• Lizzan89

    Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.

    Dottern är överkänslig mot mjölkprotein och vi misstänker även att hon reagerar på havre.

    Ersättningen verkar inte vara tillräcklig att ge till kvällsmat, så nu efterlyser jag lite olika recept på välling som mättar och som är mildt för magen. :)
    Mjölk , soya och havrefria!

    Just nu gör jag mannagrynsvälling, men eftersom jag måste göra den på vatten så blir det rätt blaskigt och hon vaknar redan vid 00 och vill äta igen. Trots att hon dragit i sig 300 ml innan hon somnar 19:30. 
     
    Några tips? =)


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm
  • Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.
  • Lizzan89

    Jaja, jag har iaf fått ut något av det här och det är att inte fråga om recept på familjeliv! :) Alltid något.
    Tack för mig !


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Det var faktiskt du som läser mellan raderna o tolkar tipsen på ditt sätt. Sen blir du sur .

    Ta det positivt att du fick veta att det inte är en rekommendation med egen välling för små bran istället eftersom du inte visste det : 

  • Lizzan89
    Zombie skrev 2012-04-12 12:21:01 följande:
    Det var faktiskt du som läser mellan raderna o tolkar tipsen på ditt sätt. Sen blir du sur .

    Ta det positivt att du fick veta att det inte är en rekommendation med egen välling för små bran istället eftersom du inte visste det : 
    Vem har sagt att jag inte visste det? Vem är det nu som läser mellan raderna?

    Är fullt medveten om att det sägs så, men eftersom min egen bvc och barnläkare inte har sagt något om det, samt att jag vet en hel del om näringslära, så kan jag själv komma fram till att det är helt 100%igt okej att ge sitt barn egenlagad gröt och välling 1-2 ggr per dag utan att det påverkar det minsta. Så länge barnet som sagt äter varierad kost i övrigt!

    Så jag undrar egentligen vem det är som inte vet?
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Fråga bvc eller en barnläkare tycker jag så slipper du tjafsa här , jag har nyss varit i en liknande sits o fått det svart på vitt.
    Lämnar tråden o ser om du skriver vad dom sa när du kollat upp detta. 

  • Lizzan89

    Vad vill du att jag ska fråga bvc om menar du? Recept?

    För när det kommer till näring så har jag ju redan pratat med dom om det.


    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Ja recept då det är ca 20 viktiga näringsämnen i välling , kan vara krångligt att få in alla dom om man ska göra den själv !

  • Lizzan89
    Zombie skrev 2012-04-12 13:37:42 följande:
    Ja recept då det är ca 20 viktiga näringsämnen i välling , kan vara krångligt att få in alla dom om man ska göra den själv !
    Ja absolut, sjukt krångligt att få in dom i vällingen. Därför är det ju bra att hon äter annan mat som innehåller just som näringsämnena. Vad är det du inte förstår? Känns som att jag upprepat mig väldigt många gånger nu.

    Fortfarande, hade hon inte ätit något annat än välling och gröt, ja då hade hon förmodligen haft näringsbrist. Ska man göra eget så förutsätter det att hon äter en i övrigt varierad kost , där hon får i sig det hon behöver!
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Zombie

    Fast BVC vill att barn som är under året får i sig även dom i vällingen oavsett om dom äter bra o varierad kost för det är nästan omöjligt att ersätta all den näringen med vanlig mat

  • Lizzan89
    Zombie skrev 2012-04-12 13:56:21 följande:
    Fast BVC vill att barn som är under året får i sig även dom i vällingen oavsett om dom äter bra o varierad kost för det är nästan omöjligt att ersätta all den näringen med vanlig mat
    Det är väl klart att dom inte mår dåligt av lite extra heller, men tror du på ALLVAR att ett barn får näringsbrist av att äta hemlagad gröt/välling 1 , max 2 gånger om dagen?

    Fråga bvc hit och fråga bvc dit. Vad hände med mammainstinkten och den enkla logiken?  

    Jag HAR PRATAT med Bvc om detta! Återigen, för jag vet inte hur många hundrade gången:
    Min bvc , inkl barnläkare, tycker att det är HELT OKEJ att min dotter får hemlagad gröt/välling 1-2 ggr om dagen.

    Varför? Jo, såhär sa dom: "Så länge hon äter en varierad kost i övrigt och gärna lite extra järn genom exempelvis aprikospuré eller leverpastej, så är det absolut ingen fara att laga eget! Däremot, om du ska ge gröt/välling oftare än så, så kan det vara bra att köpa istället just för järn, vitaminer och mineralernas skull."
    Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Gryntroll

    Kan du inte testa att ha i lite rapsolja i vällingen du gör, det ger ju fler kalorier och är "bra" fett. Vi fick det tipset av bvc i vanliga vällingen.

Svar på tråden Göra egen välling som mättar bra? Recept mottages tacksamt.