• Ruby01

    Orsaker till missfall

    Jag känner mig besviken på sjukvården. Eller eg inte, för jag har blivit behandlad väldigt väl, det jag saknar är följande:

    När jag har fått missfall har jag varje gång fått svaret:

    1. Man vet inte varför det blir missfall, men oftast är det kroppens eget sätt att stöta ut ett foster som det är fel på, som ändå inte skulle blivit ett barn.

    2. Det är väldigt vanligt med missfall.

    Sist fick jag till och med ett häfte där det stod om orsaker till missfall, och mycket av det var felaktigt! Jag har haft mycket kontakt med en gynekolog som forskar om missfall och han har sagt att det tex inte beror på stress, och det stod det i det här häftet. Är det verkligen bra att lägga den bördan på mamman? Att det kanske berodde på mig att jag förlorade mitt barn? Då blir det ju sååååå mycket lättare nästa gång jag blir gravid.

    Men i alla fall. Det jag istället skulle vilja att de sa är först att fråga om det är första, andra missfallet eller om det till och med är flera missfall bakom. Det har de aldrig frågat mig.

    Sen skulle jag vilja se en lista på saker man kan göra, en handlingsplan, för det skulle i alla fall stärka mig, ge mig hopp. Om det istället stod på pappret som man får att man kan göra utredning här eller där, och det finns si och så många privata kliniker som gör de här och de här testerna, för det finns ju, när man letar själv på internet. Även om inte den kommunala sjukvården har råd att utföra de här testerna kan man ju ändå få se att det finns en möjlighet?

    Nu tänker jag tex på saker som jag hittat på internet:

    - Att missfall kan bero på för lite progesteron, eller östrogendominans (den testen gjorde de aldrig på mig under min barnlöshetsutredning)

    - Att missfall kan bero på något som heter Protein S (hittade en forskningsrapport där det stod det och det testet gjorde de inte på mig)

    - Att missfall kan bero på APC-resistens (det testade de mig för, men sen gjorde man inget för att på något sätt medicinera för det)

    - Att missfall kan bero på för lite graviditetshormon i tidigt stadie.

    - Att missfall kan bero på att kvaliteten på äggen är sämre (då kanske provrörsbefruktning skulle öka mina chanser, om de hittar ett ägg som blir ett livsdugligt foster, men då säger de istället till mig att provrörsbefruktning inte ökar chanserna för någon som fått upprepade missfall)

    Nej, istället låter de mig få missfall efter missfall, som är påfrestande för mig både fysiskt och psykiskt, och det enda råd jag får är: det går säkert bra nästa gång.

    Vad tycker ni, hur har ni blivit bemötta, och har ni hittat andra orsaker som det kan vara värt att kolla upp om man vill slippa gå igenom ännu ett missfall?  

  • Svar på tråden Orsaker till missfall
  • TWH

    Hej, tack för tipset, jag har tagit en paus från allt tänkande (så gott det går) och därav har jag inte sett ditt svar Ninnin. Imorgon ska jag göra en hystereskopi, då jag har en aningen hjärtformad livmoder, även om läkarna inte tror att missfallen beror på detta. När jag fick mitt senaste missfall, 3 vexkor sedan, så bad jag läkarna på Oktaviakliniken ta mina Tsh värden då jag har MKT sköldkörtelproblem i släkten. Dessa värden har ju varit testade tre ggr tidigare i utredningar men visat inom referenanivåerna. MEN nu fick vi svaret, jag hafe wtt TSH på 4.8!! Jag fick omedelbart Levaxin inför nästa graviditet. Vad jag vill säga är att begär att dessa prover tas DIREKT vid konstaterat ma, inte några veckor efter. Ännu bättre - vid graviditet! Tänk om vi nu har hittat en verklig orsak

  • TWH

    Hej igen! Denna klinik i England, gör de PGD? Dvs kollar kromosomer i äggen innan ivf? Vi har inte gjort ngn ivf då vi har blivit gravida relativt enkelt men om missfallen beror på dåliga ägg skulle jag vilja göra en ivf med PGD. Detta utförs bara på ett fåtal ställen, någon som vet?

  • Ruby01

    Ny info: Kolla upp bakteriell vaginos. Man behöver tydligen inte ha symptom ens, och det är dubbelt så stor risk för missfall om man har bakteriell vaginos som om man inte har det, enligt en studie. Kan visa länk till den om det är någon som är intresserad.

  • Ninninn

    För två veckor sedan skickade jag lite mens prov till Grekland för att se om jag hade ureaplasma, mykoplasma och hidden klamydia och jag fick svar igår att jag har ureaplasma! Nu ska jag äta antibiotika i 25 dagar! Detta kan vara orsaken till alla mina mf! I Sverige kan man bara ta ureaplasma och mykoplasma men de finns typ ingen läkare som vill göra detta därför får man skicka de utomlands och betala för det! De kostade 270 euro och de är helt klart värt pengarna! Bakteriell vaganos är inte samma sak som detta! Tycker alla med flera mf borde skicka iväg ett test till Aten! Tycker det är tragiskt att inte svenska sjukvården kan hjälpa oss med detta!

  • Ruby01

    Ninninn: har du någon länk till vart man skickar de proverna? Intressant!

    Samma med Bakteriell Vaginos, varför kollar inte läkarna det på alla med upprepade missfall? Det är ett så enkelt prov för dem.  

  • Ninninn

    Har länken till kliniken hemma på datan och jag jobbar nu men jag kan skicka den i morgon! De står inget om de där ändå tror jag! Jag har fått mail adressen av en tjej här på FL jag skickade mail till henne i Aten och hon svarade direkt om hur jag skulle göra! Jätte lätt man tar mens blid och skickar iväg! Jag var hos gyn för 2 månader sedan och kollade om jag hade bakteriell vaganos men de hade jag inte, förstår ni då att man visst kan ha bakterier som man går runt med! De e ju helt olika prover man gör BV tar dom ju bara med en bomulls tuss å kollar i mikroskop och ureaplasma, mykoplasma och hidden klamydia måste du skicka mens prov! Vill du ha mailen till hon i Aten??

  • Den lilla M

    Jag säger bara så har ett eller kanske 2 MF på raken kan vara en slump eller otur men efter det så beror det på nånting. Anledningen till att så många svenska läkare säger att det bara är otur beror helt enkelt på okunskap inom ämnet. Jag önskar alla er som kämpar på med det här all lycka till. Å kom ihåg att man måste ha skin på näsan och inte acceptera ett nej. Utan får man ett nej så testar man på annat håll.

    Saker som kan vara bra att kolla:

    Dold bakteriel vaginos, måste kollas i microskåp ej det gameldags "lukt lestet" som fortfarande görs av många. Om det hittas kräv att läkaren behandlar din partner också.

    Ureaplasma

    Hidden C (dold klamydia)

    Kogulations sjukdomar, så som tex faktor V leiden,

    Progesteron nivåer

    TSH-nivåer

    S-AMH

    s-TPO-ak

    S-T4

    S-prolaktin

    P-lupus

    S-östradiol

    S-FSH

    S-LH

    Även tycker jag att det kan vara värt att åka till tex england, grekland eller USA och göra en ordentlig immunologisk utredning. En sk immune blood screening kostar ca 850-950 euro och kan i nu läget endast göras i ovanstående länder , läs mer här: 
    http://www.repro-med.net/repro-med-site2/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=2&Itemid=12


    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Ninninn

    Lilla M hur går de för dig?? Vilken vecka är du i nu? Du slapp åka utomlands :) för denna gånger är de din tur :)

  • Den lilla M

    Ninninn: Var på VUL idag och vi såg en liten krabat på 4.59cm med slående hjärta och viftande armar och ben. Är enligt henne 11+3 men enligt mig själv 11+0. Känns overkligt att jag har kommit till v.12 och allt ser bra ut. Jag vet att det är långt kvar ännu men ändå ett steg i rätt riktning å jag hoppas verkligen att det är min tur nu.


    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • TWH
    Ninninn skrev 2012-02-22 18:14:19 följande:
    Lilla M hur går de för dig?? Vilken vecka är du i nu? Du slapp åka utomlands :) för denna gånger är de din tur :)

    Ninninn, det vore fantastiskt att få kontaktuppgifter till kliniken du skickade proverna till!
Svar på tråden Orsaker till missfall