• Anonym (Josh)

    Varför saknar de flesta tjejer egna intressen?

    Hänger en del på nätdejtingsidor och har funderat på det där. Varför har majoriteten av tjejer så lite egna intressen? Runt 90% av alla tjejer har endast en eller flera av dessa intressen: Mat/Vin/Resor/Shopping/Träning. Det är ju inga direkta intressen. Det är ju mer allmängiltiga saker som man mer eller mindre måste göra, men som man ändå tycker är kul, i likhet med sova, bajsa, duscha, klippa sig,.. Inga direkt egna intressen alltså. Plus att dom alla är i princip konsumtionsbaserade, alltså du konsumerar i ditt intresse, du producerar ingenting. Jag tycker det lätt ger sken av en ytlig och odriven person..

    Vore intressant att höra från en tjej med bara sådana intressen. 

  • Svar på tråden Varför saknar de flesta tjejer egna intressen?
  • Anonym (tjej)

    Tjejer saknar egna intressen pga att kvinnliga intressen inte allmänt anses som intressen helt enkelt, de har inte samma status som de typiskt manliga. Jag anser mig ha intressen, men det är intressen som mest kvinnor och bögar har    

    Tex detta med shopping, för mig innebär det inte att bara gå och handla. Då har man inte ens fattat vad begreppet innebär. Jag går i butiker för att få inspiration till mina intressen som bl.a. är formgivning, inredning, sömnad och foto. Jag tycker om vackra ting, intresserar mig för tyger, färger, former. Jag begriper inte heller varför tex inte resor kan vara ett intresse, en resa kan ju ge en både historia, kultur, fotomöjligheter osv. osv. Men visst är det väl också så att tjejer som har man och småbarn ofta inte har egna intressen för att de helt enkelt inte orkar eller hinner, men den typen av tjejer hänger inte på dejtingsidor.

  • Anonym (intressen)
    Anonym (Tess) skrev 2013-05-14 08:46:26 följande:
    Finns inte lika mycket som intresserar tjejer som killar. Visst det finns tjejer som gillar fiske, fotboll, hockey osv. Men ärligt är det ett intresse (hobby) att gå på en match? I så fall kan man ju säga att man är intresserad av att gå på bio.

    Mina intressen är djur, skidor, skoter, resor, ridning, bio, hockey. Vad är dina ts?

    Iofs skulle jag aldrig drömma om att lägga ut en kontaktannons. Men det spelar väl ingen roll? Jag är ju tjej/kvinna.

    Att gilla hockey, vara genuint intresserad av hockey, är mer än att gå på nån match.  Kan inte tänka mig att vara med en man som håller på ett annat lag. Likaväl finns det filmfantaster och de är genuint intresserade av film - cineaster.
  • Anonym (x-singel)

    Men vad är ok att ha som intresse då? Är det fel att gilla träning, shopping, mat, vin, resor...?

    Finns det bättre och sämre intressen? Är det skämmigare/sämre att gilla bakning och inredning och creddigare/bättre att spela i en kammarorkester eller måla i olja? Ett intresse är väl att göra något som man både gillar och ger avkoppling. Spelar väl ingen roll om det är knyppling eller frimärken.  Det är så himla skitnödigt pretto att ha ett intressse eller en hobby som är kulturellt och intellektuellt "rätt" enbart för att impa på andra pretton.

    Ingen annan behöver godkänna eller erkänna ens intresse, ett intresse är ju bara för en själv. 

  • Anonym (TS har rätt)
    Ascendere skrev 2013-05-14 08:55:39 följande:
    Som man ropar får man svar.
    Om du vill träffa tjejer med egna intressen så gå med i en klubb för folk med specialintressen, bergsklättring, forspaddling, salsa eller vad det nu kan vara. 

    Dessutom ska jag bjuda på ett bonustips om du vill träffa snygga tjejer som brinner för sitt intresse...
    Börja hoppa fallskärm, I shit you not :)
     
    Du har en bra poäng där! De tjejer som reggar sig på en dejtingsida är ju de som är singlar. Varför är de singlar, jo de har ju inget att göra, inga intressen där de kan träffa folk på ett naturligt sätt. Många människor som brinner för något (idrott, politik, föreningsliv etc) är tillsammans med någon som delar deras intresse, man har träffats genom intresset.
  • sextiotalist

    Åh, jag har nog alltid varit en sådan där "tråkig" kvinna. Mina intressen har och är trädgårdsarbete och handarbete. Jag har inget som jag brinner för, utan är sådär lagom.
    Men för mig är det viktiga är att man är självgående, det är jag absolut (och min sambo), annars hade det inte fungerat.

    Jag ogillar saker som binder upp mig, jag vill kunna vara fri att bestämma över min lediga tid.

    Så om jag skulle bli singel så skulle min datingsida vara väldigt tråkig misstänker jag (i dina ögon). Men vet du, jag försöker leva ett liv som jag trivs med och struntar blankt i om andra tycker det är ett tråkigt liv. 
           

  • Anonym (nördig kvinna)
    1978 skrev 2013-05-14 07:29:25 följande:
    Både kvinnor och män intresserar sig i stor utsträckning för det de får lära sig att de bör intressera sig för - det som är lämpligt för respektive kön och som de flesta äldre av samma kön intresserar sig av. Eftersom män, generellt, har högre status än kvinnor anses deras intresseområden vara viktigare. Därför UPPFATTAR du det som att kvinnor saknar intressen.

    Jag upplever det dessutom som att det anses manligt att snöa in totalt på något. Därför undviker många kvinnor att göra det, det passar sig helt enkelt inte för en dam.

    Dessutom dubbelarbetar de flesta kvinnor som har familj. Då blir det inte lika mycket tid över till annat, utan man ser det intressanta i det man gör varje dag, laga mat tex.

    Jag tror att det ligger något i att det inte anses acceptabelt för en kvinna att snöa in på något och att kvinnor därför väljer att inte framhäva de sidorna när de berättar om sig själva. Jag är själv rätt nördigt intresserad av språk och ord men har ofta upplevt det som att det anses konstigt att ha det som ett stort intresse (framför allt när jag var lite yngre) och har nog därför ibland försökt tona ned den sidan när jag talar eller skriver om mina intressen.
  • sextiotalist
    Anonym (TS har rätt) skrev 2013-05-14 08:44:33 följande:

    Fast om man är reggad på en dejtingsida så är det väl meningen att man ska vara singel och därmed ha några intressen. Eller är det OK att skriva som intressen: hem, barn, trädgård och passa upp min man?
    Varför kan man inte vara trädgårdstintresserad som singel (eller intresserad av hemmet)?
  • Dynastar

    Jag är gift med en man som är sporttokig, främst fotboll och han följer lag i Sverige, England, Italien och frankrike. Han har tidigare själv spelat på ganska hög nivå och fotboll har varit en stor del av hans liv. Jag tycker ju ibland att det går till överdrift och undrar ju hur man kan engagera sig så mycket och bli så förbannad när ens lag förlorar men, jag är också lite avundsjuk på att ha en sån passion för något. Jag tycker om att läsa, skriva och älskar att resa men det är inte riktigt samma sak.

  • Anonym (nördig kvinna)
    Lilia skrev 2013-05-14 03:38:32 följande:
    Träning är inte allmängiltigt! Många håller inte på med det alls. En del håller på med det på en så seriös nivå så att de tävlar i det. En av mina bästa vänner tränar minst två timmar per dag, hon är gyminstruktör och driver ett eget företag där hon har egna yogaklasser. Hon har en fem år lång relevant utbildning i näringslära och hon har bott i Indien ett år och studerat meditation b.la.

    Hon är väldigt matintresserad och har som sagt en universitetsutbildning i näringslära.

    Hon gillar också att resa. Hon reser både i sitt jobb (håller föredrag) och privat. Både inom och utanför Sverige.

    Alltså är hon en av de tjejerna du beskriver. Är det verkligen så hemskt? Förstår heller inte hur du kan säga att hon saknar intressen.

    Jag håller med. Det finns många kvinnor som inte tränar alls.
  • Anonym (TS har rätt)
    Anonym (tjej) skrev 2013-05-14 08:56:33 följande:
    Tjejer saknar egna intressen pga att kvinnliga intressen inte allmänt anses som intressen helt enkelt, de har inte samma status som de typiskt manliga. Jag anser mig ha intressen, men det är intressen som mest kvinnor och bögar har    

    Tex detta med shopping, för mig innebär det inte att bara gå och handla. Då har man inte ens fattat vad begreppet innebär. Jag går i butiker för att få inspiration till mina intressen som bl.a. är formgivning, inredning, sömnad och foto. Jag tycker om vackra ting, intresserar mig för tyger, färger, former. Jag begriper inte heller varför tex inte resor kan vara ett intresse, en resa kan ju ge en både historia, kultur, fotomöjligheter osv. osv. Men visst är det väl också så att tjejer som har man och småbarn ofta inte har egna intressen för att de helt enkelt inte orkar eller hinner, men den typen av tjejer hänger inte på dejtingsidor.
    Är det då inte bättre att skriva att man gilla heminredning, konst etc än shopping? Shopping innebär ju att handla, och om det inte är handlandet det hänger på varför ens skriva shopping?

    Likadant med resor, vad säger det? Att man gillar att åka till Kanarieöarna en gång om året, eller att fotvandra i Nepal? Var specifik, annars buntas man ihop med de vars högsta dröm är en helg i Ullared. Både resa och shopping Flört
Svar på tråden Varför saknar de flesta tjejer egna intressen?