• Agabbe

valpen vill inte äta...

Någon med tips på vad jag ska göra för att få min 3 månaders valp att äta? Han har under två veckors tid blivit erbjuden mat tre gånger om dagen, ätit en par tuggor och sedan lämnat resten. Har bytt foder från RC till Orjien puppy large breed. Ger fodret uppblött, men han verkar vara mer sugen på torra kulorna...

Skulle inte vilja börja blanda med en massa gott, det har uppfödaren gjort men jag vill inte ha en kräsen hund.

Tips?

• Svar på tråden valpen vill inte äta...
  • Malin L

Så gjorde våran också, det vi provade var att servera i nåt annat. Då började han äta puckot Tungan ute 

• Dexter dot com

Ge honom torrt om han föredrar det eller toppa med en matsked kattmat på burk, det viktigaste är ju att han äter ordentligt.

• Agabbe

Är det ibte större risk för magomvridning etc. och att de inte tar upp näringen lika bra om man ger det torrt? Måste prova byta skål också :p

• Dexter dot com

Är jag inte helt ute och cyklar är väl största orsaken till magomvridning hård motion direkt efter maten och det är väl inte aktuellt eftersom det är en valp.
    Jag har själv haft stora raser och umgås med många med större raser och ingen har drabbats av magomvridning trots att vi allihop serverat fodret torrt.
    Testa färskfoder då om du är orolig att ge det torrt. Färskfoder brukar slinka ner utan problem :)

• Snartfrueriksson

Vår ena hund slutade att äta vid ca 4 mån ålder o de var för att hon ville ha torrt. tycker Du ska testa iallafall

• Tess1990

Jag har fått lära mig att om man har en kräsen hund, så har man 
    våran spyr hellre galla flera gånger innan hon äter bara torrmat
    men om vi ger henne lite blötmat eller kött så äter hon mer än gärna torrmat efter
    hon har alltid gjort så och eftersom hon förut hade ljumskbråck och stor risk att få tarmvred så var prio ett att hon bara åt, hur det gick till spelade mindre roll (när hon varit sjuk har jag fått handmata eller matat henne med sked)

en del hundar kan man "övertala" genom att byta skål, sprida ut maten, börja med torr mat tidigare, byta märke eller bara vara envis och stå ut tills dom äter, en del andra hundar kan man inte göra så med utan att dom skadar sig själva innan dom gör som man vill, bara prova och se

• Dexter dot com
    Tess1990 skrev 2013-12-22 10:11:56 följande:
    Jag har fått lära mig att om man har en kräsen hund, så har man 
    våran spyr hellre galla flera gånger innan hon äter bara torrmat
    men om vi ger henne lite blötmat eller kött så äter hon mer än gärna torrmat efter
    hon har alltid gjort så och eftersom hon förut hade ljumskbråck och stor risk att få tarmvred så var prio ett att hon bara åt, hur det gick till spelade mindre roll (när hon varit sjuk har jag fått handmata eller matat henne med sked)

en del hundar kan man "övertala" genom att byta skål, sprida ut maten, börja med torr mat tidigare, byta märke eller bara vara envis och stå ut tills dom äter, en del andra hundar kan man inte göra så med utan att dom skadar sig själva innan dom gör som man vill, bara prova och se
    Håller helt med dig! Många vägrar av princip testa olika foder, topping mm för dom tror hunden ska bli kräsen vilket oftast leder till hundar med magkatarr, kräkningar osv.

Jag tycker det viktigaste är att hunden äter och jag fjäskar gärna med godsaker i fodret mm
  • Agabbe

Tack för tipsen. Vi har nyligen bytt till Orjien i hopp om att han ska börja äta, men det var inte så enkelt. Torrt kunde jag kanske ge men då han inte tuggar kulorna, bara sväljer dem, det är väl ändå inte så bra? Han är lite på 3månader.

• Ireth81

Testa att "leka" med maten, det gjorde jag med min kräsna lilla kille, la några torra bitar i en toarulle och så knep jag ihop sidorna så det inte gick att komma åt direkt så han Fick "jobba" lite extra för maten, än idag älskar han de hjärngympa leksakerna och blir tokig om han ser dem. Ett bra grej att träna dem på med så de får lite hjärngympa, eller lägg några kulor i en torr PET flaska, (detta kan du göra senare med om valpen uppskattar det). Min kille kräker galla för att få något annat gott, men vi har gjort så att när han magvägrade som valp så gav vi honom en godis bit och så han kom på att han var hungrig. Gör det fortfarande då han envisas med att inte äta haha

Lycka till :)

• Dexter dot com
    Agabbe skrev 2013-12-22 11:14:42 följande:
    Tack för tipsen. Vi har nyligen bytt till Orjien i hopp om att han ska börja äta, men det var inte så enkelt. Torrt kunde jag kanske ge men då han inte tuggar kulorna, bara sväljer dem, det är väl ändå inte så bra? Han är lite på 3månader.
    Hetsäter han utan att tugga så ge honom maten i en aktiveringsboll eller sprid ut det på en bricka. 
    Har du testat att blanda i lite färskfoder, kattmat på burk, rå köttfärs ?
  • Snartfrueriksson

Byt skål kanske. Vi köpte nya skålar till våra . Valpen äter men inte den stora. Hon vill ha sin gamla skål. Våran stora åt inte när Vi fick hem henne då pratade vi med djuraffären dom sa att vi skulle ta bort maten om hon inte åt o sen ställa ner när hon skulle äta nästa gång

• Agabbe

Vi har försökt bjuda mat bara två ggr om dagen och sen ta bort så att han skulle hinna bli ordentligt hungrig, ibland har han ätit upp allt men inte varje måltid så han får ändå på tok för lite mat och har fått det sen han kom hit i början av december. Vi har provat med att blanda med skinka, godis, leverkorv i botten men han plockar endera godisbitarna eller så konstaterar han att det inte är värt att äta upp allt för att komma åt levern och skiter i det.... Har även försökt ge torrt men han äter inte ändå, i petflaska äter han nog för det tycker han är skoj men att sätta 3 mål om dagen på det viset tror jag han tröttnar på??eller? Och dessutom tuggar han ju inte kulorna.

Är inne på att pröva med färskfoder nu, men samtidigt orolig om han får i sig allt och inte växer för snabbt. Han är ju en storvuxen ras som förväntas bli ca 60cm i mankh.. men måste ju prova något annars slutar han väl växa då han inte äter! Någon som har tips på BRA frskfoder, har ingen som helst koll på det. Musch tillverkas här i stan, men vet inget om det. Vet inte heller om vilket utbud som finns här, bor i Finland. Någon med kunskap?

• Dexter dot com

Dom flesta färskfoder är fullfoder och innehåller allt men är du orolig så prata med leverantörerna. Nordic, Klass, VoH är några märken.
    Vad säger uppfödaren? Denne borde ju vara proffs på rasens behov och ha kunskap i näringslära.

• Ireth81

Jag har användt nordic färskfoder till min kille från början, men gick över till torrfoder för jag tyckte det var svårt att ransonera och han la på sig alldeles för mkt i vikt, (min kille är en dvärgpudel) men kanske lättare med en stor hund, jag torr inte han tröttnar på PET flaskan utan snarare tvärtom men kolla med uppfödaren eller ring vetrinären o se vad de har för förslag på hur du ska göra,

• Vissla

Mush är inte färskfoder utan BARF i nedmalt format o bland de bästa du kan ge en hund från djuraffären.

• Agabbe

Tack för svaren. Musch är barf, det vet jag, de har sin tillverkning här. De har också färdiga köttbullar för valpar men det kostar över 2000 kr i månaden... Vanlig barf är ju betydligt vanligare, men det avråder uppfödaren ifrån eftersom det är en snabb- och storvuxen hund.

I övrigt säger uppfödaren att jag helt enkelt ska vänta ut honom och inte ge honom mer mat om han inte äter. Jag är rädd för att om han nu är mager länge så blir det svårare för honom att få massa senare också... Så jag vill han ska äta!

Provade petflaskan i går, han lekte och tog ut kulorna men där fick de lämna på golvet...

Svar på tråden valpen vill inte äta...