• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • skogstjejen19
    MissBeesly skrev 2015-03-12 19:15:09 följande:

    Nu är jag lite less. Första letrozol-kuren kom ju ägglossningen så tidigt (innan VUL) så att vi inte hann försöka. Nu fick jag positivt på LH-stickan i förrgår och tog ovitrelle samma dag. Hade sex samma kväll, men sen har min sambo varit bortrest och jag kände av världens ägglossningssmärta igår kväll, 24 h efter sista sexet. Han är fortfarande bortrest. Varför kan det inte bara klaffa? Man blir ju så otålig så det kryyyyper i en. Känner mig 99% övertygad om att det inte funkat den här gången heller...


    Spermierna lever i 3 dagar så det kan funka ändå <3
  • MissBeesly
    skogstjejen19 skrev 2015-03-12 19:52:35 följande:

    Spermierna lever i 3 dagar så det kan funka ändå <3


    Tack för peppen Skogstjejen19! Jag vet ju att det finns chans ändå, men du vet hur det är.. Man vill känna att man gjort allt man kan och så när man inte gör det är det lätt att tappa modet. Ska försöka vara positiv och tänka på annat.
  • skogstjejen19

    Nu kör vi på försök nr 3 med letrozole, men försök nr 5 älstimulerande. Tog pergo 2 gånger innan.

    Första tabletten i magen! Dag 3 idag

  • efg
    skogstjejen19 skrev 2015-03-13 07:18:01 följande:

    Nu kör vi på försök nr 3 med letrozole, men försök nr 5 älstimulerande. Tog pergo 2 gånger innan.

    Första tabletten i magen! Dag 3 idag


    Håller mina tummar för att det ska gå vägen för er nu!

    Själv är jag på äl+6(7) idag. Denna eviga väntan alltså.. Haha
  • skogstjejen19
    efg skrev 2015-03-13 07:44:23 följande:
    Håller mina tummar för att det ska gå vägen för er nu!

    Själv är jag på äl+6(7) idag. Denna eviga väntan alltså.. Haha
    Tack de samma <3

    Väntan väntan väntan, helt sjukt jobbigt att gå och dra fötterna efter sig och hoppas varje dag.

    Hoppas på plus för dig om 1 vecka

    Kram
  • hagnestahill

    Hej tjejer!

    Jag var med i början av tråden men har sen inte hängt med.
    Men nu har det hänt grejer.. tyvärr negativa.

    Jag fick Letrozol i januari av min gyn då de tidigare konstaterat att jag ev kunde ha PCO (mild) eftersom jag hade oregelbunden mens. Men för säkerhets skull fick även min sambo lämna spermaprov ganska nyligen, även om det till 99% var min oregelbundna mens som "ställde till det".

    Jag har alltid trott att det är mig det är "fel" på, just eftersom jag har oregelbunden mens, och har då trott att jag inte alltid ägglossar.
    Men nu fick vi tillbaka spermaprovet, och det var inte kul alls. Lågt antal spermier (bara 12 milj/ml) och dessutom inte så pigga/rörliga som de helst ska vara. Idag får mannen lämna spermaprov igen för att se om det blivit bättre, men tror inte det.

    Så nu sitter man här, med stimulerade ägglossningar tack vare Letrozol, men trots det kassa förutsättningar pga dåliga spermier. Suck.
    Remiss är skickad till landstingets kö för hjälp tex IVF/ICSI, men min privata gyn, som skrivit ut Letrozol, tyckte ändå jag skulle fortsätta med dem eftersom det kan "ge oss en skjuts" och kanske funkar ändå...

    Eftersom jag i princip inte har några biverkningar av Letrozol så fortsätter jag ett par månader till. Mannen är satt på zink, folsyra, D-vitamin och L-karnitin, hoppas det kan förbättra kvalitén något.

    Ville bara dela med mig av detta här, och påminna er alla om vikten av att även mannen undersöks. Ja ni har säkert redan gjort det, men det är tyvärr inte helt ovanligt att gyn utreder kvinnan först, mannen sen. Jag hade sparat tid om sambon lämnat prov redan i höstas.

    Nu håller jag trots våra motgångar tummarna för att vi blir spontant gravida i väntan på remissen till landstinget.

    Är ändå väldigt nöjd med Letrozol för jag har mkt starkare äl nu än tidigare, mer symptom, äl-sekret, utslag på sticka, temp osv. Så för min "milda PCO" har det gjort underverk. Nästa vecka ska jag ändå ta ett blodprov för att mäta progestersonvärdet, för att verkligen bekräfta om jag har äl eller ej.

    Lycka till alla ni där ute!
    Ge inte upp!

  • MissBeesly
    apelsinpress skrev 2015-03-13 09:35:59 följande:

    Hej tjejer!

    Jag var med i början av tråden men har sen inte hängt med.

    Men nu har det hänt grejer.. tyvärr negativa.

    Jag fick Letrozol i januari av min gyn då de tidigare konstaterat att jag ev kunde ha PCO (mild) eftersom jag hade oregelbunden mens. Men för säkerhets skull fick även min sambo lämna spermaprov ganska nyligen, även om det till 99% var min oregelbundna mens som "ställde till det".

    Jag har alltid trott att det är mig det är "fel" på, just eftersom jag har oregelbunden mens, och har då trott att jag inte alltid ägglossar.

    Men nu fick vi tillbaka spermaprovet, och det var inte kul alls. Lågt antal spermier (bara 12 milj/ml) och dessutom inte så pigga/rörliga som de helst ska vara. Idag får mannen lämna spermaprov igen för att se om det blivit bättre, men tror inte det.

    Så nu sitter man här, med stimulerade ägglossningar tack vare Letrozol, men trots det kassa förutsättningar pga dåliga spermier. Suck.

    Remiss är skickad till landstingets kö för hjälp tex IVF/ICSI, men min privata gyn, som skrivit ut Letrozol, tyckte ändå jag skulle fortsätta med dem eftersom det kan "ge oss en skjuts" och kanske funkar ändå...

    Eftersom jag i princip inte har några biverkningar av Letrozol så fortsätter jag ett par månader till. Mannen är satt på zink, folsyra, D-vitamin och L-karnitin, hoppas det kan förbättra kvalitén något.

    Ville bara dela med mig av detta här, och påminna er alla om vikten av att även mannen undersöks. Ja ni har säkert redan gjort det, men det är tyvärr inte helt ovanligt att gyn utreder kvinnan först, mannen sen. Jag hade sparat tid om sambon lämnat prov redan i höstas.

    Nu håller jag trots våra motgångar tummarna för att vi blir spontant gravida i väntan på remissen till landstinget.

    Är ändå väldigt nöjd med Letrozol för jag har mkt starkare äl nu än tidigare, mer symptom, äl-sekret, utslag på sticka, temp osv. Så för min "milda PCO" har det gjort underverk. Nästa vecka ska jag ändå ta ett blodprov för att mäta progestersonvärdet, för att verkligen bekräfta om jag har äl eller ej.

    Lycka till alla ni där ute!

    Ge inte upp!


    Så där har det varit för mig med. Det är svårt att jämföra siffror eftersom ert svar var i milj/ml, vi fick bara reda på att totalantalet i provet var drygt 22 miljoner och att antalet rörliga var strax över 12 miljoner. Det tyckte vår läkare var lätt nedsatt spermakvalitet, och att det mycket väl kan vara förenligt med fertilitet. Dessutom är det ju vanligt att det är tillfälligt nedsatt. Men jag förstår precis hur det känns, ett bakslag. Vi har inte lämnat något nytt än men ska göra det om ett par veckor. För vår del tyckte de att vi skulle fortsätta med stimulering tills vidare. Blir det IVF så blir det, och då finns det ju goda chanser med Pco. Lycka till!
  • Cathy

    Hej på er alla! Nu är förhoppningsvis spermierna på väg till ägget och gör ett försök till befruktning Det blev ont om tid och jag hann bli riktigt nervös så - Miss Beesly, alltid bättre att ha dem väntandes där än att hoppas att de hinner fram innan/vid äl

    apelsinpress; förstår hur du känner och vill bara säga att med rätta tillskott kan man få pigga spermier! Förutom zink är selen och C-vitamin jätteviktigt! Och A-vitamin, så tanka leverpastej. Och ge 500-1000mg C vitamin minst 2 -4 veckor och minst 30mg zink så blir spermierna bättre. Efter att jag gjort tidigare många ivfer och till slut blivit gravid utan ivf så vill jag varna att ivf tyvärr inte är någon direkt lösning alla gånger Men jag kan rekommendera insemination - bra alternativ för slöa och få simmare! Bor du i Stockholm?

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?