• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Ms H
    IceCloud skrev 2012-01-04 19:57:55 följande:
    Men han hjälper ju till att plocka undan lite saker o tvätta o fixa diskmaskinen. Så han är ju inte helt off med hushållsgörat. Vi har olika tolerans med hur smutsigt det kan bli bara. Jag vill helst städa varje vecka o han skulle klara sig med en gång i månaden o skura golvet behövs bara göras max 2 ggr om året ungefär...

    Så vi skulle nog behöva mötas på något sätt så båda kanbli nöjda.

    Jag trodde det här var ett bra sätt för det. Men men, han kanske behöver fundera över konceptet lite :P

    I dag har jag iaf, Bäddat, fixat köksbänkarna och sinken. Ska lägga fram kläder inför morgondagen sen och snart hänga upp tvätten :)
    Har snart kommit ifatt med tvättberget!! :D

    Det var precis det jag menade, att ni kanske behöver mötas nånstans mitt emellan, alltså är det bra att fråga hur han vill ha det och diskutera utifrån hur han vill och hur du vill. Men jag var nog inte så tydlig

    Jag borde nog gå och shina min ho nu, men jag har ingen lust =(
  • Blå Flygare

    Morgondagens uppgift: att skriva ner negativa tankar. Nä! Nu har jag inte längre dem!! Förut tänkte jag hela tiden att jag ligger efter, att jag aldrig kommer få ett rent hem, att det är ett evighetsjobb. Men just nu känner jag inte alls så, så jag hoppar över och på nästa dags uppgift: att rensa en hot-spot i 2 minuter. Äntligen! får fundera ikväll över vilken, det finns så många att välja mellan! Men man ska väl fortsätta med hot-spotsen ett tag antar jag så det är väl ingen panik, vilken jag än tar först så hinns de andra med, så skönt att tänka så.

    Vanan att ta en tvätt om dagen har jag tjuvstartat med, men jag måste göra något för högen håller sig konstant och det enbart för att jag inte byter lakan i sängarna Jag får bestämma ett par dagar som jag kör två maskiner tvätt, men att jag kör 1-2 då som enbart tumlas så det inte blir så mycket att hänga och vika under senare. 

    Nu dags för kvällsrutinen! (som jag heller inte kommit till egentligen, men som underlättar redan nu) 

  • Tallkotte12

    hos oss är det nog maken som ser smutsen mer än vad jag gör, men jag stör mig på alla grejer som ligger framme... När vi panikstädar börjar han gå runt med dammtrasan medan jag fokuserar på att röja undan saker som ligger på "fel" plats... :)

    Jag fick ju med min man på det här igår, eller ja, jag har inte nämnt ordet flylady och inte visat honom det som den amerikanska sidan anser att man ska göra. Men han är numera fullt på med att se till att hålla köket rent (vilket han velat redan innan, men vi har inte tagit itu med det) varje dag, samt att vi ska göra varsin annan grej per dag.

    Idag lagade vi ingen mat hemma på kvällen = ingen disk, eller smutsiga köksbänkar, så istället har jag torkat av kaklet och köksfläkten, startat en diskmaskin med fläktfiltren och fått bort nästan alla bruna avlagringar i diskhon... Maken tog itu med badkaret istället!

    Snart borde jag nog flytta fokus från köket så att fler rum i lägenheten ser ok ut också... Vi ska ha hit några på middag på lördag och hoppas att det inte behöver bli så mycket panikstädning innan dess!

  • Alvi
    Blå Flygare skrev 2012-01-04 21:55:39 följande:
    Om någon funderat på att bli medlem på flylady kan jag varna för att man får ett dussin mail om dagen Spöke Går att avanmäla sig dock. Mailboxen nästa hot-spot
    Man kan välja hur man vill ha sina mejl, jag valde ett per dag, och får mitt runt 8-tiden på morgonen varje dag. (Inget idag dock. Obestämd )
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Tallkotte12

    Alltså, det här med att lägga fram kläder till morgondagen. Vart lägger ni dom? Jag har inga ytor att lägga saker på i sovrummet. Det är ju därför alla använda kläder hamnar i en stor hög nedanför sängen... Men visst, jag kan ju alltid lägga de nya kläderna på den klädhögen, men det känns lite fel!

  • Alvi
    Tallkotte12 skrev 2012-01-04 22:28:52 följande:
    Alltså, det här med att lägga fram kläder till morgondagen. Vart lägger ni dom? Jag har inga ytor att lägga saker på i sovrummet. Det är ju därför alla använda kläder hamnar i en stor hög nedanför sängen... Men visst, jag kan ju alltid lägga de nya kläderna på den klädhögen, men det känns lite fel!
    Jag lägger dem i badrummet. Det är dit jag vinglar på morgonen, spritt språngande näck, kissar, och sen klär jag på mig.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Chianti
    Alvi skrev 2012-01-04 22:28:39 följande:
    Man kan välja hur man vill ha sina mejl, jag valde ett per dag, och får mitt runt 8-tiden på morgonen varje dag. (Inget idag dock. Obestämd )
    Jag har fått dom där mejlen en vecka nu men tyckte att de var blaha blaha så idag avreggade jag mig faktiskt.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Johanna S

    Nu har gästerna gått och vi fick massa beröm för att det var så städat och fint i lägenheten! Jag kände mig riktigt stolt :)

    Precis när de hade gått så kände jag verkligen inte för att städa upp alla tallrikar, glas, diskbänken och matbordet... "jag lämnar det till imorgon, när jag ändå är ledig". Men sen tänkte jag om, ska jag ändra mitt beteende så måste jag städa undan trots att jag är helt slut. Så nu är sinken och diskbänken skinande, matbordet rengjort och diskmaskinen igång. Kan jag göra det när jag är så här trött så kan jag göra det varje dag!!

    Det känns så otroligt skönt att kunna skriva av sig här om det här problemet som jag känner att jag har haft så länge, och det fungerar verkligen. Hemmet är redan mycket mer städat än för bara några dagar sen.

    Vi hörs imorgon! God natt och sov så gott alla städexperter! 

  • vike
    Johanna S skrev 2012-01-04 22:37:07 följande:
    Nu har gästerna gått och vi fick massa beröm för att det var så städat och fint i lägenheten! Jag kände mig riktigt stolt :) Precis när de hade gått så kände jag verkligen inte för att städa upp alla tallrikar, glas, diskbänken och matbordet... "jag lämnar det till imorgon, när jag ändå är ledig". Men sen tänkte jag om, ska jag ändra mitt beteende så måste jag städa undan trots att jag är helt slut. Så nu är sinken och diskbänken skinande, matbordet rengjort och diskmaskinen igång. Kan jag göra det när jag är så här trött så kan jag göra det varje dag!! Det känns så otroligt skönt att kunna skriva av sig här om det här problemet som jag känner att jag har haft så länge, och det fungerar verkligen. Hemmet är redan mycket mer städat än för bara några dagar sen. Vi hörs imorgon! God natt och sov så gott alla städexperter! 

    Starkt jobbat!!!! Imorgon när du kommer ut i köket kommer du vara sjukt stolt över dig själv hejja hejja allihopa
  • Blå Flygare
    Alvi skrev 2012-01-04 22:28:39 följande:
    Man kan välja hur man vill ha sina mejl, jag valde ett per dag, och får mitt runt 8-tiden på morgonen varje dag. (Inget idag dock. Obestämd )
    Är det i big-tent man väler hur ofta man vill ha? Jag hade velat ha ett om dagen med dagens att göra och lite nybörjar-info nu i början, men det är ju zon-mail och mission-mail som är något att ha, och sen an massa tackbrev från bigtent som jag inte är intresserad av. Kanske ska avregga helt nu och sen välja ett om dagen när det är dags för zoner. 

    Men nu är det verkligen dags för kvälls-rutinen!! 
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!