• envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 14 Mar 08:10
    11375 visningar
    11 svar
    11
    11375

    Vilken kaninras är bäst för produktion?

    När jag var liten födde vi upp kaniner och slaktade dem.
    Mest för husbehov, men en del kött såldes till vänner och bekanta.

    Minns att vi hade flera olika raser. New zealand red, Vit lant, Tysk jättecheck och Belgisk jätte.
    Vi hade även flera andra raser som vi inte slaktade utan bara hade vanlig uppfödning på.

    Hur ser det ut med produktion för slakt idag? Vilka raser är att föredra?

    Är nämligen väldigt sugen på att starta upp något småskaligt för husbehov. Kaningryta gjord på rätt sätt är himmelskt gott. 

  • Svar på tråden Vilken kaninras är bäst för produktion?
  • Äldre 14 Mar 08:25
    #1

    Jag har aldrig ätit annat än Gotlandskanin och tycker att de är lagom stora och väldigt trevliga kaniner.

    När jag har plats så funderar jag på att göra som du, husbehovsuppfödning på friland ger glada kaniner och glada middagsgäster.

    Däremot vet jag inte om det finns lämpligare raser specifikt framavlade för produktion, men det känns som om de raserna då kanske inte är lika trevliga som sällskap, och kanske inte är lika tåliga som Gotlänningarna. Så mitt förslag är Gotlandskanin, även om de kanske kan upplevas som små i jämförelse med ex. belgisk jätte.

    Och en liten kommentar till alla där ute som kommer att tänka i termerna "mördare" för att vi äter kanin, fundera länge över vad du helst äter, en gris som fötts upp under vidriga förhållanden i danmark eller en kanin du vet haft ett bra liv med sina artfränder?

  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 14 Mar 08:39
    #2

    Åh. Gotlandskanin har jag helt glömt bort. Vi åkte till Danmark och hämtade ett par. Dock fick de aldrig några ungar tillsammans så det blev aldrig till att smaka.

    New zealand red minns jag som en ganska hetlevrad ras. De var mycket svårare att få tama och kunna sköta klor mm på dem än vad det var på andra raser.
    Men köttet var gudomligt så av den anledningen tror jag att jag måste ha minst ett par. Jag är inte ute efter någon jättekanin. Tyckte att de var tunga och lite halvt läskiga. Påminner lite om Belgian blue fast i kaninformat.

    Men Gotlandskanin är givet *tack för tipset*.
    New zealand red står med på listan och Vit lant med.

    Vi hade någon ras som var helsvart och i storlek med en Gotlandskanin. Dock minns jag inte vad de heter. De var också lite hetare i temperamentet men köttet var sjukt mört.

    Nu har vi bara vanlig villatomt, men det går ju att bygga två stycken längor med 3- våningsburar och ställa dem mitt emot varandra med en gång i mitten. Så hade vi det när jag var liten. Väldigt smidigt och det blir inte hett av solen och de får heller inte blåst och snö på sig. Det tar inte alls mycket plats som tur är

  • Familj­eliivs­finast­enick
    Äldre 14 Mar 08:43
    #3

    Intressant tråd har tyvär inget att tillföra funderar på kaninuppfödning men det får vänta tills att vi flyttar och får större tomt.

  • Äldre 14 Mar 13:48
    #4

    Låter mumms!! Blev nästan sugen att testa, men skulle ha svårt för själva slakten tror jag.

  • Äldre 14 Mar 13:55
    #5

    Alltså hur kan man tillaga kanin? Kaningryta gjorde pappa när vi var i Spanien för typ 100 år sedan. Det var jätte gott vet jag men jag kommer inte ihåg hur det smakade:( men kan man steka köttet o kan man använda alla delar, smakar delarna olika osv?

  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 14 Mar 14:31
    #6
    GrodanHopp skrev 2011-03-14 13:48:47 följande:
    Låter mumms!! Blev nästan sugen att testa, men skulle ha svårt för själva slakten tror jag.
    Slakten är väl det som är jobbigast. Gjorde det första gången när jag var 8 år. Då var det mest spännande, men ju äldre jag blev desto svårare var det. Inte för att jag lider med djuret, för de känner ju ändå inget. Men inälvorna är läskiga.
    GrodanHopp skrev 2011-03-14 13:55:54 följande:
    Alltså hur kan man tillaga kanin? Kaningryta gjorde pappa när vi var i Spanien för typ 100 år sedan. Det var jätte gott vet jag men jag kommer inte ihåg hur det smakade:( men kan man steka köttet o kan man använda alla delar, smakar delarna olika osv?
    Lergryta eller gjutjärnsgryta är det bästa att tillaga kanin i tycker jag. I lergryta sköter den sig själv. 
    Min mamma tog reda på njurar och hjärta och en del andra inälvor men jag gillade det inte. Vill man inte äta det själv är det perfekt hundmat.

    Jag tycker inte att de riktiga köttdelarna skiljer sig så mycket i smak. Däremot kan vissa delar vara mörare än andra. Sedan beror det såklart på hur man tillagar och vilka kryddor man använder. Kyckling med viss smak av vilt tycker jag är den bästa beskrivningen på kanin.
     
  • Äldre 14 Mar 14:51
    #7

    Skulle absolut kunna tänka mig det som alternativ till "vanligt" kött. Det känns lite mer miljö vänligt än tex ko. Men det är bara en spekulation.

  • deliri­um
    Äldre 14 Mar 14:59
    #8

    Jag kan rekommendera forumet alternativ.nu, finns massor att lära sig där om kaninslakt mm! 

     

  • envärk­andeba­rnläng­tan
    Äldre 14 Mar 15:00
    #9
    GrodanHopp skrev 2011-03-14 14:51:52 följande:
    Skulle absolut kunna tänka mig det som alternativ till "vanligt" kött. Det känns lite mer miljö vänligt än tex ko. Men det är bara en spekulation.
    Jag har faktiskt aldrig tänkt på det ur miljöperspektiv. 

    Hade jag utrymme skulle jag lätt kunna tänka mig att ha något nötkreatur som får växa på sig och sedan gå till slakt och även ett par gyltor. I längden är det fruktansvärt billigt. Visserligen sparar man då in på antalet resor till affären för att fylla på med kött i frysen så lite miljövänligare kanske det är. 
  • deliri­um
    Äldre 14 Mar 15:01
    #10
    GrodanHopp skrev 2011-03-14 14:51:52 följande:
    Skulle absolut kunna tänka mig det som alternativ till "vanligt" kött. Det känns lite mer miljö vänligt än tex ko. Men det är bara en spekulation.
    Om inte annat är det ju väldigt trevligt att kunna ha sin egna köttproduktion, lite enklare än att skaffa kossor  Glad
  • Äldre 14 Mar 17:53
    #11

    Ja om inte annat så vet man vad man får!! Man slipper kött som e fullt med antibiotika osv.

Svar på tråden Vilken kaninras är bäst för produktion?