• Hannah76

    Har du ljus som du inte tänder?

    Jag har funderat ett tag på varför man har ljus som man inte tänder? Stearinsljus alltså. Jag ser verklilgen inte meningen med det?

  • Svar på tråden Har du ljus som du inte tänder?
  • Tant Groda

    Det har jag! Ett vet jag inte varför riktigt, sen några av våra bröllopsljus. Handgjorda av en gammal man. Så det vill jag/vi inte tända. Många kärleksminne i dem

  • Hannah76
    Tant Groda skrev 2013-01-24 13:41:39 följande:
    Det har jag! Ett vet jag inte varför riktigt, sen några av våra bröllopsljus. Handgjorda av en gammal man. Så det vill jag/vi inte tända. Många kärleksminne i dem
    Ah! Men det kan jag förstå Glad. Då är det något mer än bara ljus.
  • Tonårsmamman1

    Jag har en del ljus jag inte tänder. Eller rättare sagt, de kommer ju att tändas så småningom. T ex i vardagsrummet, När vi brännt ner ljusen där, sätter jag i nya, och sedan står de så tills nästa gång, och det kan dröja länge, eftersom vi mest sitter i TV-rummet när vi inte har gäster.

  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-24 14:02:46 följande:
    Jag har en del ljus jag inte tänder. Eller rättare sagt, de kommer ju att tändas så småningom. T ex i vardagsrummet, När vi brännt ner ljusen där, sätter jag i nya, och sedan står de så tills nästa gång, och det kan dröja länge, eftersom vi mest sitter i TV-rummet när vi inte har gäster.

    Ja det kan ju vara en orsak. Glad
  • PolyPond

    Kring Jul brukar jag ha det. Det är sådana som står i träljusstakar och sådana törs jag aldrig tända (eftersom jag tenderar att glömma släcka ljusen innan de brunnit ner). Du har helt rätt i att det är rätt poänglöst. Samtidigt blir det ju ännu fånigare att ta fram stakarna och inte sätta ljus i dem alls.

  • Flisan79

    Jag har många sådana ljus. För att det är snyggt helt enkelt. Sen så tänder vi sällan ljus för vi glömmer bort det. Men ibland så blir de av

    Har en kandelaber uppe på en hylla med långa smala ljus. Jättefint!! Men som den står nu är jag rädd att det ska bli rökfläckar i taket.

  • Tonårsmamman1
    Flisan79 skrev 2013-01-24 14:32:25 följande:
    Jag har många sådana ljus. För att det är snyggt helt enkelt. Sen så tänder vi sällan ljus för vi glömmer bort det. Men ibland så blir de av

    Har en kandelaber uppe på en hylla med långa smala ljus. Jättefint!! Men som den står nu är jag rädd att det ska bli rökfläckar i taket.

    Så tror jag det är också, man har ljusstakar med ljus i som en del av heminredningen. Precis som en pläd i soffan. Det skapar stämmning.
  • Hannah76
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-24 14:48:10 följande:

    Så tror jag det är också, man har ljusstakar med ljus i som en del av heminredningen. Precis som en pläd i soffan. Det skapar stämmning.

    Men använder man inte pläden?

    Jag ser ljus som en förbrukningsvara, något man använder. Tycker det ser sorgligt ut med ljus i stakar som aldrig tänds. Särskilt de som står i fönster och blir helt snea av solen. 
  • Parcae

    Ja, det har jag. Det står exempelvis några ljus i sovrummet på en plats där det inte är särskilt lämpligt att tända dem. De är dekoration helt enkelt. Jag älskar ljus men med både en valp och en katt så blir det sällan att jag tänder några ljus.


    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Hannah76
    Parcae skrev 2013-01-24 15:05:19 följande:
    Ja, det har jag. Det står exempelvis några ljus i sovrummet på en plats där det inte är särskilt lämpligt att tända dem. De är dekoration helt enkelt. Jag älskar ljus men med både en valp och en katt så blir det sällan att jag tänder några ljus.

    Vad är det du gillar med ljus?
Svar på tråden Har du ljus som du inte tänder?