• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cathy

    Blingbling, leah och Zwillinge; informera oss gärna när ni tagit proven, intressant att veta hur de presenterar resultaten (är det samma nk panel som för oss som tagit dem hos Dr D) och vart de skickar blodet för analys. Kram

  • Katt12

    Som några av er kanske minns hade jag ett telmöte med Dr G häromveckan, där han tyckte att jag skulle ta ett antal prover innan han tog ställning till medicinering, även om han tyckte mkt talade för att jag har immunproblematik.

    Efteråt ringde jag tillbaka och förtydligade att jag precis nu ska starta en ny IVF omgång och inte hinner få proverna klara och att det vore fantastiskt om jag skulle kunna få testa IL nu, eftersom det inte tycks ha några direkta biverkningar. Till min förvåning fick jag ett recept och ska nu hämta ut en påse IL. Bara en dock, så därför behöver jag era goda råd om när jag ska ta detta enda dropp. 

    På Dr G's hemsida stårt det att man ska ta IL 7-14 dagar innan ET/implantation. Hans SSK sa att jag skulle ta droppet på injektionsdag 7-10. Började med injektioner i torsdags (korta protokollet) och var då på CD4 (fick höra att slemhinnan var för tjock för att starta tidigare, hoppas nu detta blev rätt, man brukar ju starta på CD2-3).

    Har bokat dropp till ons 11/9 vilket är sprutdag 7, CD10. När jag gjort korta protokollet tidigare har jag en gång tagit 9, en g 11 injektioner. Om det blir 9-11 injektioner även denna gång borde ET bli 18-20/9. Tror ni jag har bokat tiden någorlunda rätt eller skulle ni skjuta fram det några dagar? Tyvärr var det väldigt fullbokat, så jag vet inte ens om jag kan boka om, men kan ju göra ett försök. Eller tror ni det jag bokat in blir OK? 

    CFF, visst är det du som gör IL på din VC i Sthlm? Är lite nyfiken på vilken VC det är, skulle gärna lista om mig dit om det går att få bra hjälp med detta. Om du vill får du gärna inboxa mig. Hoppas förresten att det går bra nu med din ruvning.   

    Leah, har du tagit ditt dropp ännu? Hur gjorde du?   

  • Cathy

    Katt: ta IL minst en vecka innan ET gärna mer så att dina nk celler (om du har dem höga) hinner gå ner. Lycka till med behandlingen!

  • Hoppful76

    Jag har också mailat CFC och frågat ang dessa tester efter jag sett detta på deras hemsida men inte fått svar än. Är också sugen på att åka dit och ta dem så fort som möjligt.

  • Blingbling
    Hoppful76 skrev 2013-09-07 14:28:09 följande:
    Jag har också mailat CFC och frågat ang dessa tester efter jag sett detta på deras hemsida men inte fått svar än. Är också sugen på att åka dit och ta dem så fort som möjligt.

  • Zinfandel
    leah2012 skrev 2013-09-05 21:49:03 följande:

    Zin: Det är värdefullt att få råd av någon som vet vad den pratar om :)
    Jag skulle börja på dag 1 enligt min klinik med 10 mg, enligt Dr G skulle jag ta 25 mg från dag 5. Jag frågade dem i London om jag skulle ta allt på en gång eller dela upp dosen under dagen, och de sa att det inte spelade någon roll.
     Jag har aldrig tagit prednisolon tidigare så helt ny.  


    Då hade jag hållit mig till det, låter som en bra ordination! Var uppmärksam på hur din kropp reagerar och eftersom det är första gången du tar det så hade jag delat upp i lite mindre doser ett eller flera gånger per dag istället.
  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-09-05 22:29:46 följande:
    Zinfandel
    äntligen är du här igen! Jag har saknat dig o undrat vad som händer.
    Beklagar sorgen i familjen.
    Kram
    Tack Hjärta
    Katt12 skrev 2013-09-05 23:14:20 följande:
    Zinfandel, väldigt tråkigt att höra att ni haft det jobbigt. Välkommen tillbaka!
    Tack  Hjärta
    Blingbling skrev 2013-09-06 00:09:17 följande:
    Välkommen tillbaka Zin! Tråkigt att höra att det har hänt jobbiga saker i familjen, men vi är glada att du är här hos oss igen... 
    Tack Hjärta Återkom när du fått något vettigt svar från FK, väldigt nyfiken! Superbra att du drar i det!
    Skogsbruden skrev 2013-09-06 04:09:01 följande:
    Zinfandel, roligt att du är tillbaka, men väldigt tråkigt att höra om din familjetragedi. Kul att så många har fått upp ögonen för din utmärkta hemsida! Tack också för tipset om kortisonet. Tar sista dosen redan vid lunch nu, efter rekommendation från en endokrinolog, men det hjälper inte. Antagligen måste jag, som du sa, minska dosen innan det hjälper så det är bara att stå ut.
    Tack Hjärta Åh jag vet, på mig hjälper det inte heller, jag är lika speedad. Inte förrän jag är nere på 5 mg så sover jag normalt igen.
     
  • Zinfandel
    Cecam skrev 2013-09-06 08:36:12 följande:
    Ni som varit och testat er, hade ni också höga värden av vita blodkroppar?  

      
    Det beror på när jag tagit det, det varierar såklart hur man mår, tid på året, mediciner osv.
    OneLife skrev 2013-09-06 08:55:43 följande:
    Tack för dina svar tlll alla Zinfandel, du är fantastisk!
    Hoppas allt är bättre efter familjetragedin :/
    Nu jagar jag Fragmin så jag är redo för nästa försök. Snälla, någon som vet vem jag kan vända mig till så skriv till mig!

    Kram på er!       
    Tack Hjärta Beklagar Gråter Inboxa mig om Fragmin, det kan vi kanske lösa.
    Maxad skrev 2013-09-06 09:29:49 följande:
    Zinfandel - mycket tråkigt att höra om sorgen i familjen. Dock, välkommen tillbaka.
    Tack Hjärta Ser fram emot din rapport!
    RobSab skrev 2013-09-06 11:03:01 följande:
    Zin, jag har ryckt upp mig och ringer vårdcentraler nu. Skulle jag kunna få inboxa dig ang vad man säger om äggledarna? Hur mycket info man ska ge liksom :)
    Självklart!
    april12 skrev 2013-09-06 08:51:22 följande:
    En cytotec abort förvärrar väl inte tnf- a eller drar igång immunförsvaret?
    Det skulle jag inte tro. Om det däremot skulle bli skrapning så kan det medföra andra mindre bra saker så låt oss hoppas att allt kommer ut som det ska Gråter Kram


     
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!