• Gabriella85

    Varför sover barnen ute i förskolan?

    Jag har läst på en del om några förskolar och många av dem skriver:

    "Utevistelse är en viktig del av verksamheten. Vi sover ute alla dagar om året."

    Vad är grejen med det? Varför? Jag vill ju att mitt lilla knyte ska sova i en gosig säng/på golvet och ha det varmt och skönt.    

  • Svar på tråden Varför sover barnen ute i förskolan?
  • Pyrola

    Bra för att minska infektioner och det går ju såklart att sova varmt och mysigt ute också. I vindskydd på fårfällar och i sovsäckar eller i åkpåsar i barnvagnen. Man sover även bättre utomhus!

  • murklansmamma

    Jag skulle inte kunna tänka mig nåt bättre, önskar så att vårt dagis skulle börja med det men det fungerar bara dör det finns möjlighet ATG ha vagnarna under tak tror jag... Barnen som sover ute håller sig nog mkt friskare än barn som ligger tätt ihop o hostar på varandra o sen så är det ju alltid bra med mkt frisk luft! :)


    Stolt mamma till Oliver -94, Phelix -96, Mattheo -08, Leon -10 o bebis ca 111122
  • Gabriella85

    Hmm, okej - bra argument! Men om jag ska ifrågasätta lite till: Vänjer sig barnet inte då vid att somna i en gungig vagn? Blir det inte extra svårt för mig att lägga henne hemma då (t.e.x- på helgerna när hon ska vila) om jag vill lägga henne i sin säng inomhus?  

  • Pyrola
    Gabriella85 skrev 2011-10-06 22:42:23 följande:
    Hmm, okej - bra argument! Men om jag ska ifrågasätta lite till: Vänjer sig barnet inte då vid att somna i en gungig vagn? Blir det inte extra svårt för mig att lägga henne hemma då (t.e.x- på helgerna när hon ska vila) om jag vill lägga henne i sin säng inomhus?  
    Så har det inte varit här, dem bor ju hemma så dem tappar ju inga rutiner. Skillnad om dem skulle bo på förskolan. Så nej då på nätterna och på helgerna somnar dem i sängen.
  • Trident5678
    Gabriella85 skrev 2011-10-06 22:42:23 följande:
    Hmm, okej - bra argument! Men om jag ska ifrågasätta lite till: Vänjer sig barnet inte då vid att somna i en gungig vagn? Blir det inte extra svårt för mig att lägga henne hemma då (t.e.x- på helgerna när hon ska vila) om jag vill lägga henne i sin säng inomhus?  
    Vi skolade in vår yngste för fem veckor sedan. Han var då 20 månader och inte alls van vid att sova ute i vagn. Det går bra för honom att sova i vagn på förskolan. Här hemma sover han middag i sin säng och det går också bra, precis som det gjorde före förskolestarten. Samma sak på kvällen, han somnar i sin säng. Så det behöver inte bli svårare att lägga barnet hemma (även om det ju kan bli det, eftersom barn är olika).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Red drum

    Men det är väl långt ifrån alla som gungas till sömn? På mina barns förskola kryper de upp i vagnen själv, lägger sig tillrätta och somnar av sig själva. Det är ju typ tio vagnar, så det är ju omöjligt för dem att somna dem med att gunga vagnarna. För övrigt är det väl självklart att det är bra med frisk luft för barnen? Vad är argumenten för att motsätta sig det? Att de ska ligga i en gosig säng på golvet köper jag verkligen inte. Man kan göra det fantastiskt gosigt i en vagn också...

  • Gabriella85
    Red drum skrev 2011-10-06 23:07:00 följande:
    Men det är väl långt ifrån alla som gungas till sömn? På mina barns förskola kryper de upp i vagnen själv, lägger sig tillrätta och somnar av sig själva. Det är ju typ tio vagnar, så det är ju omöjligt för dem att somna dem med att gunga vagnarna. För övrigt är det väl självklart att det är bra med frisk luft för barnen? Vad är argumenten för att motsätta sig det? Att de ska ligga i en gosig säng på golvet köper jag verkligen inte. Man kan göra det fantastiskt gosigt i en vagn också...

    Haha, okej, du låter rätt hård och övertygande i din åsikt.

    Tack ska ni ha för er hjälp!  
  • tackförfisken

    Där jag jobbar( i köket) sover barnen i sovsäckar i ett vindskydd. Har testat att vila där själv... somnade på min rast:D det är jätteskönt att sova ute:) Ett ur och skur dagis !

  • Gabriella85
    tackförfisken skrev 2011-10-06 23:17:02 följande:
    Där jag jobbar( i köket) sover barnen i sovsäckar i ett vindskydd. Har testat att vila där själv... somnade på min rast:D det är jätteskönt att sova ute:) Ett ur och skur dagis !

    Kul! Det låter ju toppen!
Svar på tråden Varför sover barnen ute i förskolan?