• lövet2

    Är 5mm barnmisshandel?

    Tja, om man kör metoden strikt efter Eckerbergs original, så är det nog ett gränsfall. Där ingår
    att inte stanna hos babyn fast den gråter
    att inte röra babyn utan bara säga godnatt varje gång man tittar in (var 5:e minut)
    att fortsätta hur mycket babyn än skriker
    att torka av babyn och lägga tillbaka den om den skriker tills den kräks
    att inte byta en blöt blöja om babyn vaknar på natten
    att inte trösta vid mardrömmar

    Hur kan då en vanlig förälder genomföra en sådan metod? Jo, det är för att de inte ser likadant på saken som jag och andra motståndare gör. Så olika man kan se på saker ....

    Många babysar vill somna hos mamma el pappa. De vaknar också en el flera gånger på natten. Föräldrarna tycker det är värt flera kvällars och nätters skrik för att genomföra 5-min-metoden. Beror det på
    A) att barnen i längden mår bäst av att somna själv i sin säng, och att ha utvilade föräldrar?
    B) att föräldrarna inte kan acceptera att babysars sovtider och sovvanor är annorlunda än vuxnas, och därför till varje pris ska tvinga dem till saker de inte är mogna för?

    En väl genomförd kampanj leder till att barnen somnar tyst och stillsamt i sin säng. Om de vaknar på natten somnar de om själva så småningom. Beror det på
    A) att de lärt sig somna, och att de börjat älska sin säng?
    B) att de insett att föräldrarna inte bryr sig om när de är ledsna, och inte kommer hur mycket de än gråter?

    Flera anhängare rapporterar att barnen inte längre hojtar på morgonen och vill bli upplyfta ur sängen när de vaknar. I stället ligger de tyst och stilla i sängen tills någon kommer. Beror det på
    A) att de vill ligga kvar och mysa, därför att de tycker så mycket om sin säng?
    B) att de har gett upp och vet att föräldrarna har makten att låta dem ligga kvar där oberoende av hur mycket barnen ropar?

    Så sorgligt att så många behandlas så illa ....

  • Svar på tråden Är 5mm barnmisshandel?
  • kengru

    Pyff, tack, då har jag fattat det rätt. Och visst förstår jag och håller med om att barn måste lära sig att somna i sina egna sängar, men varför så tidigt? Varför inte lära dem det när de är ett par år?

  • Pyff

    kengru; de allra flesta som jag stött på iallafall har inte behövt köra 5mm nattetid, nätterna brukar lösa sig av sig självt när barnet lärt sig att känna sig trygg i sin säng

  • Röd drake

    kengru Jag vet inte eftersom jag inte har behövt prova metoden själv men jag tycker det är fel att fråga i en sån här tråd och sedan ta fasta på svaren man får här... Denna tråden förespråkar ju inte direkt 5 mm och är readn ganska vriden... Varför inte fråga någon som provat den som sagt så får du nog det mest sanningsenliga svaret...

  • kengru

    Röd drake, det finns ju människor här inne på tråden som förespråkar metoden och varianter av den, därför frågade jag här.

  • Pyff

    kengru: Jag ser fördelarna med att lära min son tidigt. Helt enkelt för att jag tror att det är en fördel med att få bra sovrutiner från början så att säga...................... Samsovning är liksom inget alternativ för oss - hela familjen sover kass på det sättet!

    Röd drake: Jo, men det finns ju ett gäng av oss förespråkare här också..............

  • kengru

    Pyff, min son sover i sin säng, han somnar i vår famn och sen flyttar vi över honom, jag ser inte riktigt meningen med att tvinga ett barn att ligga själv i sin säng och somna när de är så små att man inte kan förklara för dem varför de måste ligga där själva.

  • lövet2

    Röd Drake - Eftersom 5mm är en extrem metod, så blir naturligtvis beskrivningen av den också extrem. Jag kan ju inte gärna beskriva den på fel sätt, eller hur?

  • Pyff

    kengru: Och jag ser inte riktigt meningen med att vänja ett barn att somna i famnen för att sedan helt plötsligt när de är såpass gamla att de förstår logik förklara att de måste ligga i sin egen säng. För mig är det mer logiskt att lära barnet det så tidigt som möjligt för att det ska bli en naturlig grej! Så olika tänker vi.................

  • lakristrollet

    Ser att det är många som skriver att de inte har några svårigheter alls att få sina små bebisar att somna på kvällen och refererad då till sina 3-4 månadersbebisar. Nä, de problemen börjar komma först vid/efter halvåret, åtminstone har det varit så för mig och för de närmaste vännerna. Äldsta dottern var 9 månader när vi körde 5MM och det var INTE någon traumatisk upplevelse, vare sig för henne eller för oss.

    En vanlig illfarelse i denna tråden tycks vara att bara för att man kör 5MM, så byter man inte bajsblöjor eller låter barnen ligga i ingrodd kräk. Har faktiskt aldrig hört talas om att någon förälder låtit sina barn utstå detta - oavsett vad man har för tillvägagångssätt vid nattgåendet.

    Vår lilla tremånaders bebis somnar gott lite varstans, ibland i famnen, ibland i soffan bredvid oss, ibland i vår säng men ändå oftast i sin egen spjälsäng. Får erkänna att det känns oerhört avlägset att använda någon sömnmetod för att få henne att somna själv, men blir det strul framöver så kommer vi säkert att använda oss av en modifierad variant av 5MM.

  • kengru

    Pyff, Max kommer att sluta sova i vår famn när han är redo för det, och då kommer vi att ligga bredvid honom i hans säng om det är det han vill när han somnar, för att efter ytterligare en tid när han åter är redo och vill låta honom somna ensam i sin säng.

Svar på tråden Är 5mm barnmisshandel?