• Äldre 8 Jan 12:32
    25351 visningar
    48 svar
    48
    25351

    Erfarenheter av Handelsbanken?

    Hej!

    Jag och min man funderar på att byta bank till Handelsbanken, efter att ha haft (och är nöjda med) SEB i många år. 

    Anledningen till att vi funderar på att byta är att jag har under en tid letat efter ett bra sparkonto som passar våra sparbehov, och har till slut hittat Handelsbankens framtidskonto som verkar vara det enda sparkontot på marknaden där man kan låsa sparandet på ett år och ändå kunna göra obegränsat antal insättningar under bindningstiden (övriga banker erbjuder låsta sparformer, men då verkar det uteslutande handla om placeringar). 

    Men vad gäller utöver sparandet? Har Handelsbanken bra internetbank, bra service? Vi har inget bolån i dagsläget, men ni som lånat  pengar till boende av Handelsbanken, är ni nöjda? 

    Jag läste att de tar ut avgifter för lite allt möjligt, till exempel överföringar till andra banker? Stämmer det? 

    Ja, jag vill veta allt om hur det är att vara kund hos Handelsbanken helt enkelt, både bra och dåligt!

    Tack på förhand =) 


  • Svar på tråden Erfarenheter av Handelsbanken?
  • Jäjd
    Äldre 8 Jan 12:37
    #1
    FruLind skrev 2012-01-08 12:32:49 följande:
    Hej!

    Jag och min man funderar på att byta bank till Handelsbanken, efter att ha haft (och är nöjda med) SEB i många år. 

    Anledningen till att vi funderar på att byta är att jag har under en tid letat efter ett bra sparkonto som passar våra sparbehov, och har till slut hittat Handelsbankens framtidskonto som verkar vara det enda sparkontot på marknaden där man kan låsa sparandet på ett år och ändå kunna göra obegränsat antal insättningar under bindningstiden (övriga banker erbjuder låsta sparformer, men då verkar det uteslutande handla om placeringar). 

    Men vad gäller utöver sparandet? Har Handelsbanken bra internetbank, bra service? Vi har inget bolån i dagsläget, men ni som lånat  pengar till boende av Handelsbanken, är ni nöjda? 

    Jag läste att de tar ut avgifter för lite allt möjligt, till exempel överföringar till andra banker? Stämmer det? 

    Ja, jag vill veta allt om hur det är att vara kund hos Handelsbanken helt enkelt, både bra och dåligt!

    Tack på förhand =) 
     
    Stämmer inte. Det gör däremot exempelvis Swedbank. Handelsbanken har gratis överföringar. I övrigt är internetbanken användarvänlig, bra, pålitlig.
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Äldre 8 Jan 12:41
    #2

    Vi har inte internetbank, men mina föräldrar och min bror har det hos Handelsbanken och är helt nöjda. Vi har huslån hos dem (aldrig något problem) och betalar räkningar via persongiro (ingen avgift för de 15 första varje år). Jag har absolut ingenting att klaga på överhuvudtaget, utan jag håller fast vid Handelsbanken eftersom de aldrig gjort mig besviken ...

  • Äldre 8 Jan 12:47
    #3
    Jäjd skrev 2012-01-08 12:37:44 följande:
    Stämmer inte. Det gör däremot exempelvis Swedbank. Handelsbanken har gratis överföringar. I övrigt är internetbanken användarvänlig, bra, pålitlig.
    Tack för ditt svar! Vad stämmer inte? Att Handelsbanken har ett sådant sparkonto? Eller att andra inte har det?

    Jag kollade Swedbank nu, men utifrån vad jag kan läsa mig till är det närmaste jag kommer antingen:
    - Deras Framtidskonto som dock innebar att jag måste sätta in 50 000 kr när jag öppnar kontot, eller
    - deras fasträntekonto som innebär att jag inte kan göra insättningar under perioden pengarna är låsta

     Har jag missat något...?
  • Äldre 8 Jan 12:48
    #4
    lövet2 skrev 2012-01-08 12:41:22 följande:
    Vi har inte internetbank, men mina föräldrar och min bror har det hos Handelsbanken och är helt nöjda. Vi har huslån hos dem (aldrig något problem) och betalar räkningar via persongiro (ingen avgift för de 15 första varje år). Jag har absolut ingenting att klaga på överhuvudtaget, utan jag håller fast vid Handelsbanken eftersom de aldrig gjort mig besviken ...
    Det låter bra! Tack för ditt svar =)
  • Äldre 8 Jan 12:48
    #5

    Handelsbanken är en bank som gör skillnad på folk och folk....

  • Äldre 8 Jan 12:50
    #6

    Angående sparkonto, så har vi låsta konton åt våra barn (på Handelsbanken). Vi har låst på 10 år för bästa ränta, och då sätter vi in pengar när vi tycker det passar.

  • Jäjd
    Äldre 8 Jan 12:53
    #7
    FruLind skrev 2012-01-08 12:47:05 följande:
    Tack för ditt svar! Vad stämmer inte?
    Ja det du frågade om ifall det stämmer, det stämmer inte. Alltså gällande kostnad för överföringar. 

    I övrigt finns det massor av fördelar med Handelsbanken gentemot andra banker, men nu har jag inget bostadslån längre och sparar inte hos Handelsbanken men vad jag minns så var det väl inget negativt med de bitarna heller.
    Handelsbanken är ju för övrigt de som har bäst koll på Riksbankens räntehöjningar.  
    Men som sagt, jag tycker Handelsbanken är bra. Men det gäller ju alltid att jämföra beroende på vad man har för behov.
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Jäjd
    Äldre 8 Jan 12:54
    #8
    Sweet life skrev 2012-01-08 12:48:35 följande:
    Handelsbanken är en bank som gör skillnad på folk och folk....
    Hur menar du?
    For small creatures such as we the vastness is bearable only through love
  • Äldre 8 Jan 12:55
    #9
    Jäjd skrev 2012-01-08 12:53:47 följande:
    Ja det du frågade om ifall det stämmer, det stämmer inte. Alltså gällande kostnad för överföringar. 

    I övrigt finns det massor av fördelar med Handelsbanken gentemot andra banker, men nu har jag inget bostadslån längre och sparar inte hos Handelsbanken men vad jag minns så var det väl inget negativt med de bitarna heller.
    Handelsbanken är ju för övrigt de som har bäst koll på Riksbankens räntehöjningar.  
    Men som sagt, jag tycker Handelsbanken är bra. Men det gäller ju alltid att jämföra beroende på vad man har för behov.
    Haha, vad trög jag är! Nu förstår jag vad du menade =) Tack för ditt svar, det låter som att Handelsbanken är en bra bank.
  • Äldre 8 Jan 12:56
    #10

    Det beror ju helt på vilket kontor du har men vi har varit 200% nöjda med Handelsbanken. Vi har lån privat, lån företag, konton, konton till barn och en del saker har vi behövt en hel del hjälp med vilket vi fått.

    Jag har enbart bra saker att säga om SHB 

Svar på tråden Erfarenheter av Handelsbanken?