• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • aylak
    pink lily skrev 2016-04-17 22:02:37 följande:

    Ayla och Pipperoni, vad är normalt/bra T4-värde när man är gravid? Och, likadant ett bra T3-värde när man är gravid? Och, ändras det under graviditetens gång var de värdena bör vara?
    I riktlinjerna för mitt län när det gäller behandling av gravida som får sköldkörtelproblem under graviditeten, så finns det bara riktlinjer för var TSH bör vara under graviditet. TSH ska vara lägre än 2,5.
    Kan inte heller hitta någon rekommendation från labb eller i svenska artiklar om var T4 och T3 bör ligga under graviditet ....
    Mitt T4 före ivf var 17, vilket ansågs bra av ivfklinik och Dr D, nu är det som lägst 11. Ref intern 10-22.


    Hittade den här på www.internetmedicin.se/page.aspx

    Fritt T4 och fritt T3: sjunker under andra och tredje trimestern (fritt T4 mest uttalat, kan understiga referensområdets nedre gräns). Referensintervall av fritt T4 under graviditet (exempel taget från labmetod som har ref-intervall 12-22 pmol/L hos vuxna): 

    1:a trimestern: 12-20 pmol/L 
    2:a trimestern: 10-17 pmol/L 
    3:e trimestern: 8,4-16 pmol/L

    Det står också att fritt t3 och t4 kan variera mycket under graviditeten och att det är därför man går på tsh. Antar att en lösning är att mäta oftare istället för att känna att man har koll. Så labbmässigt behöver du inte oroa dig för hypotyreosen utan kan gå mer på dina symptom och du har ju en ordentlig marginal för att kunna öka levaxindosen något om du känner att du behöver det. 

    Styrkekramar till dig pipperoni och det är ju förjäkligt att ni dessutom blev bestulna!! Håller tummarna för kommande bra cykler!!
  • angels8

    Hallå alla!
    Är det nån av er som blev gravida utan ivf och bara IL och kortison mm och lyckades få barn utan upprepade missfall?
    Tacksam för svar

  • AnnC
    angels8 skrev 2016-04-18 11:49:36 följande:

    Hallå alla!
    Är det nån av er som blev gravida utan ivf och bara IL och kortison mm och lyckades få barn utan upprepade missfall?
    Tacksam för svar


    Vi har inte gjort ivf, åkte till Aten efter tre missfall varav andra missfallet trots behandling med Trombyl och fragmin. Är i v 38 nu :) behandling denna graviditet: Trombyl, fragmin, IL och prednisolon.
  • angels8
    AnnC skrev 2016-04-18 13:48:35 följande:
    Vi har inte gjort ivf, åkte till Aten efter tre missfall varav andra missfallet trots behandling med Trombyl och fragmin. Är i v 38 nu :) behandling denna graviditet: Trombyl, fragmin, IL och prednisolon.
    Gud vad roligt stort grattis!!
    Hur långt tog det innan det gick hela vägen?
  • AnnC
    angels8 skrev 2016-04-18 15:03:23 följande:
    Gud vad roligt stort grattis!!
    Hur långt tog det innan det gick hela vägen?
    Rättelse, varav tredje och sista missfallet var med behandlingen Trombyl och fragmin :)

    Har ganska lätt för att bli gravid, blev gravid på tredje cykeln efter jag varit i Aten :)
  • angels8

    Toppen ska då kämpa på är nu i 2 månaden av försök efter Aten.
    Får tänka på dig och inte ge upp och göra ivf igen förena några månader försök.

  • pink lily

    Tack för svar om sköldkörtelvärdena Aylak o Pipperoni!

    Tänker ta fasta på T 4 värdet hädanefter, men alla tjatar om TSH. Fast mitt tsh åker upp o ner som en jojo med bara några dagars mellanrum, så bara det gör det ju att det inte kan ses som rättvisande eller trovärdigt. Försöker att inte spekulera för mycket kring sköldkörtelproblemen, men det verkar komplicerat att få rätsida på en krånglande sköldkörtel ... Kan inte fatta att mvc missat att ta tsh-prov vid inskrivningen, fast jag berättade om ärftlig faktor för struma i min familj. ... Fast frågan är ju vad det hjälper oss som äter kortison, vilket jag i och för sig också berättade....

  • mom2012

    Här följer ännu en besviket inlägg.
    Fick tillbaka mina provsvar idag och mitt TH1/TH2 (tnf-a) var inte så bra som jag hade hoppats på eftersom kroppen fått vila och vara utan hormoner från December 2015.
    Jag har också mycket mycket mer endometrios än jag någonsinn haft. En hel äggstock är helt invanderad och man ser inte mycket äggstocksvävnad längre.  
    Mina LAD prover kom tillbaka ganska mycket förändrade så jag antar att jag svarat bra på LIT behandling jag gjort. Har bett sköterskorna förklara provsvaret för mig så att jag förstår.

  • Ananax

    Vad tråkigt mom2012. Skickar en varm kram. Ibland känns det som att man inte visste vad besvikelse var innan den här barnresan började... Hur vet du att du har mer endo? Genom VUL?

    En annan fråga om någon vet svaret. Jag äter hög dos Ubiquinol (800) för att förhoppningsvis förbättra äggkvaliten. Är det ok om man skulle råka bli gravid spontant? Eller kan det vara farligt för embryot på något sätt innan vet att man är gravid. Bör man ha uppehåll mellan ÄL och mens?

  • mom2012
    Ananax skrev 2016-04-19 15:52:16 följande:

    Vad tråkigt mom2012. Skickar en varm kram. Ibland känns det som att man inte visste vad besvikelse var innan den här barnresan började... Hur vet du att du har mer endo? Genom VUL?

    En annan fråga om någon vet svaret. Jag äter hög dos Ubiquinol (800) för att förhoppningsvis förbättra äggkvaliten. Är det ok om man skulle råka bli gravid spontant? Eller kan det vara farligt för embryot på något sätt innan vet att man är gravid. Bör man ha uppehåll mellan ÄL och mens?


    Jag opererades 2009 för endometrios och har även tagit vävnadsprov, så på den vägen är det. Jag har nog inte möjlighet att få ner TH1/TH2 mer (det gick bara ner från 38 till 34, övre gränsen är 30) om jag inte får bort alla cystor... och I sverige opererar de inte cystor under 5 cm. Jag hade 4-5 cystor som täckte äggstocken och alla var mindre än 4 cm. Så frågan är om inte Ipren som inflammationsdämpare kan hjälpa till.
    Även IL droppen hjälper ju, men det är svårt att dämpa en pågående inflammationsprocess, vilket aktiv endometrios är.
    Många av klinikerna i grekland råder att hantera Endometriosen först, sen ta tag i immun-delen. Men i sverige är det svårt att få "proaktiva" hjälpande operaioner, jag har verkligen försökt.

    Vet inte med dina tabletter men de råd jag fått med tex agnus castus är att stuta vid åteföring. Kanske fråga Dr D vad han tycker och hans erfarenhet av dina Q10?


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!