• Anonym (förmyndare)

    Överförmyndarspärrat konto

    Min pappa som blivit sjuk och flyttat till ett gruppboende sålde i somras sitt hus och pengarna för det delades upp mellan hans tre barn, jag och mina två syskon då alltså.  Vi fick alla lika stor summa MEN min farbror som har hand om pappas pengar, då han inte kan det själv pga sin sjukdom, sa att min pappa alltid pratade om att han ville att min dotter skulle ha lite pengar inte sagt att det skulle vara just av dessa men han föreslog att vi satte undan en del av mina på ett konto i dotterns namn och visst sa jag det kan vi väl göra.

    Sen döm av min förvåning då 100 000kr sätts undan till henne och kontot blir överförmyndarspärrat!!

    Jag får alltså inte handskas med dessa pengar själv och jag känner mig misstrodd verkligen. Min bror har ju två barn också men inte satte de undan pengar åt dem eller så. Tyckte att det är ju en bra idé att sätta över en del av MINA pengar på ett sparkonto åt dottern.. men pengarna var ju ändå mina från början så att säga. Inte så att jag missunnar min dotter dessa pengar men att ha nån som ska syna varje liten sak jag vill köpa åt henne känns förjävligt.

    Nån som vet varför dessa pengar är spärrade (farbror sa inget om att så skulle vara fallet när han öpnnade kontot vad jag vet, iaf inte till mig)??

    Kan man på något vis ta bort en sådan här spärr?? Hur gör man då?? 

  • Svar på tråden Överförmyndarspärrat konto
  • MajaVira

    Kontakta Överförmyndarnämnden i din kommun, de har koll på vad som gäller. Förhoppningsvis finns det möjlighet att "ta tillbaka" pengarna då det är din farbror som både öppnat kontot och satt in DINA pengar, utan ditt godkännande.

  • Anonym (förmyndare)

    Alltså visst hade han godkännande att sätta in pengarna på ett konto i dotterns namn men det var aldrig prat om att det skulle vara överförmyndarspärrat!!

  • MajaVira

    Jag förstod det som att du var förvånad över beloppet också... I vilket fall finns det bestämmelser angående barns pengar, tex sätts automatiskt en överförmyndarspärr om barnet ärver mer än två basbelopp (drygt 80 000,-), sedan görs en bedömning om kontot verkligen behöver vara spärrat. Det är endast om barnet har tillgångar värda över åtta basbelopp som kontona måste ha överförmyndarspärr. Så kontakta Överförmyndarnämnden för att reda ut detta.

    www.umea.se/download/18.662bdb3711a2220766780006091/Foraldrars+forvaltning.pdf

  • MajaVira

    Jag förstod det som att du var förvånad över beloppet också... I vilket fall finns det bestämmelser angående barns pengar, tex sätts automatiskt en överförmyndarspärr om barnet ärver mer än två basbelopp (drygt 80 000,-), sedan görs en bedömning om kontot verkligen behöver vara spärrat. Det är endast om barnet har tillgångar värda över åtta basbelopp som kontona måste ha överförmyndarspärr. Så kontakta Överförmyndarnämnden för att reda ut detta.

    www.umea.se/download/18.662bdb3711a2220766780006091/Foraldrars+forvaltning.pdf

  • Anonym (förmyndare)
    MajaVira skrev 2011-01-16 13:44:05 följande:
    Jag förstod det som att du var förvånad över beloppet också... I vilket fall finns det bestämmelser angående barns pengar, tex sätts automatiskt en överförmyndarspärr om barnet ärver mer än två basbelopp (drygt 80 000,-), sedan görs en bedömning om kontot verkligen behöver vara spärrat. Det är endast om barnet har tillgångar värda över åtta basbelopp som kontona måste ha överförmyndarspärr. Så kontakta Överförmyndarnämnden för att reda ut detta.

    www.umea.se/download/18.662bdb3711a2220766780...
    Hon fick 100 000kr insatt men då ligger ju det under 8 basbelopp som kräver överförmyndarspärr. Grejen är att de lät mig ta ut pengar från kontot utan att fråga vad jag skulle ha pengarna till eller nåt sånt i höstas och sen när jag ville göra ytterligare uttag så började de tjafsa om att jag måste redovisa var pengarna jag tog ut innan gått.

    Men det ska de väl i så fall kontrollera INNAN och inte komma i efterhand och be om när de var så jävla snabba att godkänna min ansökan (som jag f.ö bara behövde skriva på ett vanligt A4 med våra personnummer och önskat belopp att ta ut) och dagen efter att jag lämnat in den så hade jag ett godkännande utan några som helst frågor. Så om det var så att man inte får ta ut för annat än till barnen så måste det ju ändå vara DE som gjorde fel här som inte kontrollerade bättre innan vad pengarna skulle användas till, eller?

    Och om hon nu har under 8 basbelopp så borde väl det inte vara nödvändigt att ha denna spärr?? Allt skulle förändras för oss om vi kunde komma åt dessa pengar utan att någon ska kontrollera allt.

    Behöver tex köpa en ny dator åt dottern nu då hennes har kraschat och så vill hon gå på olika aktiviteter som också kostar!  Men att då behöva krångla med att ansöka om tillåtelse för sånt är jättejobbigt och man känner sig verkligen misstrodd.
     
  • MajaVira

    Istället för att ansöka om tillstånd att ta ut pengar så ta upp frågan om kontot ska ha en spärr överhuvudtaget och hur du kan gå tillväga för att ta bort spärren.

  • Anonym (förmyndare)
    MajaVira skrev 2011-01-16 13:55:24 följande:
    Istället för att ansöka om tillstånd att ta ut pengar så ta upp frågan om kontot ska ha en spärr överhuvudtaget och hur du kan gå tillväga för att ta bort spärren.
    Vågar nästan inte pga oron att de ska börja tjafsa om detta uttaget jag gjorde tidigare... men kan ju faktiskt skicka ett brev till dem och ta upp frågan om det måste vara spärrat. Ska faktiskt göra det redan imorgon. Kan ju alltid sätta tillbaka spärren senare om jag så önskar.. om de nu tillåter att ta bort den!
  • Anonym

    Men denna fråga har du frågat om för några dagar sedan.,.. har du fortfarande inte pratat med banken?? Varför?

  • Anonym

    fick din dotter pengar utöver vad ni andra fick, eller fick hon 100 000 av din del?

  • NadiaMi

    Börja med att be om detaljerna över vad det finns för regler uppsatta för kontot och när de trädde i kraft.
    Om de har funnits från början borde du ju ha informerats vid det första uttaget och inte en längre tid efteråt när du vill göra ytterligare ett uttag.

    Om du tar det från vinkeln "Ta bort spärren" så kan det uppfattas på fel sätt och du kan få mer mothugg än nödvändigt.
    Peka istället på att du inte har fått denhär informationen tidigare och undrar varför du inte informerades redan i höstas, samt be att få information om hur kontot är upplagt så du har informationen tillgänglig för framtida bruk och så att även dottern kan bli informerad om vad hon har för tillgångar i sitt namn.

  • Anonym (morsan)

    vår dotter fick ut 200 000 på en barnförsäkring. de åkte automatiskt in på ett överförmydarspärrat konto eftersom f-bolaget inte hade betalat ut annars - det handlar alltså om att tillvarata barnet intressen. tycker personligen att det är bra eftersom jag tror att det finns folk som helt enkelt skulle ta pengarna själva annars. många föräldrar sätter ju i system att de "lånar" av barnens konton när det ska skjutas till...och sen blir det aldrig att man betalar igen i slutänden.

    man ansöker om upphävande av spärren hos överförmyndarnämnden - så tag kontakt med dem och hör vad som gäller.boka oxå ett samtal på banken med en förvaltare el vad det heter.

     vi fick det tydligt förklarat för oss att det inte är överförmyndaren som ÄGER pengarna på ngt sätt, men det är dom som beviljar om man som vårdnadshavare får gå in och förvalta pengarna istället. vi ville ju inte att hennes 200 000 skulle ligga och skrutta på ett vanligt bankkonto med dålig ränta utan tog oss ett snack med banken och kom fram till lite olika alternativ. vi fastnade för ngt som heter kapitalförsäkring - det är ett konto där man låser pengarna fram till 18-årsdagen, och då kan vi föräldrar bestämma exakt i vilken omfattning hon ska få ut pengarna, t ex månadsvis, istället för allt på en gång.

    det beviljades av överförmyndarnämnden i vår kommun iallafall. vi kommer dock inte tala om för vår dotter att de här pengarna finns förrän det börjar närma sig hennes 18-årsdag (hon är 4 år idag).

    tyvärr TS tror jag att det kan bli svårt, ja i princip omöjligt, att få spärren upphävd för att man ska kunna "plocka ut pengar vid behov".

    de var väldigt tydliga på den punkten med oss - upphävande beviljades endast om man kunde presentera ett typ av sparande som man istället satte in pengarna i. annars ansågs risken att man spekulerar bort pengarna /använder dem själv vara för stor.

  • Anonym

    men varför ska du ha tillgång till dotterns pengar?

  • Anonym (morsan)
    Anonym skrev 2011-01-16 15:35:47 följande:
    men varför ska du ha tillgång till dotterns pengar?
    Ja, jag kom faktiskt på den frågan oxå efter att jag skrivit förra inlägget. Pengarna TILLHÖR ju din dotter rent juridiskt. Grejen är bara den att hon är omyndig ännu, hade hon varit 18 hade hon kunnat göra vad hon ville med dem. att man som förälder går in och använder pengar som rent juridiskt tillhör ens barn ...jag vet inte...en annan sak om man själv sparat ihop till barnen... Även om du anser att din dotter behöver saker just nu så är ju det ur ditt perspektiv tänker jag.

    Det är ju därför överförmyndarnämnden finns! För att omyndiga ska kunna känna sig säkra på att ingen använder deras pengar i sitt eget namn liksom.

    Missförstå mig inte TS, jag tror inte att du är ute efter att blåsa ditt barn och jag är heller inte intresserad av att diskutera hur du ser på pengars vara och hur man ska använda en stor summa - men om du tänker på en lite högre nivå dvs ur ett juridiskt perspektiv så kanske du förstår frågan? Du skulle väl inte vilja att ngn tog ett arv som du fått och bestämde vad som skulle göras med det?
  • Anonym (?)

    Men om ni läser TS så va det HENNES pengar som det sattes in på ett konto till dottern, alltså borde  väll TS  få va med och bestämma villkor? 

  • Anonym (morsan)

    Okej, nu har jag läst lite mer ordentligt TS och det verkar ju som att den som satte in pengarna helt enkelt inte insåg att han var tvungen att dela upp summan så att en del gick till dig och en del till din dotter...istället sattes rubbet in på ETT konto. Och nu äger hon hela summan.

    Visst förstår jag det rätt då? Och då fattar jag oxå varför du refererar till en viss del av pengarna som dina Hoppas du inte tog illa upp av mitt tidigare inlägg bara.

    Svår situation nu. Tyvärr kan det vara så att det är "kört" helt enkelt, eftersom pengarna ligger där de ligger...

    Kolla ändå med överförmyndarnämnden och var ärlig bara och säg vad som hänt. I fråga om såna här summor är det inte handläggarna som tar besluten, utan nämnden, så de du pratar med har ingen beslutanderätt , dvs den uppfattningen de ev skulle få av dina frågor spelar ingen roll i slutänden.

    Hoppas det ordnar sig.

  • Anonym (förmyndare)

    Hon fick ju inte pengarna via nån försäkring eller nå utan hon fick en del av mina pengar. 

    Vill kunna betala för hennes aktiviter som hon vill gå på men jag inte har råd med och hon behöver en egen dator. Jag har inte råd och betala räkningarna nu knappt än mindre betala pengar för hennes aktiviteter. 

    Kan man höra med överförmyndarnämnden då vad som gäller och om det finns möjlighet att häva spärren och vad som gäller för att ev kunna göra det?

    Anonym (morsan) menar du att ni föräldrar kan bestämma fram tills hon blir 18 hur hon ska få ta ut pengarna eller efter hon blivit 18 kände mig lite förvirrad över hur du menade så jag måste fråga. Är det när pengarna sitter på kaptialförsäkringen som ni kan bestämma hur hon ska få ut pengarna och är det då före eller efter 18 års dagen? 

  • Anonym

    Det låter som din farbror har gjort fel. Pengarna var ju i gåva till dig, du har i din  tur sedan gett pengarna till din dotter därför borde du varit den som bestämt om det skulle vara spärrat eller inte, inte din farbror. Om du är ensam vårdnadshavare kan det vara därför. Jag har själv haft konton (pga arv) som varit överförmyndrarspärrade, de ska kräva både att du ansöker och sedan redovisar med kvitton vad du köpt, allt annat är fel. Varje år gör de en redovisning som sedan lämnas över till barnet vid 18 års ålder tillsammans med rätten till pengara. Så gick det till för mig i alla fall. Men i det här fallet är det ju lite annurlund. Prata med dem det borde lösa problemet, vill du jävlas så kan du ju anmäla dem för att de inte sköter sitt uppdrag.

  • Colisa
    Anonym (morsan) skrev 2011-01-16 15:33:55 följande:
    vår dotter fick ut 200 000 på en barnförsäkring. de åkte automatiskt in på ett överförmydarspärrat konto eftersom f-bolaget inte hade betalat ut annars - det handlar alltså om att tillvarata barnet intressen. tycker personligen att det är bra eftersom jag tror att det finns folk som helt enkelt skulle ta pengarna själva annars. många föräldrar sätter ju i system att de "lånar" av barnens konton när det ska skjutas till...och sen blir det aldrig att man betalar igen i slutänden.
    ...
    de var väldigt tydliga på den punkten med oss - upphävande beviljades endast om man kunde presentera ett typ av sparande som man istället satte in pengarna i. annars ansågs risken att man spekulerar bort pengarna /använder dem själv vara för stor.
    Det är väl en annan sak när det gäller försäkringspengar, de är ju en ersättning som ska täcka t ex merkostnader eller förlorad inkomst p g a en skada. Även arv sätts ibland på sådana konton, då är det ju pengar som en person har avsett att ge till barnet och som denne inte vill ska användas av vårdnadshavaren. Det här är ju en del av TS pengar och är ju egentligen en gåva från TS till dottern, som ges på önskemål av morfadern.

    Jag blir lite nyfiken på hur stor andel av hela summan dessa 100 000 var?
  • Anonym (morsan)

    Nej, det är vi som förfogar över pengarna fram tills att hon är 18, men det enda vi kan göra med dem är att sätta dem i en kapitalförsäkring med henne som förmånstagare. Den dagen hon fyller 18 så tillfaller hela beloppet henne, däremot är det vi som avgör hur de betalas ut - det är det som är speciellt med kapitalförsäkringar (plus att man skattar varje år, så det belopp som finns på kontot när hon fyller 18 är skattefritt).

    Vi ville inte att hon skulle få 400 000 i handen den dagen hon fyller 18 utan anser att det är lämpligare med t ex månadsvisa utbetalningar som hon då är fri att göra vad hon vill med. Det är enda sättet för oss att påverka. I övrigt kan vi inte förfoga på ngt annat sätt över hennes pengar nu när hon är omyndig.

    Som jag skrev tidigare så har ju den personen som satt in hela summan på samma kontot tydligen missförstått. Nu ligger både dina och din dotters pengar på samma - överförmyndarspärrade - konto. Och då spelar det ingen roll vems pengarna är "egentligen". Rent juridiskt så tillhör hela summan din dotter och skyddas av spärren - sen att det inte var menat så från början är en annan historia.

    Som jag som sagt hoppas att ni kan lösa detta på ngt sätt.

  • Anonym (förmyndare)

    Ska kolla upp det där med kapitalförsäkring, jag vill inte att hon ska ha en stor klumpsumma i handen när hon fyller 18 utan vill att hon ska kunna ha användning av pengarna medan hon växer upp och kunna göra saker för dem och köpa sådant som hon vill ha/behöver i viss mån.

    Ska kontakta en bankman och även höra med överförmyndarnämnden angående om detta är möjligt och om de fortfarande måste vara överförmyndarspärrade om jag byter till ett sådant konto eller om det kan bli som för er! 

Svar på tråden Överförmyndarspärrat konto