lite får du väl tåla!"), i ett samhälle där småpojkar får ta för sig och man skrattar bort det "han är kär i dig" "boys will be boys" ---

    Då är det inte så jävla konstigt att man är tvungen att se varje man som potentiell fara.

    Oavsett om det är kvinnor eller män som rättfärdigar männens beteende så handlar det alltid om att vi ska ta ansvar för männens lust. Män idiotförklaras systematiskt och kvinnornas roll är att ta ansvar för männens lustar och ilska.

    Och ändå blir männen arga på oss. Feministerna. Kvinnorna. De som kritiserar mäns våld. Det är jävligt märkligt att de inte blir förbannade på männen som våldtar och slår, mördar och skrämmer istället.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Alla män är potentiella våldtäktsmän
  • Plutteli
    lollisen skrev 2010-11-30 15:37:52 följande:
    Jag kan inte svara för alla andra i tråden, utan svara enbart hur jag tänker och resonerar själv. Jag ser det som en risk att gå runt dyngpackad, vare sig du eller någon annan säger att det inte är farligt alls.

    Jag ser det som risktagande på många olika sätt för människor att dricka sig så fulla att gå runt ensamma på nätterna, det är oansvarigt enligt min mening då mycket kan hända.

    Överfallsvåldtäkter är inte så ovanliga där jag bor och det är ändå en "lugn" stad.. Så det ÄR en reell risk även om du påstår att så inte skulle vara fallet.

    Om en nära vän begår brott mot dig, så är det dennes ansvar och inget du på egen hand kunde göra en korrekt bedömning på eller? Lite annat än det exempel jag skrev upp tidigare.

    Att gå hem med okända människor, fattar jag inte att folk vågar, det är ju en risk om någon!? Det är en männska man inte har en aning om vad denne har för intentioner...

    Redan när man var liten fick man lära sig att inte hänga med främlingar, varför skulle det vara säkrare bara för att man är vuxen? Ja, man är större rent fysiskt, men är i många fall väldigt lätta offer ändå..
    Visst, det KAN vara en risk att gå hem själv, men det gäller ju alla oavsett kön och berusningsgrad och då är inte våldtäkt det som står högst på listan över reella risker.

    Jag tycker bara det känns som att sila mygg och svälja kameler om man ska gå runt och inskränka på sitt liv på massor av sätt för att akta sig för de brott som är i marginalen medan man tydligen inte skall oroa sig alls över de brott som är i majoritet....
  • Gizmokvack

    Ok. Förstår nog lite bättre vad TS menar efter att ha läst hela tråden.


    Reglementet skrev 2010-11-30 15:24:07 följande:
    Hur ser du på att en person blir påkörd i mörkret, utan att ha reflex?

    Eller halkar på isen, och inte har broddar på sig?
    Det är ju ändå en viss skillnad. Både den som går utan reflex och blir påkörd och den som går ensam hem genom en mörk park och blir våldtagen har visserligen utsatt sig för stora risker. Men den som kör på den utan reflex har antagligen inte haft något val eller någon möjlighet att unvika krocken PÅ GRUND AV att den som blev påkörd saknade reflexer. Den som våldtar har själv gjort valet att göra det. Att den som blir våldtagen var berusad eller lättklädd etc eller befann sig där eller där borde inte ha med saken att göra. Såvida inte offrets kläder var starkt magnetiska och drog till sig den stackars förövaren som inte hade en chans att värja sig...

    Sedan kan det ju iofs finnas andra problem med att alkohol är inblandat antar jag. Men det är en annan diskussion.
  • Tow2Mater
    Plutteli skrev 2010-11-30 15:44:43 följande:
    Jag tycker bara det känns som att sila mygg och svälja kameler om man ska gå runt och inskränka på sitt liv på massor av sätt för att akta sig för de brott som är i marginalen medan man tydligen inte skall oroa sig alls över de brott som är i majoritet....
    Vilka brott menar du är i majoritet? Om du menar att statistiskt "de flesta" våldtäkter sker av närstående och vänner, kan man faktist vidta vissa åtgärder for att minimera den risken också. Eller menar du andra brott?
  • Maggis
    Tow2Mater skrev 2010-11-29 21:33:00 följande:
    Men med samma resonemang ser man ju varenda person som tjuv om man väljer att inte skylta med sina stora dyra guldsmycken och Rolexklockor etc då man går ensam hem. Precis som att man kanske gommer dem under jackan mitt i natten då man går hem från krogen, kan man ju minska risken att dra till sig personer av fel typ genom att t ex sätta på sig en kappa over "finkläderna" ifall de är av den lättklädda sorten. Speciellt vid resa utomlands ges man juofta rådet att inte oppet  typ visa hur mycket pengar man har genom att bära dyra smycken, men betyder det då att man klassar alla som bor i det landet/staden som tjuvar, fast allt man forsoker gora är att minimera risken for rån?
    Tolka det så, du.
    //Maggis
  • lollisen
    Plutteli skrev 2010-11-30 15:44:43 följande:
    Visst, det KAN vara en risk att gå hem själv, men det gäller ju alla oavsett kön och berusningsgrad och då är inte våldtäkt det som står högst på listan över reella risker.

    Jag tycker bara det känns som att sila mygg och svälja kameler om man ska gå runt och inskränka på sitt liv på massor av sätt för att akta sig för de brott som är i marginalen medan man tydligen inte skall oroa sig alls över de brott som är i majoritet....
    Ja, det är ju det jag sagt hela tiden att brott har inte med kön att göra. Alla kan bli utsatta, särskilt om man är ensam och berusad.

    Fast du, känner du dig inskränkt på ditt liv om inte du känner att du kan gå ensam genom mörka passage när du är pissfull? Eller tar första bästa svarttaxi? Eller följer med främlingar?
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Profeten

    Det finns 2 911 949 män i Sverige (mellan 15-64år)
    År 2007 anmäldes preliminärt cirka 4 750 våldtäkter totalt (både fullbordade och försök).

    Se alla bilar som en potentiell kista ist om du vill ha något och oroa dig för.

    Annars gillar jag dina attentionskrikande trådar TS.

     

  • Driftwood
    Lady Dahmer skrev 2010-11-29 08:54:45 följande:
    Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer.
    Man får skylla sig själv om inget händer snarare.
  • Tow2Mater
    Maggis skrev 2010-11-30 19:02:54 följande:
    Tolka det så, du.
    Jag ställde en fråga, du kan ju svara på den då.
  • Gung Ho
    lollisen skrev 2010-11-30 15:37:52 följande:
    Jag kan inte svara för alla andra i tråden, utan svara enbart hur jag tänker och resonerar själv. Jag ser det som en risk att gå runt dyngpackad, vare sig du eller någon annan säger att det inte är farligt alls.
    Tittar du på statistik så är det hur farligt som helst att vara dyngpackad över huvud taget..då slår vi oss, hamnar i bråk, drunknar, krockar, blir våldtagna, misshandlade, etc. Att inte vara dyngpackad är nog det första man skall tänka på om man vill känna sig säker.
Svar på tråden Alla män är potentiella våldtäktsmän