• colan84

    Upptäckte gomspalt (eller läppspalt?) på rul. idag. =/ Någon med erf?

    Upptäckte gomspalt  (eller läppspalt?) på rul. idag. =/ ...

    Ska få träffa läkare i nästa vecka för ytterligare koll.. Allt annat såg bra ut, men blir så orolig.. Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Upptäckte gomspalt (eller läppspalt?) på rul. idag. =/ Någon med erf?
  • kiara

    Första operationen kommer ske när lillen är ca ett halvår. Vi bor i västra götaland och tillhör sahlgrenska i göteborg.

  • Smultronsnask

    Hej!

    jag va på rul förra veckan och de såg att bebisen hade läppspalt, såklart chockad, rädd och orolig för vad som kommer hända.Men jag vet att de går att fixa jättelätt även om man har massa frågor & tankar.

    Sen undrar jag om nån annan blivit erbjuden fostervattensprov pga att man sett denna avvikelse?för jag ska till bm idag och prata sen på torsdag denna vecka fick jag tid till en läkare för att göra fostervattensprov.Och de är mest det jag är orolig för, de sägs ju att de är 50 % chans att de kan bli fel på fostret bara pga att man gör detta prov men det är vad jag har hört.

       

  • colan84
    Smultronsnask skrev 2012-09-03 09:25:51 följande:
    Hej!

    jag va på rul förra veckan och de såg att bebisen hade läppspalt, såklart chockad, rädd och orolig för vad som kommer hända.Men jag vet att de går att fixa jättelätt även om man har massa frågor & tankar.

    Sen undrar jag om nån annan blivit erbjuden fostervattensprov pga att man sett denna avvikelse?för jag ska till bm idag och prata sen på torsdag denna vecka fick jag tid till en läkare för att göra fostervattensprov.Och de är mest det jag är orolig för, de sägs ju att de är 50 % chans att de kan bli fel på fostret bara pga att man gör detta prov men det är vad jag har hört.

       
    Hejsan! Jag hade samma farhåga som du när jag var gravid.. Pratade med många, och de sa att det inte finns något samband mellan läppspalt och någon annan avvikelse. Det är som att födas med en arm t.e.x.
  • Smultronsnask

    okej men de är ju skönt men jag är fortfararande ganska fundersam över hur allt kommer bli..men jag skulle få en jourtid till östra i göteborg denna vecka så förhoppningsvis får jag svar på mina frågor.

    Men är de nån som fått en bebis med enbart läppspalt?för stod att de va 50% chans att den får gom också.

     

  • Kompis

    He!
     Äntligen en aktuell tråd ang just detta. Jag är i v 30 och väntar en son med dubbelsidig läppspalt. Vi vet inte om gom och käke är involverad?? Detta blir en överraskning när han föds. Varje dag tänker jag på detta och oroar mig en del. Vi fick reda på detta i v 18 och nu drygt tio v efteråt kan jag acceptera det och har nu landat lite mer. Det har varit upp och ner. Ena dagen har jag gråtit och kännt massa hemska oroliga känslor, andra dagar är det bra. Idag tänker jag att det får gå som det går. Är glad att jag gjorde FV-prov och extra hjärtundersökning för då är det lättare att slappna av. Risken är ca 2 på 100..Låg alltså.
    Jag längtar efter honom och jag hoppas inte min oro ska ta över utan att förlossningen får vara så fin som den kan liksom...

    Hur känner ni idag? Vad är egentligen det värsta med detta?

    Mvh Anna     

  • colan84

    Min bebbe har lyckats få hela paketet, dvs läpp, käk och gom. Men om jag ska vara ärlig så tänker jag inte så mycket på det. Det är en del av honom. Jag var lite orolig i början när jag fick veta att han hade läppspalt. Men accepterade det rätt snabbt. Jag kände: Bara han är frisk i övrigt, och det var han =).

  • Smultronsnask

    Jag tänker nog lite som dig "KOMPIS", jag fick veta att min bebis i magen hade läppspalt 31/8 så jag har inte smält det än, vissa dagar är jättetuffa och man gråter till och från.Ska till läkaren på torsdag denna vecka så hoppas inte de hittar nåt mer.För alla vill ju ha ett friskt barn och detta är ju en pyttesak mot vad de kunnat vara men ändå jobbigt.För dom får ju utstå så många operationer.Jag önska att jag kunde få ta allt bebisen hade så hon slapp.

    Men du fick veta att din bebis hade dubbelsidig läppspalt, såg dom de på RUL?
    för när jag va på RUL såg man att läppen va delad men såg bara att den va delad på ett ställe men jag undrar om hon kan ha dubbel ändå?

       

  • Smultronsnask

    Hej!måste fråga om nån av er som upptäckt lkg på ul som fick göra ett nytt ul utfört av läkare för att kolla så de inte fann fler avvikelser? Jag har gjort de och de upptäckte även att nackvecket va bredare än normalt & de fann även en vit fläck på hjärtat.så fick göra fvp och nu är jag skit RÄDD! Jag vill ju så gärna att allt ska va bra för är det de kromosomfelen de kollar efter så får jag avbryta min graviditet. Nån som varit med om samma??

  • colan84
    Smultronsnask skrev 2012-09-08 09:44:09 följande:
    Hej!måste fråga om nån av er som upptäckt lkg på ul som fick göra ett nytt ul utfört av läkare för att kolla så de inte fann fler avvikelser? Jag har gjort de och de upptäckte även att nackvecket va bredare än normalt & de fann även en vit fläck på hjärtat.så fick göra fvp och nu är jag skit RÄDD! Jag vill ju så gärna att allt ska va bra för är det de kromosomfelen de kollar efter så får jag avbryta min graviditet. Nån som varit med om samma??
    Hejsan fick göra ett extra ul med en läkare. förstår att du är nervös, har du fått något svar? Vad sa det att det kan vara när nackvecket är bredare än normalt?
  • Orkidea

    Hej allihopa!

    Min son föddes med läpp- käk och gom spalt på höger sida. 
    han föddes den 16 augusti och har hunnit med sitt första besök i Uppsala och dessutom fått en näs krok..

    Jag skriker om vår resa tillsammans på min blogg, som jag har startat enbart för detta.
     http://casperlkg.blogspot.se/
     jag satt själv och googlade mkt när jag fick reda på detta så jag ville starta en blogg själv och skrika om alla känslor och vad man kommer gå igenom. Så man får en liten i blick.

     

Svar på tråden Upptäckte gomspalt (eller läppspalt?) på rul. idag. =/ Någon med erf?