• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35804 visningar
    524 svar
    524
    35804

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 3 Mar 16:43
    #41
    KlasKristian skrev 2011-03-03 16:39:17 följande:
    Ah, fri invandring alltså, Javisst, lysande.
    Inte en chans att det skulle bli någon massinvandring för att vi gav flyktingar asyl och de som tyvärr är papperslösa vård och skola.
  • KlasKr­istian
    Äldre 3 Mar 16:44
    #42
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:43:46 följande:
    Inte en chans att det skulle bli någon massinvandring för att vi gav flyktingar asyl och de som tyvärr är papperslösa vård och skola.
    Och det vet du hur?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Äldre 3 Mar 16:45
    #43
    MrsMia skrev 2011-03-03 01:05:01 följande:
    FN:s konvention om mänskliga rättigheter (som Sverige undertecknat) är väldigt tydlig: Rätt till hälsa och Rätt till utbildning för ALLA.
    Idag får barn, oavsett om de är asylsökande eller papperslösa fri vård i Sverige, men det gäller inte deras föräldrar. Dessutom är det högst troligt att barnen till papperslösa/gömda inte får den vård de behöver eftersom vårdnadshavarna har en mycket stor rädsla över att bli rapporterade till myndigheterna i kontakt med sjukvården.
    Hur vårdinrättningen officiellt och inom organisationen ställer sig till att rapportera papperslösa skiljer sig mycket mellan olika sjukhus, vilket naturligtvis blir mycket problematiskt för personalen, med de etiska problem och yrkesmässiga ställningstaganden en sådan här gråzon innebär.
    Jag ser bara positivt på det här beslutet, och är övertygad om att skattebetalarnas pengar kommer till god användning. 
    Exakt, det var det jag menade ÄNTLIGEN!
  • Äldre 3 Mar 16:46
    #44
    KlasKristian skrev 2011-03-03 16:44:52 följande:
    Och det vet du hur?
    Jag tar det för högst osannolikt att massor av människor skulle invandra hit utan anledning.
  • Velour
    Äldre 3 Mar 16:47
    #45
    krank skrev 2011-03-03 16:40:02 följande:
    Var ska svenskar söka sin fristad om SVERIGE sviker dom och tar hellre hand om pack från hela världen?
    Det är inte pack, det är människor.
  • alvaer­eva
    Äldre 3 Mar 16:48
    #46

    Skitbra!

    Även om det kanske kostar Sverige en del pengar så tycker jag att det är helt ok. Vissa saker måste få kosta, särskilt solidaritet och mänsklighet.

    Och vad då "våra egna först"? Vart drar man den gränsen? Det börjar liksom lukta lite rassortering kring det argumentet...

  • Äldre 3 Mar 16:51
    #47
    alvaereva skrev 2011-03-03 16:48:59 följande:
    Skitbra!

    Även om det kanske kostar Sverige en del pengar så tycker jag att det är helt ok. Vissa saker måste få kosta, särskilt solidaritet och mänsklighet.

    Och vad då "våra egna först"? Vart drar man den gränsen? Det börjar liksom lukta lite rassortering kring det argumentet...
    Känner det samma...
  • KlasKr­istian
    Äldre 3 Mar 16:52
    #48

    Det är bara så jävla naivt att förutsätta att ingen (obs, jag säger inte att det gäller alla eller ens många, det har jag inga belägg för) av de här "papperslösa" är papperslösa av en anledning - nämligen den att de förbannat väl vet att om papperen varit i ordning hade det framgått klart och tydligt att de inte ingår i någon grupp med "särskilda skyddsbehov".

    Men nej, här tror vi bara gott om alla, alltid. Därför är det också kränkande att ålderstesta ensamkommande flyktingbarn när det finns rimliga tvivel på att de verkligen är barn, eller att ifrågasätta påstådda brottsoffer oavsett hur många varningslampor som lyser.

    När jag tänker efter är det nog en av de allra sämsta grejerna med Sverige.


    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • alvaer­eva
    Äldre 3 Mar 16:56
    #49
    KlasKristian skrev 2011-03-03 16:52:51 följande:
    Det är bara så jävla naivt att förutsätta att ingen (obs, jag säger inte att det gäller alla eller ens många, det har jag inga belägg för) av de här "papperslösa" är papperslösa av en anledning - nämligen den att de förbannat väl vet att om papperen varit i ordning hade det framgått klart och tydligt att de inte ingår i någon grupp med "särskilda skyddsbehov".

    Men nej, här tror vi bara gott om alla, alltid. Därför är det också kränkande att ålderstesta ensamkommande flyktingbarn när det finns rimliga tvivel på att de verkligen är barn, eller att ifrågasätta påstådda brottsoffer oavsett hur många varningslampor som lyser.

    När jag tänker efter är det nog en av de allra sämsta grejerna med Sverige.
    Själv tycker jag att en av de sämsta grejerna med sverige är den "tillåtna" och nästan förväntade rasismen.

    Personligen skiter jag i varför folk kommer hit och av vilka orsaker. Sålänge folk strävar efter att göra rätt för sig och bli en del av vårt demokratiska samhälle så välkomnar jag med öppna armar.
  • KlasKr­istian
    Äldre 3 Mar 16:57
    #50
    alvaereva skrev 2011-03-03 16:56:05 följande:
    Själv tycker jag att en av de sämsta grejerna med sverige är den "tillåtna" och nästan förväntade rasismen.

    Personligen skiter jag i varför folk kommer hit och av vilka orsaker. Sålänge folk strävar efter att göra rätt för sig och bli en del av vårt demokratiska samhälle så välkomnar jag med öppna armar.
    Precis, och en bra början är ju då att inte mygla sig in i landet kan man tycka, apropå att vilja göra rätt för sig.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola