• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    MariaKojola skrev 2017-02-08 14:39:03 följande:

    Tack för tips om mediciner! En till fråga till er allvetande: jag hade ju ET igår och enl min plan fr dr D skulle jag börja med ceaxne (blodförtunnande) dag 8 efter äp. När jag läste runt här fick jag dock bilden av att ni andra börjar tidigare o mailade honom då. Fick svar att jag skulle ta det "ASAP!" och även babyaspirin. Känns nu lite jobbigt då mina blodprov fr idag visar väldigt högt hb och jag blir såklart rädd att det kommer för sent o det lilla ägget redan fått för lite blodcirkulation (ännu mer trist då jag ju inte fått veta om jag inte mailat).. Grejen nu är dock att jag sen inte fått ngt svar då jag frågade hur mycket, så undrar nu; vad har ni tagit? Hur mycket o hur ofta?


    Hej ! Angående blodförtunnande så är vanlig dos är
    1 Trombyl 75mg (eller 1st grekisk babyasprin 100mg) per dag
    och Clexane 6000ie (eller1st Fragmin 5000ie) per dag.
    Fortsätt med det tills Dr D säger till dig att sluta.
    Lycka till !
  • UndrandeSökare

    För att förtydliga, det vanliga är att man tar både 1 Trombyltablett per dag och 1 Clexanespruta per dag. Sprutorna ger man sig själv i magfettet. Om du aldrig givit dig själv sprutor tidigare så hittar du bra instruktionsfilmer på tex Youtube.
    Hoppas det går bra.

  • mumskastrull

    Hej!
    Har äntligen fått mina resultat från Dr D. Ska du har möte med honom på fredag :) Spännande! 
    Det som jag tyckte var lite konstigt var att mitt TSH låg på 3,72 nu. I augusti låg det  lågt.. på 1..ngt.. Kan det verkligen ändra sig så mycket på ett halvår?

    Försökte läsa på fertilitesguiden angående ANTI-TG, då mitt värde var 772 och referens <115.. Någon som har fått såhär? eller vet mer om värdet?

  • MissWe
    Solkattan skrev 2017-02-08 17:49:16 följande:

    Peewee44: så himla ledsamt med pluset som vände... :(. Hoppas ni orkar kämpa vidare!

    Misswee: Vi satte in två i juli... den ena kom ut ganska omgående med otäck blödning och jag var minst sagt livrädd att även tvåan skulle falla bort då blödningen var precis brevid den med pulserande hjärta. Men puh puh .. så valde den att stanna och idag vecka 32. Jag var totalt stillande sittande i 2-3 veckor ... men Dr D mailade att det inte var nödvändigt. Men vad vågar man just då?

    Själv är jag rätt trött på svensk sjukvård i vanlig ordning. Var på tillväxt ultraljud idag. Dumt nog berättade jag om 3d ultraljudet för 10-11 dagar sen. Hur de då kommit fram till 22% tillväxthämning. Och får gernast kastat i ansiktet att det är såååå farligt med många ultraljud. Jag svarar tillbaks att det faktiskt inte är bevisat. Och att utomlands gör de många gånger flera ul än här utan att bebisarna tar skada. När jag säger att jag är livrädd för att bebisen ska dö därinne får jag till svar "varför då?". Ett sånt där varför då som i "är du så himla dum o tror nåt sånt". Sköterskan gör ul:et och jag vill så klart veta alla siffror. Ber om att de mäter flödet i navelsträngen. Men nä.. sånt gör vi inte vid tillväxt ultraljud. Men så säger hon själv att det skulle väl gå att göra det. Alltså det tog 25 SEKUNDER!!! och fick mig lugn. VARFÖR ska de vara så J'vla envisa och vägra ett sånt moment? Ska jag alltså behöva boka tid privat i Stockholm.. betala tåg fram o tillbaks samt kostnad för UL för att få någon att utföra en flödeskontroll??!

    Kommer vara så fruktansvärt lättat när denna graviditet är över och jag slipper besöka svensk sjukvård inom förhoppningsvis låååång framtid!!


    Min dotter som hade också 22 % tillväxthämning när det begav sig. Då var jag ung och hade ingen aning om min immunologi. Har förstått att det är ganska vanligt. Idag är hon en särledes välartad soon to be tonåring.

    Förstår din frustration över sjukvården, otroligt kränkande att inte bli tagen på allvar!!

    Bra att allt såg bra ut.
  • MissWe
    mumskastrull skrev 2017-02-09 11:42:48 följande:

    Hej!

    Har äntligen fått mina resultat från Dr D. Ska du har möte med honom på fredag :) Spännande! 

    Det som jag tyckte var lite konstigt var att mitt TSH låg på 3,72 nu. I augusti låg det  lågt.. på 1..ngt.. Kan det verkligen ändra sig så mycket på ett halvår?

    Försökte läsa på fertilitesguiden angående ANTI-TG, då mitt värde var 772 och referens <115.. Någon som har fått såhär? eller vet mer om värdet?


    Kika på denna länk om TSH, tycker dom anför ett mkt intressant perspektiv.



  • MissWe
    pipperoni skrev 2017-02-08 16:17:16 följande:

    Tack.  Jag hoppas också det, men det känns som allt det här kämpandet har förändrat mig i grunden och ibland undrar jag om jag någonsin ska kunna förlåta och kunna lita på att något ska gå bra igen. 

    Håller tummarna för att dina små hänger kvar båda två. 


    Tack kära du för pepp!!
  • mumskastrull

    Tack MissWee!

    Är det blodstatus+b-celler som man tar på werlabs om man ska kontrollera ett FBC enl Dr D? 

  • Vårt väntrum
    MissWe skrev 2017-02-09 11:59:25 följande:
    Kika på denna länk om TSH, tycker dom anför ett mkt intressant perspektiv.

    Hej!
    Tro mig, den där sköldkörteln kan balla ur ganska snabbt och värdena kan ändras på någon vecka. Kolla upp det noga. Börja med levaxin. För mig vände det superfort :/
  • supertjejen

    Pipperoni: tack för tummarna! De behövs! Nu är jag trött och otroligt tacksam över drt, jag får leva på det tills vul.
    Misswee: så häftigt, tänk om det är två! Så mycket som jag har googlat de senaste dagarna verkar det som att det mycket väl kan börja slå ett hjärta till någon dag senare! Bara att hålla ut, i sitt cv kan man skriva att man har bästa tålamodet och uthålligheten.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!