• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-10-04 11:24:20 följande:

    Moderkakan har flyttat sig upp så jag behöver inte göra snitt för det, men bebisen är i säte och beräknades vara +26% :/

    Visst den har tid att vända sig än men storleken kan göra de lite svårare, och vet inte om de är mitt "fel" att hen är så stor eller om de bara är gener.. sonen beräknades vara +10% i v.37 har jag för mig, vägde 3845g när han föddes och jag vägde runt 3,8kg när jag föddes, min systerdotter vägde runt 3,9kg

    Så verkar ju inte få nå minipluttar i våran släkt direkt men stämmer de och de fortsätter i samma kurva så kan hen väga runt 4,2-4,5kg när hen föds, och de är väl okej om hen vänder sig! Men föda så stort i säte.. nervöst!

    Vändningsförsökt låter inte trevligt och innebär ju risker, om de ens går/funkar :/

    Känner mig så jäkla stressad! Farmor och farfar, dom som skulle ta hand om sonen, måste åka utomlands i 1 vecka precis 1 vecka innan BF (dom kommer hem kvällen BF+1) och de känns inge bra då det varit sånt bråk med min släkt så vi inte har så många alternativ till vem som ska ta sonen :(

    Jag behöver att pappan är med mig ju!

    Vet ju aldrig när eller hur förlossningen blir, och kommer troligen få stanna minst 1 dygn på bb för extra kontroller så hade verkligen velat att dom jag litat mest på har sonen, känns hemskt att behöva lämna honom till några han inte är van vid och inte veta när vi ses igen..

    Och alla jävla hormoner!

    Har inte kräkts på 3 veckor nu och de är ju skönt! Men samtidigt har jag ångest för vad jag äter just nu, så hungrig och sugen på skit hela tiden, svårare och svårare att göra bra val när mitt sätt att hantera stress och ångest förut varit att hetsäta och äta skit.. och tänk om de är därför hen är så stor.. försöker hitta en balans men är svårt!

    Ibland känns de som att planerat snitt skulle vara de mest skonsammaste för mitt psyke och situation, men samtidigt så tror jag min kropp skulle ta mer stryk av det och jag vill verkligen inte!

    Om jag skulle be om snitt så skulle jag troligen bli beviljad direkt, men fan jag vill prova iaf en gång till att föda vaginalt, spänningen och upplevelsen, revansch från förra gången och sen lite enklare läkning.. snitt innebär ett sår på värsta tänkbara ställe och kommer hindra mig från att bära.. och jag är väl medveten om fördelarna med vaginal och jag vill det för hen och mig.. men allt är så krångligt just nu.. skulle kännas lugnare om hen bara vände sig och stannade där!

    Tror mycket också bottnar i att jag är rädd för att dö ifrån min son :( innan han föddes var jag inte alls rädd, men tanken på att lämna honom nu.. fyfan!

    Ska till mvc på torsdag och förhoppningsvis prata lite mer om allt! På onsdag är de besök på förlossningen också.


    Oj vad mycket tankar och oro <3

    Ang %en så är det en uppskattning. Min bästis har haft simbassäng av olympiska mått med sina två senaste barn, och legat uppe på +48% men sen kom barnen.och visst, de var stora, men inte över 4 kilo. Sista föddes vaginalt och det var en revansch för henne efter den innan som slutade i snitt efter 3 dygn med igångsättning och värkar som inte gjorde nytta.

    Har du möjlighet att få kontakt med Aurora BM eller med en doula? Just för oron, och så att du har stöd ifall att inte pappan kan vara med.
  • Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-10-04 20:46:46 följande:

    Oj vad mycket tankar och oro <3

    Ang %en så är det en uppskattning. Min bästis har haft simbassäng av olympiska mått med sina två senaste barn, och legat uppe på +48% men sen kom barnen.och visst, de var stora, men inte över 4 kilo. Sista föddes vaginalt och det var en revansch för henne efter den innan som slutade i snitt efter 3 dygn med igångsättning och värkar som inte gjorde nytta.

    Har du möjlighet att få kontakt med Aurora BM eller med en doula? Just för oron, och så att du har stöd ifall att inte pappan kan vara med.


    Har inte råd med en Doula, annars hade vi anlitat en för länge sen :/ vi bor så dumt till nu att spec.mvc och Aurora ligger långt bort, pga. Avstängda tåg och ersättningsbussar och skit tar de närmare 1,5-2 timmar att åka kollektivt, jag har inge körkort och sambon har tagit ledigt så jäkla mycket för allt så lönen blivit lidande och vi försöker allt vi kan att han ska kunna vara hemma 1,5-2 månader med oss sen

    Taskigt nog ligger sjukhusen bara 25min bort med bil om inte trafiken strular, men åka själv är svårt

    Min vanliga bm är bara 10min bort med buss och jag ska få börja gå på extra täta kontroller från och med nu

    Hon är jättesnäll! Är bara läkaren där jag inte gillar ^^

    Hon har även lovat mig extra kontroller efter förlossningen (dels för att förebygga förlossningsdepression men också kolla mina värden) och barnsköterskan på bvc är också jättesnäll och lovat extra stöd med amningen

    Vet inte vad som händer om inte pappan är med, har ingen just nu som jag litar på så mycket att jag vill ha med dom under en förlossning.. själva förlossningen klarar jag själv (märkte inte ens av att han var där förra gången när de var fullt igång) men de är främst tiden precis innan och efter som oroar mig
  • tuuli
    Hallondricka skrev 2016-10-03 11:01:26 följande:
    Jag gjorde flödesultraljud varannan vecka i min förra graviditet och med denna bebisen gör jag var tredje vecka än så länge, är i v.31. Gör dem kontrollerna dels då för min övervikt och graviditetsdiabetes men främst för att mina barn vart små. Dem vill ha koll på att dem "bara " är små så att det inte är på grund av dåligt flöde. Men ja, riktigt trista ultraljud är det.
    Ja, det känns tråkigt, hade varit skönt att bara fortsätta gå på vanliga kontroller på mvc. Men nästa gång ska de göra ett ultraljud samtidigt som jag förmodar är ett tillväxtultraljud då, så det blir väl nåt kul med det hela iaf, att få se honom. 

    Jag har bara mätt SF-kurva två gånger, första gången var den 26 cm i vecka 21, vilket var ju då extremt högt, idag var den 29 cm i vecka 25+4, fortfarande i överkant. Jag fick inget besked om vad bm tyckte om det, hon sa bara "ja, det har växt lite, så det är ju bra". Hon är väl inte så benägen att göra en orolig i onödan. Jag tror fortfarande det är lite väl stort, men kan ju vara mängden fostervatten också. Om två veckor får jag väl se lite mer konkret hur stor han kan tänkas bli ungefär. Hoppas verkligen normal! Visserligen oroar jag mig för jättebebis men jag oroar mig mer för att han ska bli en minibebis. :( 
  • Tess1990

    Var på mötet på förlossningen idag

    Gick okej

    Om bebisen följer sin kurva, vilket hon tror, och blir +26% eller något mer och hen inte vänder på sig eller vändningsförsök misslyckas eller inte går att göra för att hen fixerat sig med rumpan i bäckenet, då blir de snitt ca.7 dagar innan BF ???? just när farmor och farfarn är bortresta alltså.. jag får inte föda ett sånt stort barn i säte..

    Om hen vänder sig eller vändningsförsöket lyckas då får jag föda vaginalt

    Kommer inte få åka hem direkt heller, kommer få stanna minst några dagar för extra kontroller och extra stöd med amningen

    Nästa helg ska vi träffa sambons släkt och prata lite om hur vi ska lägga upp allt, som de är nu verkar de som att sonen kommer tas först av sambons bror då han har mest flexibla arbete och är "friast"

    Han är okej men har ingen egen erfarenhet av barn alls

    Så jag hoppas farmor och farfar finns tillgängliga sen!

    Ska till mvc imorrn, ser framemot de! mår alltid bättre efter jag träffat min bm, trots att hon alltid sticker mig! ^^

  • Decibel84

    har skrivit mitt förlossningsbrev nu och funderar på sen avnavling nån mer som funderat på det?
    och vad innebär det tidsmässigt?

  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-10-05 21:27:57 följande:

    Nästa helg ska vi träffa sambons släkt och prata lite om hur vi ska lägga upp allt, som de är nu verkar de som att sonen kommer tas först av sambons bror då han har mest flexibla arbete och är "friast"

    Han är okej men har ingen egen erfarenhet av barn alls

    Så jag hoppas farmor och farfar finns tillgängliga sen!

    Ska till mvc imorrn, ser framemot de! mår alltid bättre efter jag träffat min bm, trots att hon alltid sticker mig! ^^


    Det låter ju endå som en okej plan. Erfarenhet av barn hinner han ju få lite nu innan om ni har möjlighet att låta dem umgås.

    .
    Decibel84 skrev 2016-10-06 11:13:38 följande:

    har skrivit mitt förlossningsbrev nu och funderar på sen avnavling nån mer som funderat på det?

    och vad innebär det tidsmässigt?


    Det är tills det slutar pulsera i navelsträngen, kan ta någöra minuter. Här använder de det som rutin. Inte så att de håller koll på tiden, men bebisen upp på magen först och alla lugna ner sig lite innan det görs så blir det liksom sak samma. Kolla med ditt BB vad deras rutin är
  • idetenklabordetvackra

    v35+5 och kontroll hos bm i måndags.. bebisen har inte vänt sig då den har 2 veckor på sig annars blir de vändningsförsök.. vägrar föda första i säte iaf..

    annars kan starta tiden på, promenerar med hundarna trots djävulsk foglossning mellan benen

    känns som världens sjukaste träningsvärk i ljumskar .. ja hela bäckenet känns löst och gör ont.. jag är pigg men ser ut som ja inte sovit på 20 dagar haha.. de e lite knöligt om nätterna nu.. 29 dagar till bf !!! har dock kännt bebisen mindre vissa dagar.. hur har ni de me fosterrörelser och hur långt gångna är ni? ja känner den ju men ibland kan de vara så lugnt en lr två dagar innan den börjar igen och jag blir livrädd..

  • Vasilisat
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-12 08:43:48 följande:

    v35+5 och kontroll hos bm i måndags.. bebisen har inte vänt sig då den har 2 veckor på sig annars blir de vändningsförsök.. vägrar föda första i säte iaf..

    annars kan starta tiden på, promenerar med hundarna trots djävulsk foglossning mellan benen

    känns som världens sjukaste träningsvärk i ljumskar .. ja hela bäckenet känns löst och gör ont.. jag är pigg men ser ut som ja inte sovit på 20 dagar haha.. de e lite knöligt om nätterna nu.. 29 dagar till bf !!! har dock kännt bebisen mindre vissa dagar.. hur har ni de me fosterrörelser och hur långt gångna är ni? ja känner den ju men ibland kan de vara så lugnt en lr två dagar innan den börjar igen och jag blir livrädd..


    Uuuuu gratulerara snart är du i mål Drömmer ooo va mysigt Solig

    Jag kan bara säga att det är samma här med foster rörelser, vissa dagar är det lungt så in i sjutton ....och andra dagar känner man , att nu är lillen vaken Skrattande
    Jag är v 31 ( 30+3) . Och som jag har förstått av BM, då bebis sover mycket innan stora debuten Flört
  • stor grön drake

    v.22 (21+0) här.

    Känner av bebisen ungefär dagligen, men mera som att det sträcker ut hela sin längd än som sparkar. Jag har inte känt utanpå men har moderkakan i framvägg så det kommer väll så småningom vaknade vid halv 1 inatt och då var det minsan full fart i magen.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.