• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • TWH

    Ringde BM nu och frågade om de har missat något prov m topsning. De tar topsprov ibland om man har vistats på sjukhus utomlands, mot multiresistenta bakterier och GBS! Så ni är checkade Holly o Luly!

  • Lully Hill

    Tack vännen! Nä pryd vad är det? Här ligger man med benen i vädret o folk kommer o går pratar grekiska och glor rakt i. Och så det där mässingsinstrumentet som de låter sitta kvar där o D som sitter där o pratar. och medan man får antibiotika dropp ligger man så fast man är klar! Inte mässingsprydd då förvisso! Och så karln som drar runt på alla kärringar i den där skrangliga rullstolen! han är den som ska komma o släppa loss benen när man är klar! varför då? Det är som en Monty Pythonfilm. helt sjukt! Nä, jag stänger av och mentalt går där ifrån. Nä så angenämt problem var det inte. Jag var så bred över höfterna att jag fick ta en större storlek och då blev den för stor i midjan o bysten. Jag köpte sandaler igår. Men mer "svenska" i modellen. Stackars dig du hade en tuff flight igår! Kan du gå hem tidigare? Annars får du bälga kaffe i dag. Dina ägg är ju i tryggt förvar nu!


    Snart lycklig skrev 2013-07-24 10:15:20 följande:
    Jag förstår dig, nerverna är på utsidan. Jag fick inte heller besked på dag tre innan jag kom till min bokade tid f transfer. Jag gick komma upp på ett rum, typ de som vi hade i måndags. Väntar och smådricker vatten. Helt plötsligt kom han in och viftade med ett foto, sa inget. På fotot fanns mina embryon. Sedan tog det en stund, han tvättade och bökade runt lite . Pratade och kikade väldigt nära, rakt in mellan mässingsatteraljerna (tror redskapet var av mässing). Pryd, vad är det?!? Sedan kommer en sköterska in med röret där embryona ligger. Har för mig att jag även fick se dem på skärmen och D kommenterade. Sedan är du gravid tills annat påvisas. Jag fick dropp efteråt och det tar ju lite extra tid, men jag tror absolut du hinner. (Då fick jag inte dropp ÄP-dagen, som vi nu fick.) Angenämt problem när de behöver sy in i midjan, för mig hade de behövt lägga ut den i midjan. Ångrar att jag inte köpte sandaler, kunde ju åtminstone ha glittrat fint runt fötterna som grekinnorna gör. Det låter ändå som en mysig dag, trots nervpirret. Själv är jag så trött, vet inte vad jag ska orka med idag. Kram.

    Varje litet steg är ett steg framåt
  • TWH

    Nu pratade jag m BM igen, de har missat att ta proverna på mig så de ska tas nästa vecka, i v38... Om förlossningen sätter igång innan måste jag informera om detta. De har sett en ökad tillströmning av multiresistenta bakterier på svenska sjukhus, om de hittar ngt i provsvaren så testas alla mammor, personal och bebisar på förlossningen en vecka efteråt! Tydligen så har problemet ökat i Danmark så man är rädd att det ska komma hit. Man har sett en ökning men svensk sjukvård är supernoggrann m detta, ytterligare ett argument varför vi ska berätta att vi varit i Aten el någon annanstans🌺

  • che71
    TWH skrev 2013-07-24 10:58:43 följande:
    Nu pratade jag m BM igen, de har missat att ta proverna på mig så de ska tas nästa vecka, i v38... Om förlossningen sätter igång innan måste jag informera om detta. De har sett en ökad tillströmning av multiresistenta bakterier på svenska sjukhus, om de hittar ngt i provsvaren så testas alla mammor, personal och bebisar på förlossningen en vecka efteråt! Tydligen så har problemet ökat i Danmark så man är rädd att det ska komma hit. Man har sett en ökning men svensk sjukvård är supernoggrann m detta, ytterligare ett argument varför vi ska berätta att vi varit i Aten el någon annanstans?



    Fast jag ringde o frågade hygiensköterskan på mitt sjukhus efter Atenresan o berättade om VUL o blodprov o dropp på hotell men hon ville inte testa mig fast jag jobbar i sjukvården.

    Kanske mer om man varit inlagd eller gör IVF?
  • che71
    Lully Hill skrev 2013-07-24 09:55:29 följande:
    Tack vännen! Bra att veta man håller ju på att gå upp i limningen! Jag har fått tid kl 13 på kliniken och D skriver att det tar ett tag tills vi är redo för transfer. Jag måste lämna kliniken senast 16 tror jag. Jag har en flight 17.40. Bara det är ju nervöst! Hur lång tid tog transfer för dig? Jag bor på Divani Caravel, fem stjärnigt hotell. Lyxigt ja men nu under sommaren hade de specialpris om man bokade flera nätter. Det går ju inte varje gång man åker men så här mitt i sommaren och om man är ensam kan det vara skönt. Snart lycklig kan också beskriva hur man tar sig till stranden. Det var jättelätt! På hotel.com kan man klicka i pool som sök alternativ om man vill. Idag blir det att hänga vid poolen en stund. Hittade en klänning i går till halva priset. Det är ju jätterea i stan. De var så gulliga att de ska sy in den i midjan lite utan kostnad. Men jag måste hämta den i eftermiddag. Tänkte plåga mig och gå en sväng på stan då. Nu kan man göra fynd! Det är halva priset på det mesta. Sen blir det nog en capuccini på Le Grande Bretange ;) och så har jag bokat en hot Stone massage i kväll så jag mår extra bra inför transferen i morgon. När man går o väntar så här måste man pyssla om sig lite så man håller nerverna i schack! Det är lätt att flippa ur eftersom man går runt ensam i sina egna tankar dag ut o dag in.



    Låter så mysigt!
  • che71
    TWH skrev 2013-07-24 10:58:43 följande:
    Nu pratade jag m BM igen, de har missat att ta proverna på mig så de ska tas nästa vecka, i v38... Om förlossningen sätter igång innan måste jag informera om detta. De har sett en ökad tillströmning av multiresistenta bakterier på svenska sjukhus, om de hittar ngt i provsvaren så testas alla mammor, personal och bebisar på förlossningen en vecka efteråt! Tydligen så har problemet ökat i Danmark så man är rädd att det ska komma hit. Man har sett en ökning men svensk sjukvård är supernoggrann m detta, ytterligare ett argument varför vi ska berätta att vi varit i Aten el någon annanstans?



    Men när ska du snittas?

    Tänk att du snart är Mamma! Underbart.
  • Lully Hill

    TWH när jag skrevs in på bm så frågade man om jag behandlats på sjukhus utomlands och det hade jag ju. Det är ang msra bakterier el nått. Sen tycker jag absolut att man måste berätta om behandlingen!
    Eftersom jag ätit kortison hela grav fick jag kortisondropp under snittet. Det måste man ha för kroppen är utsatt för stark stress o binjurarna kan vara försvagade av kortisonet. Dessutom hade de extrakoll på Eriks blodsocker eftersom hans binjurar kunde vara påverkade. Vad jag menar är att medicinerna kan ha bieffekter hos mor o barn som de måste veta.

  • che71
    Lully Hill skrev 2013-07-24 12:10:40 följande:
    TWH när jag skrevs in på bm så frågade man om jag behandlats på sjukhus utomlands och det hade jag ju. Det är ang msra bakterier el nått. Sen tycker jag absolut att man måste berätta om behandlingen!

    Eftersom jag ätit kortison hela grav fick jag kortisondropp under snittet. Det måste man ha för kroppen är utsatt för stark stress o binjurarna kan vara försvagade av kortisonet. Dessutom hade de extrakoll på Eriks blodsocker eftersom hans binjurar kunde vara påverkade. Vad jag menar är att medicinerna kan ha bieffekter hos mor o barn som de måste veta.



    Ok men när (hur tidigt) berättade du för din BM?

    Vad sa hon då?

    Angående Aten behandlingen alltså.
  • Lully Hill

    TWH ok tack då vet jag vad det var för topsning!

    Jag berättade det på en gång vid inskrivningen! Varför mörka det? Hade hon visat det minsta missnöje el nått hade jag bytt till någonannan.

  • che71
    Lully Hill skrev 2013-07-24 12:27:35 följande:
    TWH ok tack då vet jag vad det var för topsning!

    Jag berättade det på en gång vid inskrivningen! Varför mörka det? Hade hon visat det minsta missnöje el nått hade jag bytt till någonannan.



    Ok så hoppas man träffar någon som inte ifrågasätter ens val. De borde väl förstå att man provar vad som helst till slut efter alla missfall.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!