• ugnspa­nnkaka­n
    Äldre 30 Jun 17:56
    19036 visningar
    112 svar
    112
    19036

    Vid vilken ålder ska ungdomar sommarjobba

    Eftersom många i Sverige har en tendens att försköna barnarbete undrar jag vid vilken ålder ni på FL anser är lagom att börja ha sommarjobb?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder ska ungdomar sommarjobba
  • Äldre 30 Jun 18:00
    #1

    Beror lite på vad som ska göra och hur länge,men inte före 16. Sedan kanske lite lugnt tills de är klara med gymnasiet.

  • Äldre 30 Jun 18:57
    #2

    Jag började sommarjobba när jag var 13-14 ungefär, men det var inte bara på sommaren utan sedan varje lördag under terminerna.

    Mina barn hade sina första jobb som 16-åring, som 14-åring och som 15-åring. Varken de eller jag har sett något konstigt i att de själva fått arbeta ihop pengar till sina egna nöjen och därigenom fått lära sig att allt man handlar har ett värde i hur gärna man vill ha det kontra hur många timmar man måste arbeta för att kunna handla det

  • Äldre 30 Jun 19:00
    #3
    Bolaget skrev 2014-06-30 18:57:43 följande:

    Jag började sommarjobba när jag var 13-14 ungefär, men det var inte bara på sommaren utan sedan varje lördag under terminerna.

    Mina barn hade sina första jobb som 16-åring, som 14-åring och som 15-åring. Varken de eller jag har sett något konstigt i att de själva fått arbeta ihop pengar till sina egna nöjen och därigenom fått lära sig att allt man handlar har ett värde i hur gärna man vill ha det kontra hur många timmar man måste arbeta för att kunna handla det


    Klarar de ändå skolan? Blir det inte väldigt mycket för dom?
  • Äldre 30 Jun 19:05
    #4

    Finns väl inget ska. Jag hade okejat en längre periods arbete(tänker längre än kanske 2-3 veckor) vid 12-13 år sådär.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 30 Jun 19:15
    #5

    13 14 är helt ok enligt mig. Min dotter sålde bröd på helgerna i den åldern och min son gick ut med reklam.
    Själv stod jag i grovdisken på en mycket ansedd resturang när jag var 14.. Rynkar på näsanInget att rekommendera.


    Goodness Me
  • Äldre 30 Jun 19:18
    #6

    13-14 tycker jag man kan börja sommarjobba. Jag fick mitt första deltidsjobb när jag var 13, jobbade 4 kvällar + helg i veckan.


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Äldre 30 Jun 20:44
    #7
    athanatos skrev 2014-06-30 19:00:42 följande:
    Klarar de ändå skolan? Blir det inte väldigt mycket för dom?
    Varför skulle man inte klara skolan om man jobbar några veckor på sommaren?

    Jag började sommarjobba när jag var 13. Var suveränt roligt och spännande!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Scoops
    Äldre 30 Jun 20:55
    #8

    Jag började arbeta 2 kvällar i veckan på pizzeria när jag fyllt 13år och har alltid haft någon typ av extrajobb sedan dess. Jag hann med skolan utan problem men alla klarar inte det, så anpassa efter ungen kanske? :)

  • Äldre 30 Jun 21:42
    #9
    Mandel skrev 2014-06-30 20:44:16 följande:
    Varför skulle man inte klara skolan om man jobbar några veckor på sommaren?

    Jag började sommarjobba när jag var 13. Var suveränt roligt och spännande!
    Tänker mest att det borde vara bäst om barnen satsar allt på skolan istället och har semester under sommaren.
  • Äldre 30 Jun 21:58
    #10
    athanatos skrev 2014-06-30 21:42:52 följande:
    Tänker mest att det borde vara bäst om barnen satsar allt på skolan istället och har semester under sommaren.
    Inte för att jag vet, men är det inte dötrist och förslöande för ungarna att ha semester i 10 veckor? (Vilket, för övrigt, är mer än jag hade lov under ett helt ÅR när jag gick i skolan.... tror ja, om jag räknar rätt.....)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Vid vilken ålder ska ungdomar sommarjobba