• Nilma

    Jag är ny här!

    21 år gammal och ny på forumet! Jag har inte barn och har faktiskt inte planerat det inom de närmsta åren då jag pluggar och därefter gärna vill komma ut i arbetslivet först, men barn blir det förr eller senare.

    Under tiden får jag hålla tillgodo med min systers tre barn i åldrarna 8, 5 och 1! 

    Jag bor för övrigt i Borås tillsammans med min sambo (sedan drygt 2,5 år tillbaka) och pluggar då som sagt på högskolan. Jag jobbar även lite extra inom äldrevården!

    Hoppas man är välkommen här :) 

  • Svar på tråden Jag är ny här!
  • Adidas16
    iaseia skrev 2011-01-26 20:17:37 följande:
    Hej
    Vad kul att träffa lite Boråsare, jag är också från Borås, eller lite utanför. Är 25¨år snart, har heller inga barn.
    Har planer på att plugga en del i ett par år.

    Polishögskolan lockar väldigt mycket, men även sjuksköterskeutbildningen... 
    Heej.. var får du gå polishögskolan i sådana fall? för det har väl inte Borås. Jag skulle vilja göra testet för att bli Polis för att se om man klarar det utan att jag vill bli det:P Men som hon nämde så har jag hört att sjuksköterskautbildningen här skall vara bra :)
  • Adidas16
    Nilma skrev 2011-01-26 20:27:58 följande:
    Ja, det stämmer! Jag började hösten 2008 :)

    Jaså? Det var ju lite roligt, heheh..
    Ja, det gör det. De senaste två terminerna har jag bland annat läst interaktionsdesign, grafisk design och webbdesign och är nu inne på multimedia. Programmet heter för övrigt Interaktions- och kommunikationsdesign! 
    Okej :)
    roliga ämnen.. nu blir jag lite avis här men jag antar jag ändå är inne på rätt spår lite ändå:P men som sagt aldrig dumt och ha två utbildningar sen i livet så vem vet:) Har ni mycket praktik, det är ju fördel till att få jobb? Men har för mig att det är ganska snålt med praktik på sådana utbildningar..
  • iaseia

    Ja tanken är ju att söka mig vidare inom ambulanssjukvården i så fall så får väl se vart jag hamnar men tycker de är ganska vettigt att ha en utbildning i fall ja inte kommer in på Polis, dumt att bara gå och söka där i flera år (det är ganska kraftig konkurens) och sen inte komma in.
    Just nu är jag arbetslös, har jobbat på lager i nästan fem år och ett par månader som personlig assistans. tanken är väl att jobba lite deltid inom vården nu och plugga upp matte b, naturkunskap b och historia så ja kan söka SSK så snart som möjligt.
     

  • Nilma
    Adidas16 skrev 2011-01-26 20:32:40 följande:
    Okej :)
    roliga ämnen.. nu blir jag lite avis här men jag antar jag ändå är inne på rätt spår lite ändå:P men som sagt aldrig dumt och ha två utbildningar sen i livet så vem vet:) Har ni mycket praktik, det är ju fördel till att få jobb? Men har för mig att det är ganska snålt med praktik på sådana utbildningar..
    Ja, det är superkul men en hel del mindre roliga kurser också!
    Vi har ingen praktik överhuvudtaget, det är faktiskt inget program på IDA som har praktik tror jag, om de inte har infört på något program väldigt nyligen. Råder delade meningar om detta men klart det är en fördel att ha praktik.

    Btw, man kan faktiskt plugga till polis genom HB: http://www.hb.se/wps/portal/polis 
  • Nilma
    iaseia skrev 2011-01-26 20:34:47 följande:
    Ja tanken är ju att söka mig vidare inom ambulanssjukvården i så fall så får väl se vart jag hamnar men tycker de är ganska vettigt att ha en utbildning i fall ja inte kommer in på Polis, dumt att bara gå och söka där i flera år (det är ganska kraftig konkurens) och sen inte komma in.
    Just nu är jag arbetslös, har jobbat på lager i nästan fem år och ett par månader som personlig assistans. tanken är väl att jobba lite deltid inom vården nu och plugga upp matte b, naturkunskap b och historia så ja kan söka SSK så snart som möjligt.
    Ja, men det låter ju som en väldigt bra plan faktiskt!
    Att jobba som ambulanssjukvårdare är nog något jag hade kunnat tänka mig, om jag inte hade gått denna utbildningen. 
  • Adidas16

    Sjuksköterska och alla dem är drömjobb men jag skulle va så rädd och inte veta vad som är felet på personen, ge fel medicin och allt... Klart man går utbildning för att lära sig och de gör man nog.. haha För jag vet så många som ger fel medicin och inte vet va det är och då blir man som privatperson väldigt trött på sjukhusen:P

    Joo de förstår jag att det är många kurser som är mindre roligare men så e de nog med vilket program man än går:P

  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 20:30:05 följande:
    Heej.. var får du gå polishögskolan i sådana fall? för det har väl inte Borås. Jag skulle vilja göra testet för att bli Polis för att se om man klarar det utan att jag vill bli det:P Men som hon nämde så har jag hört att sjuksköterskautbildningen här skall vara bra :)
    På fast plats är växjö eller umeå som är blandskolor så att säga, de finns andra program där också.
    Sen finns de en polisutbildning i sthlm också (solna) men där utbildas bara poliser.

    Distans finns också på ett antal platser i landet, kan inte alla i huvudet. Jag tror inte det är aktuellt för mig. Då det är så få platser och de är till för dem som av förklarliga skäl har svårt för att pendla och plugga längre bort än vad de bor. Tex om de har familj eller så.

    Här i Borås har haft någon slags distans, dock tror jag den ligger vilande nu ett tag pågrund av att de är för få sökande till just Borås Distans...
    Det blir nog ingen givande utbildning om de bara är en person, och den blir nog väldigt kostsam också (inte för eleven i sig) utan för de som bekostar utbildningen (om de nu är staten?) Pinsam tystnad...

    Det är flera test som ska göras, först ska man ha de grundläggande behörigheten för att kunna söka, körkort, svenskt medborgarskap osv...
    Sen får man lov att söka och tror att de flesta blir kallade till svenskprov.
    Efter svenskprovet så om man klarar av det blir man uttagen till ett personligt samtal (den har dock ingen direkt verkan) utan de frågor mest om varför man vill bli polis också sånt där. Lite allmänt bara. Sen kan man (om man har tur) bli kallad till fystesterna (om man också har behörighet alltså historia bland annat).
    Man kan alltså göra Svenskprovet utan att vara behörig, men du måste ha svensk medborgarskap, körkort och lite hälsotester också (simprov bland annat).

    Har man då tur får man komma till fystesterna.
    Där ska man springa 2000meter på 9.30 för killar, och 10.15 för tjejer
    En hinderbana, på olika tid och höjd på hindrena beroende på om man är tjej eller kille.

    2km ska man springa på en löparbana så det bör man träna på istället för terrän det är stor skillnad har jag märkt.
    Jag tror att man kan gå till vilken idrottshall som helst och sätta upp de hära hindrena.
    ryahallen och ryavallen vet jag folk som brukar träna de 2000meterna på.

    Sen ska man också klara av att lyfta en docka och släpa den x antal meter, med en viss teknik, vet dock inte om detta går att göra utan att söka till själva polishögskolan.

    Mer om detta finns på polisens hemsida
    http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Bli-polis/ 

    Sen kommer psykolotester och hälsoundersökningar till det.

    'men antar att de är fystesterna du skulkle vilja testa på.

    Jag ska försöka dra ihop ett gäng och träna i ryahallen till våren, kanske lust att hänga på.
     
  • iaseia
    Nilma skrev 2011-01-26 20:37:12 följande:
    Ja, det är superkul men en hel del mindre roliga kurser också!
    Vi har ingen praktik överhuvudtaget, det är faktiskt inget program på IDA som har praktik tror jag, om de inte har infört på något program väldigt nyligen. Råder delade meningar om detta men klart det är en fördel att ha praktik.

    Btw, man kan faktiskt plugga till polis genom HB: www.hb.se/wps/portal/polis 
    Ja tyvärr är det ju så att den är på distans, blir inte riktigt samma sak (fast vad vet jag, nog ingen som kan säga eftersom man bara går utbildningen en gång), men jag tror inte de blir samma sak i alla fall. På skolorna finns ju otroligt mycket resurer att tillgå.
    Men har hört att distansarna har mer praktiska saker som bilkörning, pistolskytte och fysträning och sånt men vet inte om de stämmer,..

    Det står även på sidan
    Det är under 2010 heller inte möjligt att söka polisutbildning med distansutbildningsort Borås. 

    Tyvärr.
    Men man har kunnat.

    Det finns även två förberedande utbildningar här i borås
    den ena är preparandutbildning och erbjuds vad jag vet ingen annan stans, det är ett samarbete mellan Högskolan i Borås och hjälmared, den startade 2008, den gick en vecka på sommaren och sen gick man kvällskurser etik och moral och brott och straff på höstan på högskolan. mycket givande faktiskt.
    Men även den har dom dragit in from förra året.

    Sen finns det polisförberedande även den på hjälmared, den är liknande preparandutbildningen, fast den är på heltid ett helt år, ger ingen förtur på polishögskola men man läser lite polisämnen och sånt där.
    Den finns även på andra ställen i landet, Hjo har en har jag för mig och tror de finns en eller två till i landet.
     
  • Adidas16

    Skit en hel vetenskap för att bli polis, en gammal kompis som jag vuxit upp med gjorde allt detta men tackade nej till denna plats hon fick... för att hon fick fast tjänst på det jobbet hon hade... bara 3 månader efteråt eller något så fick hon sparken för de var så lite att göra hahha snacka om ruttet.. men hon lär väl söka igen antar jag...

    Jag ska inte bli polis, men skulle gärna se hur svårt alla säger att det e.. dock e de så att jag har lite krångel med benen så fått sluta sporta men nu efter några år kanske man är hel igen och bara köra från början hahah :)

  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 20:46:07 följande:
    Sjuksköterska och alla dem är drömjobb men jag skulle va så rädd och inte veta vad som är felet på personen, ge fel medicin och allt... Klart man går utbildning för att lära sig och de gör man nog.. haha För jag vet så många som ger fel medicin och inte vet va det är och då blir man som privatperson väldigt trött på sjukhusen:P

    Joo de förstår jag att det är många kurser som är mindre roligare men så e de nog med vilket program man än går:P
    Just därför jag vill jobba inom just dessa yrken, de får ganska dåligt rykte ibland och jag vill kunna hjälpa till och förbättre det, eller alltså inte förbättra ryktet utan mer sudda ut det.
    Hade jag slängts ut i en amulans idag och kommit till en olycksplats hade jag säkert inte klarat de heller men jag tror att om man blir ordentligt utbildad och ifrågasätter varför man lär sig något så tror jag att man faktiskt håller sig lugn som de går vid sånna här saker, sen blir man nog aldrig helt avslappnad men ja tror man lär sig att hantera saker och lägga det åt sidan för stunden och sen bearbeta det när man gått av den platsen eller kommit hem,.. 
Svar på tråden Jag är ny här!