• Anonym (OOPS!)

    Snart adoption. GRAVID!

    Under 2004 - 2008 försökte jag och min skaffa barn. Vi gick igenom ALLT. Med allt menar jag allt. Inget fungerade. Inte ett enda plus! Vi fick reda på att jag var infertil och skulle aldrig kunna bli gravid. En jävligt stor sorg.... Men, vi bestämde oss för adoption och har stått i kö sedan 2009.

    För en månad sedan fick vi vårat samtal. En liten flicka på 13 månader finns i Thailand som vi har blivit matchade med. Resan ska bli av i augusti.

    Jag är 38 år. Har inte haft mens på två år och faktiskt fått sagt till mig att jag är infertil. Därför har vi inte skyddat oss under dessa år (som man ska om man adopterar) Senaste veckorna har jag mått illa, kräkts och haft alla möjliga jobbiga symptom. Har inte haft EN enda tanke på att jag kunde vara gravid. Det har inte funnits i hjärnan liksom.

    Igår gick jag till VC för att kolla upp vad det är med mig. Har alltid haft problem med väldigt lågt blodtryck och tänkte att det var det som spökade.

    "Kan du vara gravid?" frågade sköterskan. Jag skrattade och sa att det inte var möjligt. Men hon övertalade mig att göra ett test. Och jag plussade. Kom i någon slags chock. Bröt ihop och gick hem till min man och berättade.

    Och nu sitter vi här. Vad i helevete ska vi göra?

    Det känns HELT uteslutet att inte åka och hämta vårat barn i Thailand. Och det känns HELT uteslutet att ta bort detta barn.

    Jag vågar inte ringa ngn och berätta. HJÄLP!

  • Svar på tråden Snart adoption. GRAVID!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-11 16:14:23 följande:
    Jag tror att vi får acceptera att alla faktiskt inte vill ha adoptivbarn eller skulle se dem som "egna" barn. Och de människorna brukar ju inte adoptera heller, utan försöka få biobarn eller avstår. 
    Ja det finns människor som inte borde bli föräldrar genom adoption. Som inte lämpar sig och har de kvaliteer som krävs. De adopterar inte och skulle heller inte bli godkända om de ville med den inställningen de har mellan adopterade och biologiska. Det är sådana människor som skriver korkade saker här. Kan de inte inse att det biologiska bandet inte är viktigt för alla? och att det inte är allt?

    Trångsynta och ignoranta människor. Inte för att de inte kan tänka sig att adoptera,( för det kan inte jag heller, men inte av biologisk orsak utan för att jag inte tror att jag skulle kunna klara av det. Allt vad det kan innebära. Men inte för att man inte kan se det som sitt eller har biologisk koppling) utan för deras trångsynta inställning och nedvärderande av ett adopterat barn, att det inte är lika mkt värt. Usch.
  • Anonym
    Soetkorv skrev 2012-07-11 18:22:10 följande:
    Haha jadu du får kalla det vad du vill. Men sanningen är den att många kvinnor mår dåligt över att inget händer och att man är barnlös. När man väl får sitt adopterade barn så är man lycklig och hormonerna och annat spelar en stor roll. Och man har inte den pressen på sig längre. Kalla det vad du vill, men bullshit är det inte. Finns folk som inte blivit gravida på 10 år och som blir det när de fått hem ett adopterat barn. Och infertil betyder inte att man inte kan få barn någonsin. Steril heter det.

    Och du som skrev 3-4 procent blir gravida, inte mkt. Ja men de har väl skyddat sig på ett eller annat sätt.
    Hur vet du att de inte skulle bli gravida även utan att adoptera då?

    Kan du visa statistiken som stödjer att fler kvinnor som adopterar blir spontant gravida, än de kvinnor som är ofrivilligt barnlösa men inte adopterar? Newsflash: det finns folk som inte blivit gravida på 10 år och som blir det ändå sen. Tror inte att ofrivilligt barnlösa använder preventivmedel precis.

    Kan du även redogöra för de fysiologiska processer som gör att livmodern förstår att kvinnan har slappnat av? 

    Något om infertil och steril har jag inte sagt. 
  • Anonym
    Soetkorv skrev 2012-07-11 18:24:48 följande:
    Nej men detta fenomen är känt inom adoptionsvärlden, att det kan ske hos vissa par. Mär de ska adoptera och fått ett barn utsett eller när de hämtat sitt barn, så blir de gravida! TS fall är ett sådant och jag vet många fler. Seb att inte alla blir det är ju självfallet. Det finns ju ändå en orsak till att man väljer att adoptera. För man har svårt att få barn på biologisk väg. Men förneka inte sådant som faktiskt är sanning.
    Jag förnekar inte att en del som adopterar också får biologiska barn. Jag ifrågasätter att det finns ett samband.

    Har du dragit dessa slutsatser själv eller kan du visa någon seriös forskning som styrker dem?
  • Anonym (Barnlös)

    Hej TS!

    Jag förstår att du är riktigt chockad! Kanske är det bra att prata ut hos någon utomstående? Kanske för din man också?

    Jag vill inte säga vad som är bäst för just er, men jag hade helt utan tvekan behållit barnet i magen och även det som ni åker till i augusti.

    Jag blir riktigt avis när jag läser det här. Vilken dröm! Tänk att få uppleva båda!

    Lycka till.

    /Barnlös

  • Lavish
    Anonym skrev 2012-07-11 18:31:09 följande:
    Väggörenhet? är du dum på riktigt? Så du tror på allvar att adoptivföräldrar ser sina barn som ett välgörenhetsprojekt. Ursäkta men du är ju dum på riktigt. Adoption har inget med välgörenhet att göra. Det handlar om människor som vill ha ett barn! Det är föräldrna som ska vara tacksamma över att de får möjlighet till att bli föräldrar. Menar du också att ett adopterat barn ska gå och känna sig tacksam hela livet? Jadu har inget att säga.
    Öh, läste du verkligen inlägget du svarade på nu?
  • Seven Costanza
    Anonym skrev 2012-07-11 18:31:09 följande:
    Väggörenhet? är du dum på riktigt? Så du tror på allvar att adoptivföräldrar ser sina barn som ett välgörenhetsprojekt. Ursäkta men du är ju dum på riktigt. Adoption har inget med välgörenhet att göra. Det handlar om människor som vill ha ett barn! Det är föräldrna som ska vara tacksamma över att de får möjlighet till att bli föräldrar. Menar du också att ett adopterat barn ska gå och känna sig tacksam hela livet? Jadu har inget att säga.
    Om du hade läst ordentligt hade du sett att Emeli själv har adopterat. Det hon skrev var ett svar på någon annans inlägg om att länderna minsann inte borde ha så höga krav utan borde vara tacksamma över att det finns folk i västvärlden som kan idka välgörenhet och ta emot deras barn. Hon skriver ju klart och tydligt att de som vill adoptera som någon sorts välgörenhet inte får något medgivande, alltså att det är ett krav för att få bli a-förälder att inte ha välgörenhet som motiv utan man måste ha en personlig barnlängtan. Ergo att inga adoptivföräldrar gör det för välgörenhet.
  • Betty Boop
    Anonym skrev 2012-07-11 18:31:09 följande:
    Väggörenhet? är du dum på riktigt? Så du tror på allvar att adoptivföräldrar ser sina barn som ett välgörenhetsprojekt. Ursäkta men du är ju dum på riktigt. Adoption har inget med välgörenhet att göra. Det handlar om människor som vill ha ett barn! Det är föräldrna som ska vara tacksamma över att de får möjlighet till att bli föräldrar. Menar du också att ett adopterat barn ska gå och känna sig tacksam hela livet? Jadu har inget att säga.
    Är det nån som är dum på riktigt så är det du! Läser du inte inläggen du svarar på?
  • anyXX

    Oj! Förstår Tt det är en chockartad situation men efterosom det kommer bli ca 2 år mellan barnen blir de ju som syskon och på sättoch vis tvillingar :) tycker ni ska hämta flickan som planerat, bebisen i magenär ju fortf så liten att du inte behöver veta. Grattis två gångerom!


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-07-11 18:31:09 följande:
    Väggörenhet? är du dum på riktigt? Så du tror på allvar att adoptivföräldrar ser sina barn som ett välgörenhetsprojekt. Ursäkta men du är ju dum på riktigt. Adoption har inget med välgörenhet att göra. Det handlar om människor som vill ha ett barn! Det är föräldrna som ska vara tacksamma över att de får möjlighet till att bli föräldrar. Menar du också att ett adopterat barn ska gå och känna sig tacksam hela livet? Jadu har inget att säga.
    Du kan inte påpeka nog många gånger att hon är dum? Alla här har förstått vad hon skrev och du har inte begripit ett jota. 
  • Loriyana

    Ett stort GRATTIS till er båda! Ni kommer bli tvåbarnsföräldrar snart :)   

Svar på tråden Snart adoption. GRAVID!