• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • sirisdotter
    Ravenna skrev 2011-06-03 22:22:45 följande:
    Men, so what?

    Jag sitter ofta och *liiiiiider* vid fikabordet på jobbet för att det finns ett par sportfånar på avdelningen som alltid ska prata om Matchen. Eller golf. Gud, vad trist att lyssna på människor som pratar sport och golf! De tycker att livet inte är värt att leva utan sport och golf. Jag har aldrig varit det ringaste intresserad av sport och jag bryr mig inte om att de tycker det - jag vet att jag kan leva ett fullgott liv utan sport och ibland går jag till och med iväg när de börjar snacka sport eller golf - om de frågar säger jag att ingenting tråkar ut mig mer än sportsnack. De förstår inte. Det rör mig inte i ryggen. En kille har varit och golfat i Nya Zealand och tycker att det är det bästa han har upplevt någonsin. So what? Vad har det med mig att göra?

    Det finns ALLTID människor som pratar om saker man inte vill eller kan vara delaktig i. Det finns människor som inte kan få barns om ändå måste umgås med människor som har barn och ständigt pratar om vad ungarna gör och deklararerar att barn är livet.

    Om du verkligen tycker att en utlandsresa är vad livet handlar om och att livet inte är värt att leva om du inte får åka utomlands åtminstone en gång - make it happen. Det behöver inte vara dyrt om man reser med lätt packning, åker buss och ordnar boende genom "soffsurfar"-föreningar. Om det är din dröm att resa, så är det bara att prioritera det över andra småutgifter. Lägg 100 kr i månaden till en resa, så har du till en riktigt fin resa efter 2 år!

    Frågan är, håller du verkligen innerst inne med dem om att livet inte är värt att leva utan resor?
    Om du vet att en kollega t ex blev änka innan hon hann skaffa barn -  eller en annan kollega förgäves hållit på med infertilitetsutredningar större delen av  sitt vuxna liv -  sitter du då demonstrativt och pratar om hur lätt du blir gravid  och skickar foton på dina barn till jobbet flera gånger om året.....

    Soffsurfing fanns nog inte när jag hade de   kollegorna.   Visst tågluffade jag i  Schweiz,   Frankrike och Spanien innan begreppet fanns och reste Greyhoundbuss tvärs över USA  (sov i sätet -  lyx att ha två stolar för sig själv).   Som ensam deltidsarbetslös förälder var det svårare och kollegorna visste hur jag kämpade för att utöka min sysselsättningsgrad.

    Måste man spara 100 kr i månaden för att  se Matchen också -  ja det kanske hade rest till Barcelona,  Milano osv?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-06-03 22:33:57 följande:
    I min kommun har det aldrig funnits, jag fick a-kassa itället,  men vet en som fick barnflicka betald av kommunen för att hon var ensamstående och jobbade ob. Men det är också några år sedan.
    Poängen vi båda har att det ibland finns en lösning.
    Vad härligt det verkar att gå på a-kassa!    Då kanske du slapp att få utmattningsdepression som ensam dubbel/trippelarbetande förälder?
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-06-03 22:44:06 följande:
    Vad härligt det verkar att gå på a-kassa!    Då kanske du slapp att få utmattningsdepression som ensam dubbel/trippelarbetande förälder?
    Det var en kort period innan jag började plugga. Efter en termin brakade jag in i den berömda väggen =(
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-06-03 22:45:51 följande:
    Det var en kort period innan jag började plugga. Efter en termin brakade jag in i den berömda väggen =(
    Ja, ja,  så kan det gå.
  • riboflavin
    Anonym (Tragiskt) skrev 2011-06-03 21:47:12 följande:
    Är det bara jag som tycker hela denna tråden är tragisk?

    Nu ska soclalbidragstagare cykla för bussen är för dyr.

    Aldrig ska de kunna ha en enda last eller unna sig något.

    De har själva satt sig i eländet och gör inget för att komma ur det så de får skylla sig själva.

    De som har hundar eller andra husdjur borde göra sig av med dem.

    Resa utomlands behövs inte de kan resa i Sverige för det kostar inget tydligen (de kanske kan cykla?).
     
    Fast egentligen ska de först lära sig att laga mat för annars slänger de ut pengar på halvfabrikat.

    Datorer och TV behöver de inte, de behöver bara hus över huvud och mat.

    Men låt oss då trycka ner dem i skiten så de aldrig kan ta sig upp. Så kan vi känna oss nöjda med att vi minsann är bättre än dem och att våra barn är bättre än deras!
    Ärligt talat hur tror du att vi som inte tjänar +25 000 kr i månaden får det att gå runt?

    Jag cyklar för att bussen är för dyr.

    Jag röker inte, men min sambo fick fan sluta när vi bägge 2 pluggade.

    Hade jag inte haft råd med mina djur så hade jag sett det som självklart att göra mig av med dem.

    Jag har varit utomlands på semester en enda gång i mitt liv, när jag var typ 8. Inte fan ska man få semesterresor betalade utöver att få sitt uppehälle och vissa nöjen bekostat som bidragstagare. 

    Jag lagar mat från grunden eftersom halvfabrikat ÄR dyrare.

    Klart som fan man ska få ha dator och TV, men självklart ska det bara inom rimliga gränser. En 42" platt-TV är inte rimligt att köpa om man inte kan betala den själv.

    Jag antar att det kommer ge betydligt bättre resultat att bekräfta att bidragstagare är så jävla värdelösa att de inte KAN ta sig upp, bara att betala för att hålla dem i "misär" så att de inte råkar komma in i samhället på egna meriter?

    Är det bara jag som tycker att ditt resonemang är tragiskt?

    Det svenska sociala skyddsnätet är bra, om man ska klaga på något så är det väl att folk få så jävla dåligt betalt när de arbetar att de i vissa fall måste få hjälp av det sociala för att komma upp i skälig levnadsstandard, att sjukförsäkringen fungerar helt åt helvete, inte ska man ha försörjningsstöd när man egentligen borde vara sjukskriven?

    Alla andra i samhället förväntas leva efter de förutsättningar de har, och vill man ha något extra så får man dra in på något annat, så fungerar det för de absoluta majoriteten, varför ska den som lever på försörjningsstöd undantas?

    Det är ren jävla BS att man inte kan dra in på något när man har försörjningsstöd, det finns massor med folk som klarar sig utmärkt på samma pengar.
  • Paradigm
    riboflavin skrev 2011-06-03 22:55:42 följande:
    Det svenska sociala skyddsnätet är bra, om man ska klaga på något så är det väl att folk få så jävla dåligt betalt när de arbetar att de i vissa fall måste få hjälp av det sociala för att komma upp i skälig levnadsstandard, att sjukförsäkringen fungerar helt åt helvete, inte ska man ha försörjningsstöd när man egentligen borde vara sjukskriven?
    Håller fullständigt med.
  • Dr Mupp
    Anonym (Tragiskt) skrev 2011-06-03 21:47:12 följande:
    Är det bara jag som tycker hela denna tråden är tragisk?

    Nu ska soclalbidragstagare cykla för bussen är för dyr.

    Aldrig ska de kunna ha en enda last eller unna sig något.

    De har själva satt sig i eländet och gör inget för att komma ur det så de får skylla sig själva.

    De som har hundar eller andra husdjur borde göra sig av med dem.

    Resa utomlands behövs inte de kan resa i Sverige för det kostar inget tydligen (de kanske kan cykla?).
     
    Fast egentligen ska de först lära sig att laga mat för annars slänger de ut pengar på halvfabrikat.

    Datorer och TV behöver de inte, de behöver bara hus över huvud och mat.

    Men låt oss då trycka ner dem i skiten så de aldrig kan ta sig upp. Så kan vi känna oss nöjda med att vi minsann är bättre än dem och att våra barn är bättre än deras!
    Alla andra behöver anpassa sig efter sina inkomster, varför ska de på socialbidrag inte göra det.

    Vi åker så lite buss som möjligt och de gånger vi åker försöker vi fixa alla saker på en och samma gång för att verkligen ta nytta på busspengarna. När bussen kostar oss 114 kr tur och retur så  åker man så lite man kan.

    Visst kan man ha en last, men den kanske inte ska göra så att ens barn står utan kläder eller mat. Det är verkligen inte ok att röka ett paket cigg om dagen samtidigt som det inte finns pengar till mjölk hemma.

    Samma sak med djur. har man inte råd att ha djur kanske man ska acceptera det. Jag skulle verkligen vilja köpa en häst, det är nått jag velat göra i många år, men man får ju vara realistiskt och inse att just nu finns det inga pengar att vare sig köpa hästen eller ens föda den. Barnen fick däremot en kanin, innan vi sa ja till deras önskan så  räknade vi på vad hon skulle kosta oss. Inte bara i inköp utan i drift varje månad. Vad hon kostar om hon blir sjuk osv. Inte förrän vi hade alla siffror klara och ansåg att vi klarar utgiften så  fick barnen sin kanin. Detta eftersom vi inte vill hamna i en situation där vi måste välja att ge kaninen sjukvård eller ge barnen mat.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Gissa
    riboflavin skrev 2011-06-03 22:55:42 följande:
    Alla andra i samhället förväntas leva efter de förutsättningar de har, och vill man ha något extra så får man dra in på något annat, så fungerar det för de absoluta majoriteten, varför ska den som lever på försörjningsstöd undantas?

    Det är ren jävla BS att man inte kan dra in på något när man har försörjningsstöd, det finns massor med folk som klarar sig utmärkt på samma pengar.

    Ja det var en smocka som hette duga det.


    Folk som lever på försörjningsstöd HAR redan dragit in, och jag blir faktiskt förbannad när jag läser om hur du slår dig för bröstet och kallar folk för slösaktiga som inte klarar sig på pengarna.


    Det finns mammor som går hungriga för att kunna skicka med matsäck till sina barn till skolan, UTAN att för den sakens skull ha "rökt eller festat upp pengarna", och jag kan lova dig att det finns många som ligger vakna på nätterna och försöker fundera ut vad dom kan dra in på så att pengarna ska räcka hela månaden.


     


     

  • MickeN1973
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 00:39:26 följande:
    Alla andra behöver anpassa sig efter sina inkomster, varför ska de på socialbidrag inte göra det.

    Vi åker så lite buss som möjligt och de gånger vi åker försöker vi fixa alla saker på en och samma gång för att verkligen ta nytta på busspengarna. När bussen kostar oss 114 kr tur och retur så  åker man så lite man kan.

    Visst kan man ha en last, men den kanske inte ska göra så att ens barn står utan kläder eller mat. Det är verkligen inte ok att röka ett paket cigg om dagen samtidigt som det inte finns pengar till mjölk hemma.

    Samma sak med djur. har man inte råd att ha djur kanske man ska acceptera det. Jag skulle verkligen vilja köpa en häst, det är nått jag velat göra i många år, men man får ju vara realistiskt och inse att just nu finns det inga pengar att vare sig köpa hästen eller ens föda den. Barnen fick däremot en kanin, innan vi sa ja till deras önskan så  räknade vi på vad hon skulle kosta oss. Inte bara i inköp utan i drift varje månad. Vad hon kostar om hon blir sjuk osv. Inte förrän vi hade alla siffror klara och ansåg att vi klarar utgiften så  fick barnen sin kanin. Detta eftersom vi inte vill hamna i en situation där vi måste välja att ge kaninen sjukvård eller ge barnen mat.
    Kaninen kan bli barnens mat 
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga