• Anonym (förstummad)

    Hur hantera en 15-årig dotter som "ligger runt" och är allmänt stökig

    Min älskade lilla dotter håller på att strula till det för sig ordentligt.

    Hon har haft ett längre förhållande (innan dess hade hon ganska många korta, dock ingen sex vad jag vet) med en ett år yngre kille. Jag gillade honom och allt var lungt och skönt. Problemen började när dottern blev gravid. Efter aborten var inte förhållandet särskilt stabilt och till slut, strax innan jul, tog det slut. Det har varit mycket tårar och mycket ilska efter det, och jag har stöttat, kramat, peppat, lyssnat och funnits där för henne så gott jag kunnat. I samband med att det tog slut mellan dottern och hennes kille har det varit mycket strul i skolan. Hon går inte på lektioner, hänger med "buset", är uppkäftig mot lärarna, skiter i de regler vi har här hemma (som inte är särskilt avancerade; hemma en viss tid på kvällarna, plocka i och ur diskmaskinen och städa sitt rum. Dessutom vill vi att hon sköter sina läxor.), gapar och skriker mot oss, är elak mot lillebror, ljuger oss rätt upp i ansiktet och blånekar när vi "kommer på henne".

    Inne i det där tonårsmonstret bor världens goaste tjej med ambitioner. Jag älskar henne djupt och vill hennes absolut bästa.

    En tid efter aborten, medan hon fortfarande var tillsammans med pojkvännen, hade hon sex med en annan kille!! Och en vecka efter att det tog slut mellan henne och pojkvännen blev hon tillsammans med den kille hon låg med. Han är en av "buset" i skolan, en av dom som skiter i allt och som mer sällan än ofta är i skolan och ännu mer sällan är på lektionerna, han röker och då gör ju såklart hon också det.

    Nu har det visat sig att hon sitter och skriver med en kille på mejl, som bor i hennes pappas kommun (där vi bodde för två år sedan, men nu har vi flyttat ganska långt därifrån) som hon tänker träffa och ha sex med nästa gång hon besöker sin far.

    Vi har pratat allvar med henne, om hur man tyvärr stämplas om man är tjej och ligger runt, om vikten av att skydda sig, i synnerhet med kondom. Vi har också försökt, både vi och skola, att få henne att förstå hur viktig den sista terminen i nian är. Hon har som sagt ambitioner, men fortsätter hon strula med skolan blir det ju inget av hennes drömmar......

    Jag vet inte hur jag ska hantera henne helt enkelt. Jag är ganska less på att få lögner rakt upp i ansiktet, jag är orolig för henne med tanke på att hon verkar lägga upp sig alldeles för lättvindigt. Jag funderar och grubblar mycket på hennes framtid.

    Någon som har någon idé, som kanske har varit i samma situation och lyckats reda ut den??
    '*hoppas* 

  • Svar på tråden Hur hantera en 15-årig dotter som "ligger runt" och är allmänt stökig
  • philur

    Har din dotter några tjejkompisar,annars kanske det är så att det är lättare att träffa killar,för att ha någon att vara med,att det sedan blir som du säger med sex och sånt kanske inte va hennes tanke från början.

  • Anonym (förstummad)

    Min mamma har en väninna sedan länge, denna väninna var länge tung narkoman. Hon har en son som växte upp i detta elände tills hon lyckades få rätsida på livet och bli ren.

    Hon berättade för min mamma att när pojken blev tonåring, och började umgås med ungefär samma sorts personer som hon umgåtts med under sin tid som narkoman,  i princip förföljde hon honom. Hon letade reda på honom och hämtade hem honom mitt i nätterna. Hon förhörde honom, hans vänner och deras föräldrar om vart dom skulle, med vilka och vad dom skulle göra. Såg hela tiden till att kolla av med andra vuxna om det sonen sa stämde. Hon snokade och var en allmänt "jävligt irriterande" mamma - men hon gav sig ALDRIG.

    I dag när pojken inte längre är en pojke, utan en ung man med en bra utbildning och ett bra jobb - tackar han henne ofta för att hon betedde sig som hon gjorde. Att hon inte gav sig. Att hon var en pain in the ass.
    För hade hon inte varit det, hade han nog suttit fast i skiten nu....

    När jag skaffade mina barn insåg jag att dom inte skulle vara små söta bebisar, eller rultiga 3 åringar eller söta små förskolebarn hela livet. Jag insåg, tack vare min mammas väninna, att ibland måste man som förälder göra sig jävligt obekväm, för att styra in barnen på bättre vägar. Det finns ju saker som vi vuxna vet lite bättre än barnen själva gör. Det är vårt ansvar att hjälpa dom på vägen. Att strunta i tonåringarna och låta dom driva fritt är ingen lösning, i alla fall inte för barn som har en tendens att driva åt fel håll. 

    Min tonårsdotter behöver en fast hand som hjälper henne att styra rätt. Hon behöver massor av kärlek, uppmuntran och närhet. Hon behöver inte att jag låter henne göra som hon vill och driva iväg mot det hon söker sig till just nu. För jag vet ju att den vägen inte är bra, den vägen kan bara skada. Varför skulle jag låta henne gå den vägen och sitta och titta på?! Det älskar jag henne för mycket för att göra!

    Jag gör mig hellre lite obekväm. Jag låter henne hellre hata mig nu, för jag är övertygad om att den dag hon är vuxen kommer hon att förstå att det var kärlek till henne som drev mig.

    På måndag ringer jag BUP. Och jag anmäler henne till gitarrkursen. Sedan kommer jag att vara en igel, jag kommer att förhöra mig om vad, med vem, varför, när, var och hur. För det är min skyldighet.

  • Anonym (förstummad)
    philur skrev 2012-01-21 00:11:27 följande:
    Har din dotter några tjejkompisar,annars kanske det är så att det är lättare att träffa killar,för att ha någon att vara med,att det sedan blir som du säger med sex och sånt kanske inte va hennes tanke från början.
    Nej, det är sant, det kanske inte alltid är just det hon tänkte från början. Men ändå undrar jag, för hon har alltid varit lite "utmanande". Hon klär sig snyggt, men ibland lite för...tja, utmanande (hittar inget bättre ord). Hon sminkar sig jättesnyggt, men hela tiden lite för mycket. Hon köper sexiga underkläder för att ha när hon dejtar killar. 
  • philur
    Anonym (förstummad) skrev 2012-01-21 00:24:07 följande:
    Min mamma har en väninna sedan länge, denna väninna var länge tung narkoman. Hon har en son som växte upp i detta elände tills hon lyckades få rätsida på livet och bli ren.

    Hon berättade för min mamma att när pojken blev tonåring, och började umgås med ungefär samma sorts personer som hon umgåtts med under sin tid som narkoman,  i princip förföljde hon honom. Hon letade reda på honom och hämtade hem honom mitt i nätterna. Hon förhörde honom, hans vänner och deras föräldrar om vart dom skulle, med vilka och vad dom skulle göra. Såg hela tiden till att kolla av med andra vuxna om det sonen sa stämde. Hon snokade och var en allmänt "jävligt irriterande" mamma - men hon gav sig ALDRIG.

    I dag när pojken inte längre är en pojke, utan en ung man med en bra utbildning och ett bra jobb - tackar han henne ofta för att hon betedde sig som hon gjorde. Att hon inte gav sig. Att hon var en pain in the ass.
    För hade hon inte varit det, hade han nog suttit fast i skiten nu....

    När jag skaffade mina barn insåg jag att dom inte skulle vara små söta bebisar, eller rultiga 3 åringar eller söta små förskolebarn hela livet. Jag insåg, tack vare min mammas väninna, att ibland måste man som förälder göra sig jävligt obekväm, för att styra in barnen på bättre vägar. Det finns ju saker som vi vuxna vet lite bättre än barnen själva gör. Det är vårt ansvar att hjälpa dom på vägen. Att strunta i tonåringarna och låta dom driva fritt är ingen lösning, i alla fall inte för barn som har en tendens att driva åt fel håll. 

    Min tonårsdotter behöver en fast hand som hjälper henne att styra rätt. Hon behöver massor av kärlek, uppmuntran och närhet. Hon behöver inte att jag låter henne göra som hon vill och driva iväg mot det hon söker sig till just nu. För jag vet ju att den vägen inte är bra, den vägen kan bara skada. Varför skulle jag låta henne gå den vägen och sitta och titta på?! Det älskar jag henne för mycket för att göra!

    Jag gör mig hellre lite obekväm. Jag låter henne hellre hata mig nu, för jag är övertygad om att den dag hon är vuxen kommer hon att förstå att det var kärlek till henne som drev mig.

    På måndag ringer jag BUP. Och jag anmäler henne till gitarrkursen. Sedan kommer jag att vara en igel, jag kommer att förhöra mig om vad, med vem, varför, när, var och hur. För det är min skyldighet.
    Lycka till,och din dotter kommer att förstå att det är av kärlek till henne.Kanske skriver hon ett lika fint sms som min dotter skrev till mig.

    Ville bara tala om för dig att jag tycker att du är världens bästa mamma,och jag älskar dig över allt annat.
    Skulle aldrig klara av att leva mitt liv utan dig.
  • Anonym (förstummad)
    philur skrev 2012-01-21 00:47:52 följande:
    Lycka till,och din dotter kommer att förstå att det är av kärlek till henne.Kanske skriver hon ett lika fint sms som min dotter skrev till mig.

    Ville bara tala om för dig att jag tycker att du är världens bästa mamma,och jag älskar dig över allt annat.
    Skulle aldrig klara av att leva mitt liv utan dig.
    Vilket underbart sms! Jag får hoppas och önska, en dag kanske det kommer ett!
  • mamita64

    Jag håller med om det " Insatt " skrev
    Jag tror också att din dotter mår förfärligt dåligt efter aborten
    Kanske behöver hon någon att prata med, någon som är neutral?
    Jag har tre ungar, alla mådde dåligt i tonåren, depressioner och självskadebeteende
    Ja de mår fortfarande dåligt även om det är bättre oftast nu
    Men att man måste ligga på, visa att man bryr sej, ta över kommandot ibland. Så är det ju
    Men jag har aldrig straffat, de har aldrig fått utegångsförbud tex


  • Anonym

    Det är jättesvårt att vara förälder och speciellt tonårsförälder. Jag tror verkligen att alla föräldrar gör sitt bästa för deras barn ska må bra. Men ibland behöver man som barn någon annan att prata med. Du skriver mycket här i tråden att du älskar din dotter, att det är din lilla dotter osv. Jag tror att man vet att ens föräldrar älskar en, att ställa krav på sitt barn och visa att man blir besviken och arg är inte samma sak som att man inte älskar det.
    Nu har din dotter gått igenom en tonårsabort som är bland det jobbigaste man kan uppleva och jag tror liksom många andra här att hon måste få möjlighet att prata om sin situation utan att dina känslor är inblandade. Du skrev att hon hade stöd av sitt ex:s mamma, kanske kan du ringa henne och fråga om hon kan prata med din dotter över en fika? Du är en jättebra mamma som inte ger upp!

  • Anonym
    Anonym (förstummad) skrev 2012-01-20 19:10:42 följande:
    Ja, en del av svaret ligger nog i den relationen.

    En fadersfigur har hon i min sambo, som funnits i hennes liv sedan hon var 6 år och är väldigt engagerad.

    Ja DU anser hon har en fadersfigur som är engagerad.

    Men nu låg nog svaret i relationen med hennes pappa.  
    Vad anser HON själv?

    strunta i vad hon säger.. sätt henne  att  prata med någon, ge utegångsförbud till hon pratat x antal ggr..
    hon behöver ditt stöd men också din roll som förälder att finnas där och ta de kloka besluten åt henne.  

    jag gjorde abort vid ung ålder fick ingen hjälp alls  tvärtom så skällde  mina föräldrar ut mig efter noter och de fixade asolut inget hjäp åt mig.. vaken med preventivmedel eller  eller  någon att prata med...

    jag försökte ta livet av mig 3 år senare pga allt  grubblande i mig själv om allt jag inte fick stöd med.     

        
  • Anonym (Stökig?)

    En tjej kan inte vara stökig?

  • Anonym (Trådlyft)
    Anonym (Stökig?) skrev 2021-05-05 04:17:41 följande:

    En tjej kan inte vara stökig?


    Vilket trådlyft!

    När jag ändå ser denna tråd igen. Hur gick det för er, ts?
Svar på tråden Hur hantera en 15-årig dotter som "ligger runt" och är allmänt stökig