• Äldre 20 Dec 17:03
    41491 visningar
    22 svar
    22
    41491

    Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?

    Vi har köpt ett helt lamm eftersom vi har så goda erfarenheter av det från restauranger. Men när jag själv ska tillaga det så stibker det får något så gruvligt och det förstör jätte mycket! Jag har hört att man kan göra sig av med viltsmak från vilt genom att lägga det i mjölk ett dygn. Någon som vet om det fungerar med lammkött också och om det tar bort lukten?

  • Svar på tråden Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?
  • Äldre 22 Dec 09:52
    #11

    Oj då. Vårt "lamm" vägde 16 kg. Rynkar på näsan Vi köpte av en väninna till migs pappa så det känns inte som ett bra läge att klaga direkt. Så då innebär det alltså att vårt lamm inte längre räknas som lamm? Han är ingen riktig slaktare vad jag vet - de har en del djur men han räknas nog inte som slaktare, så han kan nog ha gjort fel när han slaktade vårt lamm. Någon som vet om man kan få det bra genom att låta det ligga i mjölk?

  • Äldre 22 Dec 09:54
    #12

    Kanske inte läge att klaga då Vet inte hur mjölk funkar men kan rekommendera att du försöker skära bort så mycket fett som möjligt.


     


    Lycka till

  • Oleann­a
    Äldre 22 Dec 09:56
    #13
    Gojtan skrev 2010-12-22 09:52:42 följande:
    Oj då. Vårt "lamm" vägde 16 kg. Rynkar på näsan Vi köpte av en väninna till migs pappa så det känns inte som ett bra läge att klaga direkt. Så då innebär det alltså att vårt lamm inte längre räknas som lamm? Han är ingen riktig slaktare vad jag vet - de har en del djur men han räknas nog inte som slaktare, så han kan nog ha gjort fel när han slaktade vårt lamm. Någon som vet om man kan få det bra genom att låta det ligga i mjölk?
    Mitt bästa råd är att ta en liten bit kött och testa..lägg den i mjölk och sen tillaga en prov portion.
    Jag har aldrig lagt lamm i mjölk men man tycker att det kanske borde funka.
    Annars använd kryddor som saffran gurkmeja vitlök rosmarin osv.
    Vet inte hur ni tillagar det nu. Kolla på exotiska lammrecept. 
  • Äldre 22 Dec 09:58
    #14
    Cocine skrev 2010-12-22 09:54:51 följande:

    Kanske inte läge att klaga då Vet inte hur mjölk funkar men kan rekommendera att du försöker skära bort så mycket fett som möjligt.


     


    Lycka till


    Det ska jag försöka. Vi fick en hel del i köttfärs tyvärr - trodde det var det bästa sättet att tillaga lammet på. *suck* Det är så märkligt. Kan inte minnas att jag kännt den där bismaken och framför allt lukten när jag fått lamm på restauranger osv. Undrar hur DE gör - om de bara köper in lamm som väger högst 12 kg och om de väljer slaktare noga. Hm...
  • Oleann­a
    Äldre 22 Dec 10:03
    #15

    Välja slaktare är a&o för mig, då min fars familj enbart äter lamm och även slaktade själva i sitt hemland.

    Om ni har massor av kött färs så kan jag rekommendera att ni gör marockanska käfta.
    Indisk kefta osv..de använder mer kryddor som maskerar lite av smaken.
    Det finns massor av bra recept som jag hoppas kan rädda erat lamm.

  • Äldre 22 Dec 10:10
    #16

    Vitlök och vittvit, lite salt och lite lite vinäger...prova så tror jag att det ska funka. Lägg lammet i marinaden helst över natten.

  • Äldre 22 Dec 16:30
    #17
    L E A skrev 2010-12-22 10:10:12 följande:
    Vitlök och vittvit, lite salt och lite lite vinäger...prova så tror jag att det ska funka. Lägg lammet i marinaden helst över natten.
    Låter som en idé. Dert ska jag testa! Tackar!
  • Äldre 22 Dec 22:29
    #18
    Gojtan skrev 2010-12-22 16:30:15 följande:
    Låter som en idé. Dert ska jag testa! Tackar!

    Testa, det har funkar på lamm som jag köpt och som luktat. På city gross säljer dom fina lamm på beställning och då får man säga att man inte vill ha för stort. Ju fler kilo lammet har dessto äldre är det och det är dom äldre lammen som luktar lite åt får-hållet!
  • Mseli
    Äldre 26 Dec 17:31
    #19

    Hej,
    hoppas det fungerar, vitlök och lammkött är ju i vilket fall en helgjuten kombination så det kan iallafall inte bli sämre. Mjölk och lamm har jag inte provat men visst, det tar bort viltsmak (vilket jag inte vill uppnå så jag har inte experimenterat så mycket med det) och kunde kanske vara värt en test. Jag håller med föregående talare om slaktmetoder, har själv fött upp lamm under ett antal år och hamnar ullen mot köttet under slakt blir det gärna kofta av det hela. Har även ätit får många gånger och är man bara noggrann under slakt fungerar det bra det också, brukar då skära bort fettet för att mildra smaken ytterligare. Den gamla klassikern får-i-kål rekommenderas faktiskt, kålen neutraliserar smaken och mörar köttet, vuxet får smakar väl inte direkt kofta utan snarare annorlunda tycker jag. Lycka till!

  • Fri 30 Dec 2022 14:46
    #20

    Säger som flera redan sagt, ett lamm som slaktats rätt smakar inte dåligt alls!
    vi har fött upp och ätit både lamm och får och det enda som haft bismak är den riktigt gamla baggen som har sin ?bagg-körtelsmak? som är svår att få bort.

    lsambon har flått mkt noga, låtit hänga, sedan har vi tagit bort alla utanpåliggande hinnor. Inget av det köttet har haft den minsta bismak utan en helt ren neutral köttsmak!
    det bästa köttet! 🤗 

  • Fri 30 Dec 2022 15:59
    #21

    Tillaga köttet med ingefära och)eller vitlök. Då försvinner de smaker och lukter du nämner 

  • Fri 30 Dec 2022 16:44
    #22
    Buspojkarna skrev 2010-12-22 08:10:57 följande:

    anledningen till att lamm kan smaka får och lukta får är att slaktaren varit slarvig och dragit fårets päls emot köttet. Skitsvårt att få det bra då och jag skulle kasta det.

    Detta var i alla fall vad den gamla erfarna slaktaren sade till oss när vi slaktade våra får.


    Detta stämmer.
    /uppväxt på en gård med får.
Svar på tråden Tar mjölk bort fårlukten från lammköttet?