• Isola80

    Min man är 45 och jag vill ha fler barn...

    Det är 12 år mellan mig och maken. Första barnet kom när vi var 28 och 40, andra när vi var 30 och 42. Jag skulle vilja ha ett till barn då jag dels inte känner mig klar (vill så gärna göra en till förlossning :)) och dels så gärna vill vara föräldraledig en gång till då jag började jobba lite för tidigt efter 2an. Om sisådär 2 år vill jag ha en till bebis. Då är min man 47, jag 35. Han är väldigt ung för sin ålder, aktiv och en väldigt fin pappa. Vi har två väldigt enkla barn, inga garantier för att det blir så igen men...

    En sak till... Han har ett yrke där han är iväg och reser ett par nätter varannan vecka. Vi bor i en stad rätt långt från våra anhöriga. Så jag kommer vara helt själv med barnen när han är borta. Om det händer något finns det ingen jag kan vända  mig till.

    Era tankar kring detta? Ska jag lägga ner tankarna på att få hålla en liten igen?

  • Svar på tråden Min man är 45 och jag vill ha fler barn...
  • Isola80
    Jul skrev 2013-02-08 14:47:52 följande:
    Riskerna för graviditeten och även en ökad risk för kromosomavvikelser gäller din ålder och risken för adhd och schizofreni ökar med din mans ålder.
    Jag är en informationsjunkie. Jag tror på vikten av att informera sig. Läs på själva och bilda er en egen uppfattning om riskerna. Och när det är gjort så sätt er ner och prata om de här riskerna och dess konsekvenser är något ni kan leva med.



    Just riskerna var ingenting jag reflekterat över innan. Mer gått i tankarna, är han för gamal för att bli pappa igen för att orka, kommer jag orka en trea. Nä, det du skriver rör mig inte så mycket. jag är ju som sagt bara 35 när den i så fall skulle komma. Finns ju rätt många som får sitt första barn när de är 35 el äldre.
  • Jul
    Isola80 skrev 2013-02-08 14:51:53 följande:

    Just riskerna var ingenting jag reflekterat över innan. Mer gått i tankarna, är han för gamal för att bli pappa igen för att orka, kommer jag orka en trea. Nä, det du skriver rör mig inte så mycket. jag är ju som sagt bara 35 när den i så fall skulle komma. Finns ju rätt många som får sitt första barn när de är 35 el äldre.
    35 är faktiskt inte så bara i graviditetssammanhang. Givetvis går det bra för de allra flesta, men man får inte vara blind för att riskerna ökar.
    En riskbedömning inför graviditet bör man göra oavsett ålder, men riskerna ändras ju äldre man blir,
    ~*rabiat*~
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 14:50:15 följande:
    Däremot så innebär meningen "riskerna ökar" just bara det. De ökar. Det är ingen garanti, och vad de ökar till beror givetvis på vad risken var från början.

    Precis. Och det är ju det intressanta i sammanhanget.
    Riskerna ökar från extremt små till mycket små. Ungefär så. Riskerna är ju inte så stora att man ska tveka för den sakens skull, tycker jag.

    Jag fick vår son när jag var 40 år. Min sambo var 41.
    Jag blev gravid på första försöket, hade en plättlätt graviditet, födde en kärnfrisk son, hade en förhållandevis lätt och snabb förlossning, och kroppen återhämtade sig jättesnabbt efter förlossningen. Så kan det också gå... Solig
  • Natulcien
    Isola80 skrev 2013-02-08 14:51:53 följande:

    Just riskerna var ingenting jag reflekterat över innan. Mer gått i tankarna, är han för gamal för att bli pappa igen för att orka, kommer jag orka en trea. Nä, det du skriver rör mig inte så mycket. jag är ju som sagt bara 35 när den i så fall skulle komma. Finns ju rätt många som får sitt första barn när de är 35 el äldre.
    Vad gäller era åldrar så tycker jag inte att det är så mycket att fundera på. Vill ni, så kör på!
    Däremot är det ju viktigt att ni verkligen vill båda två... Glad
  • Anghammarad

    Tråkigt att ständigt behöva läsa om dessa riskerna ökar när man blir så gammal. Ibland får man intrycket att somliga tror att om mna får barn efter en viss ålder så är det nästan garanterat att barnet kommer att ha någon kromosomavvikelse eller åtminstone någon psykisk sjukdom. Sanningen är ju den att även om risken möjligtvis kan öka med åldern så är sannolikheten får någon defekt ändå väldigt liten. Om risken fördubblas från en halv till en procent så innebär det ändå att det är 99% chans att barnet inte får den defekten


     


     


    Vill ni ha barn så kör på. Risken är väldigt liten att ni får ett sjukt barn.

  • Natulcien
    Anghammarad skrev 2013-02-08 15:04:28 följande:
    Tråkigt att ständigt behöva läsa om dessa riskerna ökar när man blir så gammal. Ibland får man intrycket att somliga tror att om mna får barn efter en viss ålder så är det nästan garanterat att barnet kommer att ha någon kromosomavvikelse eller åtminstone någon psykisk sjukdom. Sanningen är ju den att även om risken möjligtvis kan öka med åldern så är sannolikheten får någon defekt ändå väldigt liten. Om risken fördubblas från en halv till en procent så innebär det ändå att det är 99% chans att barnet inte får den defekten

     


     


    Vill ni ha barn så kör på. Risken är väldigt liten att ni får ett sjukt barn.


    Precis! Håller med! Vissa tror tydligen att det går någon magisk gräns någonstans och 'vips' har man ett sjukt barn och en traumatisk förlossning att se fram emot...
  • Jul
    Natulcien skrev 2013-02-08 15:02:21 följande:
    Precis. Och det är ju det intressanta i sammanhanget.
    Riskerna ökar från extremt små till mycket små. Ungefär så. Riskerna är ju inte så stora att man ska tveka för den sakens skull, tycker jag.

    Jag fick vår son när jag var 40 år. Min sambo var 41.
    Jag blev gravid på första försöket, hade en plättlätt graviditet, födde en kärnfrisk son, hade en förhållandevis lätt och snabb förlossning, och kroppen återhämtade sig jättesnabbt efter förlossningen. Så kan det också gå... Solig
    Vissa risker ökar minimalt, andra lite kraftigare. För mig är det ändå viktigt att vara medveten om dom.

    Visst kan det gå som det gjorde för er också, det gör det ju för de allra flesta. Men inte för alla, och för mig är det viktigt att ha pratat igenom det innan.
    Vi har diskuterat alla risker som finns och hur vi ställer oss till dom. Och vi kommer göra det igen inför en eventuell ny graviditet eftersom riskerna konstant förändras.
    Däremot kommer vi troligtvis inte låta riskerna stoppa oss, men det kommer att vara ett informerat beslut.
    ~*rabiat*~
  • Natulcien
    Jul skrev 2013-02-08 15:07:43 följande:
    Vissa risker ökar minimalt, andra lite kraftigare. För mig är det ändå viktigt att vara medveten om dom.

    Visst kan det gå som det gjorde för er också, det gör det ju för de allra flesta. Men inte för alla, och för mig är det viktigt att ha pratat igenom det innan.
    Vi har diskuterat alla risker som finns och hur vi ställer oss till dom. Och vi kommer göra det igen inför en eventuell ny graviditet eftersom riskerna konstant förändras.
    Däremot kommer vi troligtvis inte låta riskerna stoppa oss, men det kommer att vara ett informerat beslut.
    Risker med en graviditet och en förlossning finns alltid, oavsett ålder, och det ska man naturligtvis vara medveten om. Men de riskerna som ökar med åldern, ökar ju så lite, det ska man också vara medveten om.
  • Jul
    Natulcien skrev 2013-02-08 15:21:06 följande:
    Risker med en graviditet och en förlossning finns alltid, oavsett ålder, och det ska man naturligtvis vara medveten om. Men de riskerna som ökar med åldern, ökar ju så lite, det ska man också vara medveten om.
    Nja, vissa risker ökar väldigt lite. Risken för kromosomavvikelse däremot ökar rätt mycket från 35 och uppåt och forskning tyder på att risken för schizofreni och autism om pappan är äldre också ökar rätt kraftigt med åren. Inte sagt då att 45 är just den ålder då det börjar öka kraftigt.
    ~*rabiat*~
  • Anghammarad
    Jul skrev 2013-02-08 15:26:45 följande:
    Risken för kromosomavvikelse däremot ökar rätt mycket från 35 och uppåt 
    Från hur lite till hur mycket?
Svar på tråden Min man är 45 och jag vill ha fler barn...