• Anonym (Snart vår tur !!)

    Fördelar med adoption

    Är mitt i en adoptionsprocess vilket är otroligt spännande, fått medgivande och valt land =)

    Ni som adopterat, vad ser ni för fördelar med det om ni tänker på att ni skulle fått ett biologiskt barn. 

    Jag tänker på följande:

    *slipper utsätta min kropp för en graviditet, är ju faktiskt inte helt riskfritt
    *kan träna hela tiden, både innan och efter vi fått vårt barn
    *kan ta ett glas vin med gott samvete när jag vill

     

  • Svar på tråden Fördelar med adoption
  • Anonym (Hoppsan!)

    funderar på att starta en tråd fördelar med att få ett genetiskt barn. vad sägs om det?

  • Maisie

    Varsågod. Ser inget problem med det. Känner du att du behöver peppning i ditt föräldraskap så är det ju en perfekt idé.

  • Anonym (sul)
    Anonym (Snart vår tur !!) skrev 2013-10-30 10:41:21 följande:
    Vet inte hur påläst du är men även om du får ett biologiskt barn så kan det ha ett funktionshinder, bara så att du vet ifa du vill ha barn...

    Alla barn är lika mycket värda, med eller utan funktionshinder.

    Har jobbat med det i hela mitt liv och ALDRIG fått så mycket kärlek tillbaka innan <3  

    Vad jag har förstått har majoriteten av de barn som adopteras numera något slag av funktionshinder, eftersom de länder som adopterar bort behåller de helt "friska" barnen, Därför är jämförelsen med att det biologiska barnet också kan ha funktionshinder rejält felaktig!

    Visst alla barn är lika värda men tänker ni på att det inte bara är anknytningsproblem det handlar om. Beroende på slag av funktionshinder kan ni bli fullständigt bundna hela livet.
  • Anonym (Väntande A-mamma)
    Anonym (Hoppsan!) skrev 2013-11-03 16:20:14 följande:
    Och varför inte vänta och få ett friskt och litet barn under året när man kan välja. Vet du att när man får ett eget barn är det NYFÖTT och inte 2,5 år.
    För att alla inte kan få genetiska barn och har man hållt på länge med utdragna behandlingar för att få barn magvägen spelar det ingen roll när önskan är att bli familj.

  • Anonym (Emio)
    Anonym (Hoppsan!) skrev 2013-11-03 16:20:14 följande:
    Och varför inte vänta och få ett friskt och litet barn under året när man kan välja. Vet du att när man får ett eget barn är det NYFÖTT och inte 2,5 år.
    För att man inte tycker det är viktigt att just få ett magbarn?
  • fabbemam
    Anonym (sul) skrev 2013-11-04 18:16:30 följande:

    Vad jag har förstått har majoriteten av de barn som adopteras numera något slag av funktionshinder, eftersom de länder som adopterar bort behåller de helt "friska" barnen, Därför är jämförelsen med att det biologiska barnet också kan ha funktionshinder rejält felaktig!

    Visst alla barn är lika värda men tänker ni på att det inte bara är anknytningsproblem det handlar om. Beroende på slag av funktionshinder kan ni bli fullständigt bundna hela livet.
    Jo visst är det så att fler procent av de som blir föräldrar genom adoption har barn som räknas som om de har någon skavank men även biologiska barn kan ha olika skavanker när de föds så varför skulle det inte gå att jämföra??

    Jag hoppas verkligen att jag kommer att få glädjen att vara nära mina barn hela mitt liv. Inget barn är fastknutet vid sin förälder men däremot kan närheten var olika intensiv i olika åldrar och ja visst är det så att olika barn behöver olika stöd av sina föräldrar genom livet.

    Hur går det TS är det lång väntan kvar?
  • Anonym (Snart vår tur !!)
    fabbemam skrev 2013-11-17 10:02:49 följande:
    Jo visst är det så att fler procent av de som blir föräldrar genom adoption har barn som räknas som om de har någon skavank men även biologiska barn kan ha olika skavanker när de föds så varför skulle det inte gå att jämföra??

    Jag hoppas verkligen att jag kommer att få glädjen att vara nära mina barn hela mitt liv. Inget barn är fastknutet vid sin förälder men däremot kan närheten var olika intensiv i olika åldrar och ja visst är det så att olika barn behöver olika stöd av sina föräldrar genom livet.

    Hur går det TS är det lång väntan kvar?
    Tack för alla dina kloka och fina inlägg =)

    Trodde vi var nära eftersom alla papper var inskickade men nu är det stopp i det landet vi valde så det känns lite mörkt just nu =( 
  • Anonym
    Anonym (Snart vår tur !!) skrev 2013-11-18 09:15:42 följande:
    Tack för alla dina kloka och fina inlägg =)

    Trodde vi var nära eftersom alla papper var inskickade men nu är det stopp i det landet vi valde så det känns lite mörkt just nu =( 
    Ärsch då!! läs din egen ts, och kom ihåg att du kan ju träna och dricka vin så länge!
  • puss
    Anonym (Hoppsan!) skrev 2013-07-17 08:44:29 följande:

    Jag har stor respekt som gått igenom sorgen att inte kunna föda biologiska barn, accepterat, gör det bästa av situationen och går igenom adoptionsprocessen.

    ---

    Håller med ovan citerade inlägg. Jag är ändock övertygad om att de allra flesta i Sverige helst vill ha egna barn.       

    adopterade barn är egna barn.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Anonym (Hoppsan!) skrev 2013-09-20 16:32:20 följande:
    För mig var det en fantastisk upplevelse att få bli gravid, vänta barn och få det lilla knytet, som nu blivit en månad och ligger här bredvid mig, i min famn. Den första tiden. Att man kan vara så liten. Likheter efter föräldrarna. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta emot en 2-åring istället för ett nyfött barn. Barnet är en kombination av oss. Skulle aldrig kunna tänka mig ett barn som var flera år och som andra såg inte var mitt. Inte få uppleva den första tiden ihop. Ett adopterat barn kan aldrig bli samma som ett eget.

    tråden handlar inte om dig och din graviditet
    *puss puss puss puss*
Svar på tråden Fördelar med adoption