• Söndermarken

    Vi som försökt ett tag utan plus

    Vi som har lite svårare att plussa kanske behöver någonstans att få "vädra"lite


    Lycka
  • Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus
  • Två döttrar och en son
    Maramina skrev 2012-09-10 10:19:35 följande:
    Hej tjejer! Jag hade ju tänkt börja skriva mer här igen, men ni skriver ju så mycket att jag hinner inte hänga med riktigt och mina uppdateringar är dåliga.

    I torsdags kom min mens, en dag för tidigt. Samma dag fick jag på posten resultat från min läkare på ämnesomsättningen (har tagit Levaxin nu i bortåt 10 år), TSH låg på 3,2 och T4 låg på 16 vilket han tyckte var helt OK, trots att han vet att vi försöker bli gravida och trots att det till och med i de papper från laboratoriet som jag fick stog att referensvärdet på TSH för gravida ligger på 0,4-2,5. Ok, jag är inte gravid, men vill bli men det värdet bör ju ligga lägre för att fertiliteten ska ha möjlighet att fungera som den ska. Jag blev så arg och besviken och totalt uppgiven( och inte blev humöret bättre heller av mensen som dök upp). Om min läkare inte fattar, vad ska jag göra då? Tycker ni att jag ska vända mig till en annan läkare och hoppas att denne förstår bättre och kan hjälpa mig att anpassa min Levaxin dos, eller ska jag vända mig till gyn, eller vad ska jag göra? 

    Suck!

    Jag fick Levaxin när mitt TSH låg på just 3,2. Blev gravid direkt efter tre veckor!
    Då hade värdet sjunkit till 2,5.

    Du skriver att du redan tar Levaxin?
    Men då är det ju bara att du höjer dosen!
    Det behöver du inte bry sig om att bråka med den läkaren om, du vet ju att du har mer rätt här.
    Höj dosen med 25-50 mcg per dag. Det är helt lugnt!
    Hur mycket tar du nu?
    Om du t ex tar 100 mcg per dag nu så kan du bara höja med en halv tablett till per dag.   
    Tar du 50 mcg så gör du samma; tar en och en halv tabl/dag.
    Om du har 75 nu så ta du också en halv till om dan.

    För när du väl blir gravid så kommer kroppen genast att kräva högre dos iallafall och när du nu ligger klart över det värde man bör ha när man planerar graviditet så är det faktiskt så att det tom REKOMMENDERAS att höja dosen! 
    Är jävligt irriterad på läkare numera som inte kan nånting! Skrikandes  Fan de borde få avdrag på sin höga lön.
  • JZ79
    kanske 4a skrev 2012-09-10 09:23:38 följande:
    Hej vänner! Varit bortrest över helgen och väntar spänt på äl. Har haft svag molvärk i över en vecka men det vill inte riktigt bli något. Men igår började det öka på och idag har jag mina berömda bruna flytningar som jag alltid får innan äl. Inget positivt test än men det borde komma i morgon. Vi har iaf fått till det två gånger redan så hoppet lever.

    JZ79: Håller tummarna stenhårt!!  
    Tack vännen! Förlorade hoppet lite igår då jag fick pyttelite blod på pappret en stund efter sex, var övertygad om att mensen skulle komma inatt...men inte en droppe i sikte än så länge!! Hoppet lever..Drömmer
    Maramina skrev 2012-09-10 10:19:35 följande:
    Hej tjejer! Jag hade ju tänkt börja skriva mer här igen, men ni skriver ju så mycket att jag hinner inte hänga med riktigt och mina uppdateringar är dåliga.

    I torsdags kom min mens, en dag för tidigt. Samma dag fick jag på posten resultat från min läkare på ämnesomsättningen (har tagit Levaxin nu i bortåt 10 år), TSH låg på 3,2 och T4 låg på 16 vilket han tyckte var helt OK, trots att han vet att vi försöker bli gravida och trots att det till och med i de papper från laboratoriet som jag fick stog att referensvärdet på TSH för gravida ligger på 0,4-2,5. Ok, jag är inte gravid, men vill bli men det värdet bör ju ligga lägre för att fertiliteten ska ha möjlighet att fungera som den ska. Jag blev så arg och besviken och totalt uppgiven( och inte blev humöret bättre heller av mensen som dök upp). Om min läkare inte fattar, vad ska jag göra då? Tycker ni att jag ska vända mig till en annan läkare och hoppas att denne förstår bättre och kan hjälpa mig att anpassa min Levaxin dos, eller ska jag vända mig till gyn, eller vad ska jag göra? 
    Hej vännen, usch va trist med mensen..*kramarom* Konstigt att din läkare inte höjer dosen..kan du be om en telefontid till doktorn och diskutera detta igen och hänvisa till de låga värden som faktiskt är att föredra om du ska kunna bli gravid och sen inte få missfall pga tsh? Vet inte riktigt hur jag ställer mig till att höja dosen själv..men du har ju ätit den länge så..men om du höjer bör du ju kolla dina värden å se till så att de inte sjunker för mkt. Annars ring gyn och fråga hur du ska göra?
    Hoppas det löser sig och du får ner ditt värde snart. Kram! {#emotions_dlg.flower}

  • Maramina

    Tack tjejer för stödet! Kruxet är att vi precis har sänkt dosen från 150 till 125 då jag med 150 låg på 0,005 i TSH så den lilla ändringen gjorde stor förändring i det totala. Det gör också att jag inte vågar börja trixa för mycket själv, som ni kanske förstår. Suck! Jag antar att jag får försöka hitta någon annan läkare som har bättre koll, helt enkelt så att jag får komma in och ta prover så att det inte sticker iväg hur som helst.

  • JZ79

    Haft en dålig dag...å den har nu blivit ännu värre Gråter
    Mensfaaan kom för en stund sen å jag känner mig riktigt jäkla less Rynkar på näsan Trodde inte jag skulle bli så besviken, men det blev jag..trött på att längta....

  • 72dagar

    Vul idag. Inget ägg på g. Höjer dosen till 75 å nytt vul mån. Tröstlöst detta...

    Jz, fan!!

  • Vårväntanochlängtan
    JZ79 skrev 2012-09-10 17:12:38 följande:
    Haft en dålig dag...å den har nu blivit ännu värre Gråter
    Mensfaaan kom för en stund sen å jag känner mig riktigt jäkla less Rynkar på näsan Trodde inte jag skulle bli så besviken, men det blev jag..trött på att längta....
    Fy vad jobbigt! Håller fullt med dig, det är våran tur nu alla tjejer som hänger här inne och kämpar för fullt{#emotions_dlg.flower}

    Jag tror jag tar lite FL paus nu, känner att jag nog behöver det. Jag håller självklart mina tummar för er och kikar kanske in lite då och då. Kramar
  • Rebster
    JZ79 skrev 2012-09-10 17:12:38 följande:
    Haft en dålig dag...å den har nu blivit ännu värre Gråter
    Mensfaaan kom för en stund sen å jag känner mig riktigt jäkla less Rynkar på näsan Trodde inte jag skulle bli så besviken, men det blev jag..trött på att längta....
    Neeej, jäklans skit!{#emotions_dlg.flower}
  • JZ79

    Tack för att ni finns tjejer!! HjärtaVårväntanålängtan..ta en paus vännen, så ses vi här snart igen! {#emotions_dlg.flower} kram

  • Två döttrar och en son
    Maramina skrev 2012-09-10 17:04:28 följande:
    Tack tjejer för stödet! Kruxet är att vi precis har sänkt dosen från 150 till 125 då jag med 150 låg på 0,005 i TSH så den lilla ändringen gjorde stor förändring i det totala. Det gör också att jag inte vågar börja trixa för mycket själv, som ni kanske förstår. Suck! Jag antar att jag får försöka hitta någon annan läkare som har bättre koll, helt enkelt så att jag får komma in och ta prover så att det inte sticker iväg hur som helst.
    Men herregud vilken förändring på bara 50 mcg!!! Förvånad

    Har du opererat bort köldkörteln?  

    Kan du inte ta 125 varannan dag och 150 varannan då?

    Så brukar man kunna kombinera för att hamna på en lagom nivå.   

    Du är inte gravid nu heller antar jag......? (Tänkte eftersom det stigit så mycket så fort på så låg dos.......)
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus