• Anonym (brafr­åga)
    Äldre 30 Nov 11:59
    15017 visningar
    33 svar
    33
    15017

    Hur länge kommer jag känna samma effekt?

    Jag kanske är lyckligt lottad, vad vet jag?! 

    Det är så att jag dagligen har knaprat Citodon snart i tre år pga värk i leder och kramper i magen. Jag får 100 tabletter utskrivet som ska räcka cirka en månad, vilket det också gör. Jag får äta som max åtta om dagen. Jag äter som minst 2 st om dagen och som mest 6 st tabletter. Jag överskrider aldrig och tar tabletter var fjärde timme. 

    2 st Citodon (60 mg kodein) gör att jag får ett skönt rus, inte superkraftigt men ändå tillräckligt för att jag ska känna "bomullskänslan", lugn och avslappnad. Känslan av ruset sitter i en bra stund, allt från 1 timme till 4 timmar. Ger dessutom jättebra effekt på mina smärtor.

    Borde jag inte ha utvecklat en viss tolerans och inte känna samma effekt som jag gjorde första gången? Jag är en liten tjej som inte äter så mycket. Har det en avgörande effekt att jag känner ruset  så pass bra efter alla dessa år? 

  • Svar på tråden Hur länge kommer jag känna samma effekt?
  • Grandm­other
    Äldre 30 Nov 12:15
    #1

    Du vet att kodein kan orsaka kramper i magen?

  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:35
    #2
    Grandmother skrev 2012-11-30 12:15:02 följande:
    Du vet att kodein kan orsaka kramper i magen?
    Det var inte min fråga om hur vida och varför jag får kramper i magen! Den frågan kan jag ställa till min aktuella läkare som är väl medveten om min sjukdom och mina åkommor...  Antar att min läkare vet mer än du och därför råder mig att fortsätta med Citodon och även fler preparat för att undvika kramper...

    NU undrar jag faktiskt av bara ren nyfikenhet varför jag är så känslig mot Citodon?  
  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:39
    #3

    Eller ja, felformulerade mig kanske..

    Frågan är nog inte heller varför jag är känslig mot citodon. Det kan nog inte ni heller svara på... Däremot så är jag nyfiken om fler känner samma rus av en så liten dos i en sån lång utsträckning? 

     

  • Grandm­other
    Äldre 30 Nov 12:40
    #4
    Anonym (brafråga) skrev 2012-11-30 12:39:16 följande:
    Eller ja, felformulerade mig kanske..

    Frågan är nog inte heller varför jag är känslig mot citodon. Det kan nog inte ni heller svara på... Däremot så är jag nyfiken om fler känner samma rus av en så liten dos i en sån lång utsträckning? 

     

    Nu är det nog inte ruset jag är ute efter..utan den smärtlindrande effekten..så..har inget bra sve.Lycka till
  • Äldre 30 Nov 12:45
    #5

    fast vadå. det borde du väl kunna fråga din läkare med? det är väl bland annat det dom är till för. att få information...

    eller är du mer ute efter andras erfarenheter av det så är nog de bättre ämne på flashback  

  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:47
    #6
    Grandmother skrev 2012-11-30 12:40:53 följande:

    Nu är det nog inte ruset jag är ute efter..utan den smärtlindrande effekten..så..har inget bra sve.Lycka till
    Om jag vore ute efter enbart ett rus så skulle jag ha överskridit mina rekommendationer för länge sen.. Som sagt jag har daglig ledvärk som kräver annan smärtlindring än vanliga panodil. Jag har "tur" i oturen att känna ett lågt rus av min smärtlindring.

    Jag undrar varför jag inte har blivit tolerant efter alla dessa år?? Borde man inte bli det av låga doser? 

    Tack du!  
  • Grandm­other
    Äldre 30 Nov 12:49
    #7
    Anonym (brafråga) skrev 2012-11-30 12:47:34 följande:
    Om jag vore ute efter enbart ett rus så skulle jag ha överskridit mina rekommendationer för länge sen.. Som sagt jag har daglig ledvärk som kräver annan smärtlindring än vanliga panodil. Jag har "tur" i oturen att känna ett lågt rus av min smärtlindring.

    Jag undrar varför jag inte har blivit tolerant efter alla dessa år?? Borde man inte bli det av låga doser? 

    Tack du!  

    Vad säger din läkare?
  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:53
    #8
    Mixan skrev 2012-11-30 12:45:57 följande:
    fast vadå. det borde du väl kunna fråga din läkare med? det är väl bland annat det dom är till för. att få information...

    eller är du mer ute efter andras erfarenheter av det så är nog de bättre ämne på flashback  
    Så ingen på familjeliv äter Citodon menar du?! Så ingen på familjeliv har ingen som helst erfarenhet av ruseffekter och tolerans här? 
  • Grandm­other
    Äldre 30 Nov 12:54
    #9
    Anonym (brafråga) skrev 2012-11-30 12:53:21 följande:
    Så ingen på familjeliv äter Citodon menar du?! Så ingen på familjeliv har ingen som helst erfarenhet av ruseffekter och tolerans här? 
    Anser du att du missbrukar?
  • Anonym (brafr­åga) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 12:58
    #10
    Grandmother skrev 2012-11-30 12:49:35 följande:

    Vad säger din läkare?
    Att jag ska fortsätta äta så länge jag har ont, vilket jag också gör. Citodon super mot min smärta, som bortblåst! 

    Dock så har jag inte frågat om tolerans då det inte har nått med min sjukdom att göra. Jag skulle fortsätta att äta Citodon fast jag inte fick ett rus. Det är ju inte så att jag frågar läkaren om jag kan få starkare piller för att jag vill få kraftigare effekt av mitt rus. Jag är nöjd med mina Citodon och den svaga effekten jag får som ett rus. 
Svar på tråden Hur länge kommer jag känna samma effekt?