• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • rebeqqa

    Åh gud så underbart! Håller tummarba för er. Kul med tid så snart!

    Tack för lyckoönskningarna!


    nepe skrev 2016-02-21 16:48:33 följande:

    Gulliga du! Det går bra :) Jag är i vecka 6 och ska på inskrivningssamtal på torsdag :D Fått ultraljudstid redan 10 mars, på kliniken jag fick letrozolen utskriven på utan att jag ens behövde fråga om det :P Känns väldigt bra!


  • rebeqqa
    KaosArt skrev 2016-02-20 17:57:49 följande:

    Till en början ville min kille knappt prata om det, dock började jag oroa mig ganska tidigt. Efter ett halvår började jag känna att något kändes fel, men han tyckte bara att jag inte alls skulle oroa mig och bara vänta och se så skulle de snart fungera. Detta var för mig jätte jobbigt då jag har stort behov av att prata och bearbeta saker flera gånger för att jag ska må bra. Så här fungerade det inte bra.

    Men så fungerade det ju inte. Så efter ett år när vi började med utredning så var han mer öppen för att prata om det. Men han är inte alls så känslig kring det som jag är. Men han oroar sig, nu ligger ju mest oro i om vi får ivf bekostat av ladsting eller inte.

    Men jag tror att han inte vill att jag ska oroa mig mer därför visar inte han sin oro lika mycket. Och samtidigt är inte han så att han visar så mycket känslor och sådär. Så jag känner inte att vi är på samma nivå, men vi kan nu kommunicera på ett bra sätt och stötta varandra.

    Hur fungerar det för er?


    Ert låter ganska likt hur det är för oss. Fast jag har alltid haft en känsla av att det är något fel på mig så har jag aldrigt riktigt kollat upp mig själv. Men efter vårt bröllop tänkte vi att det skulle vara smart att börja försöka för vi vet med oss att det tar tid för vissa. Jag oroade mig länge och min make var inte ett dugg orolig. Vilket gjorde det hela svårt att prata om. Efter ett halvår tog min oro över och min man sa att jag borde kolla mig - om bara för att få ro. Då fick jag PCO konstaterat och sedan dess har det blivit lättare att prata om det. För allt blev mer kornet. Han är dock den som är mer optimistiskt - han tror att det kommer gå för oss ganska lätt ändå. Medan jag tar våra "nederlag" hårdare. Och jag tänker på detta mer - ganska dagligen. Vi har blivit bättre på att kommunicera - men ja. Det är samma här. Min man är inte så mång-ordig. Han är inte heller så känslig av sig. Men jag tror att detta påverkar honom mer än han låter mig veta. Jan biter nog ihop mycket och är den starkare av oss. Kanske för att han måste nu när jag känner mig mer skör.
  • Mona85
    KaosArt skrev 2016-02-19 07:33:48 följande:

    Hej tjejer.

    Har haft en dålig period så kom mig inte för att gå in här något. Känner att denna kampen tar så fruktansvärt mycket energi från mig. Och samtidigt har jag såna problem med sömnen, att somna kan jag, men sedan att förbli sovande... vaknar gång på gång och kan vakna tidigt utan att kunna somna om. Har kontaktat en kurator nu så jag hoppas att jag ska kunna få lite hjälp med att kunna koppla av mer.

    Hade äl i helgen, hade massa äl känningar denna gång och äl stickorna visade mycket starka utslag så det känns som att jag hade en "stark" eller "bra" ägglossning denna gång. Men ja det är väl samtidigt som jag vill inbilla mig själv ;) finns väl egentligen inget som är en bra eller stark äl. Hehe. Men fick till det tre gånger med killen min så vi har gjort vad vi kan.

    Så nu är det den långa väntan. Den jobbigaste tiden på cykeln.

    Dessutom skulle våran klinik skicka iväg en remiss om ivf, och jag har tjatat på dem i snart två veckor om att de ska skicka den men tydligen så har de så himla mycket viktigt att stå i så den har inte kommit iväg än! Blir så fruktansvärt trött. Det innebär ju att vi får så mycket extra väntetid. Vi vet ju inte om vi får det godkänt så väntan är ju väldigt jobbig.

    Nepe: Grattis! Vad härligt för er! :)

    Chbw: ser att du är i samma väntefas som mig! Hur går det för dig? Vad brukar du göra för att väntetiden inte ska bli så jobbig? :) mitt problem är att jag blir som besatt nästan. Kan typ inte tänka på annat.

    rebeqq­a: förstår att nu vill sätta igång ett försök om ni inte kunnat göra det på länge! Hur lång tid kan det ta tills mensen kommer? Själv har jag ju fördelen att jag får äl varje månad, (eller ja vad vi tror iaf) men det fungerar inte ändå. Hoppas för er skull att det ska ta sig för er denna gång :)

    Mona85: hur går det för dig? Antar att du är runt äl nu om jag räknat rätt? :)

    Sorry för långt inlägg ;)


    Att du gör! 2 dosen nu också ägglossningen kom exakt samtidigt som sist, dag 16 så i söndags. Hade lite extra mys på natten mot onsdag, natten mot fredag och natten mot söndag, behöver jag säga att vi jobbar skift?! ???? så hoppas det gör susen. Vet inte om mam borde mysa inatt också?! För säkerhetsskull. Om ägget släppte igår, hade ÄL smärtor hela FM.

    Hur går det för dig? ????
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-02-21 07:24:56 följande:

    Jo, får så ont i princip varje gång jag har äl (och även när jag inte har äl, för äggstockarna kan tydligen svälla ändå), dock brukar det bara göra superont under några timmar, men nu varade det till och från i ett par dagar.. och vid mens är jag typ död för jag får så ont.. Men det är pga endometriosen.. Så borde ju vara "van", men det är som en spark i magen varje gång.. Kroppen är väldigt bra på att glömma... :o 

    Ja, det är ju det. Ja men eller hur. Bra jobbat kroppen haha. Har inte haft problem med PMS förrns för typ 2 år sen. Aldrig haft innan. Fatta chocken när det började.. Grät, skrattade och skällde om vartannat, o stackars sambon fattade ingenting. Inte jag heller först. Tills jag fattade vad det var... :p 

    När ungefär har du bim nu? =) Vi verkar väl ligga rätt nära i tiden? Jag borde ha någon gång mellan 2-4mars. Lite svårt o pinna exakt eftersom jag hade ont under så lång tid.. :p 

    Kram <3


    Okej måste vara jätte jobbigt att ha det så. Förstår att den smärtan inte är något man kan vänja sig vid, vi får hoppas att du blir gravid så du slipper äl och mens ett tag fram över. ;)

    Hehe ja nu håller jag ju så bra koll på min cykel så jag vet ju när pms kommer, men tidigare så fattade ja ju inget varför jag va så känslig helt plötsligt :)

    Ja vi ligger nära varandra nu, jag har bim runt den 29. Så de är bara ca 2 dagar mellan oss. Men ja vet inte om jag ska fuska och testa med clearblue plus på fredag eller lördag. Men ja vet inte, kanske är dumt. :p
  • KaosArt
    rebeqqa skrev 2016-02-21 20:57:45 följande:

    Ert låter ganska likt hur det är för oss. Fast jag har alltid haft en känsla av att det är något fel på mig så har jag aldrigt riktigt kollat upp mig själv. Men efter vårt bröllop tänkte vi att det skulle vara smart att börja försöka för vi vet med oss att det tar tid för vissa. Jag oroade mig länge och min make var inte ett dugg orolig. Vilket gjorde det hela svårt att prata om. Efter ett halvår tog min oro över och min man sa att jag borde kolla mig - om bara för att få ro. Då fick jag PCO konstaterat och sedan dess har det blivit lättare att prata om det. För allt blev mer kornet. Han är dock den som är mer optimistiskt - han tror att det kommer gå för oss ganska lätt ändå. Medan jag tar våra "nederlag" hårdare. Och jag tänker på detta mer - ganska dagligen. Vi har blivit bättre på att kommunicera - men ja. Det är samma här. Min man är inte så mång-ordig. Han är inte heller så känslig av sig. Men jag tror att detta påverkar honom mer än han låter mig veta. Jan biter nog ihop mycket och är den starkare av oss. Kanske för att han måste nu när jag känner mig mer skör.


    Sköt att ni har lättare att kominucera nu. Jag är ju också den som tar allt hårdare och kan nästan känna mig provocerad av att han är så positiv och inte tar det som mig. Men de är ju något jag måste jobba med, han måste ju få reagera som han vill. Men jag hade gärna sett att det berörde honom lite mer. Eller mer att han visade det mer, för berör honom gör det ju.

    Men vi får vara glada för och ta vara på att vi har män som vill ta hand om oss och vara starka för oss.

    Vi har årsdag idag, nio år tillsammans :)
  • KaosArt
    Mona85 skrev 2016-02-22 21:28:08 följande:

    Att du gör! 2 dosen nu också ägglossningen kom exakt samtidigt som sist, dag 16 så i söndags. Hade lite extra mys på natten mot onsdag, natten mot fredag och natten mot söndag, behöver jag säga att vi jobbar skift?! ???? så hoppas det gör susen. Vet inte om mam borde mysa inatt också?! För säkerhetsskull. Om ägget släppte igår, hade ÄL smärtor hela FM.

    Hur går det för dig? ????


    Låter som att ni har täckt upp bra ;) håller tummarna för det går vägen för er denna gång!

    Jag väntar på bim nu, den är beräknad till den 29 ungefär. Så får se vad som händer. Har väl ingen större tilltro, men hoppas så enormt mycket. Funderar på att tjyvtesta typ fredag eller lördag. Men vet inte om det är dumt. Kanske bra borde vänta men är så otålig!
  • chbw
    KaosArt skrev 2016-02-23 07:00:26 följande:

    Okej måste vara jätte jobbigt att ha det så. Förstår att den smärtan inte är något man kan vänja sig vid, vi får hoppas att du blir gravid så du slipper äl och mens ett tag fram över. ;)

    Hehe ja nu håller jag ju så bra koll på min cykel så jag vet ju när pms kommer, men tidigare så fattade ja ju inget varför jag va så känslig helt plötsligt :)

    Ja vi ligger nära varandra nu, jag har bim runt den 29. Så de är bara ca 2 dagar mellan oss. Men ja vet inte om jag ska fuska och testa med clearblue plus på fredag eller lördag. Men ja vet inte, kanske är dumt. :p


    Jo. Man tror ju man ska vänja sig men icke. Jag hoppas bara på att jag är en av de som blir bättre under graviditet. Många med endometrios får ont eller tillochmed ondare under graviditet. Jag håller tummarna att det är ärftligt, mamma hade också mycket problem men efter hon fick mig (första barnet) blev det mycket bättre =)

    Skönt o ha koll iallafall! Mitt kommer o går lite som det vill melöan äl o mens.. haha. O inna äl är jag supergråtig pga medicinerna :'D

    Okej! Kul att det är såpass nära =) jag har köpt hem massa villiga tester för o kunna testa innan om jag vill.. :p får se hur jag gör =) har 3 cb+ tror jag o 1 cbdigital men de ska jag använda först när ett av de andra visat positivt först =)
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-02-23 07:55:32 följande:

    Jo. Man tror ju man ska vänja sig men icke. Jag hoppas bara på att jag är en av de som blir bättre under graviditet. Många med endometrios får ont eller tillochmed ondare under graviditet. Jag håller tummarna att det är ärftligt, mamma hade också mycket problem men efter hon fick mig (första barnet) blev det mycket bättre =)

    Skönt o ha koll iallafall! Mitt kommer o går lite som det vill melöan äl o mens.. haha. O inna äl är jag supergråtig pga medicinerna :'D

    Okej! Kul att det är såpass nära =) jag har köpt hem massa villiga tester för o kunna testa innan om jag vill.. :p får se hur jag gör =) har 3 cb+ tror jag o 1 cbdigital men de ska jag använda först när ett av de andra visat positivt först =)


    Jag visste inte att vissa med endometrios blev sämre under graviditeten, har bara läst att de kan blir bättre. Då hoppas jag verkligen att du är en av dem som blir bättre! :)

    Ja jag ska nog passa på att köpa hem några tester imorgon så jag har om jag vill testa i helgen. Har känt mig lite extra nere idag, jobbade inte så har mest varit rastlös och stressad. Tror sambon hörde på telefon att de var någon för han kom hem tidigare och tog med mig ut på en promenad. Det gjorde mig gott, han får mig alltid att le med så blev lite bättre i alla fall.

    Och idag fick jag äntligen veta att vårat remiss gått iväg. Så nu är det bara att vänta och se, jag hoppas verkligen att vi kan få ivf landstingsbekostat. Tror de kommer att ta w mellan 1 -2 månader att få svar. Men vi ska fortsätta med letrozol och hoppas såklart att vi lyckas på egen han innan!
  • chbw
    KaosArt skrev 2016-02-24 16:31:14 följande:
    Jag visste inte att vissa med endometrios blev sämre under graviditeten, har bara läst att de kan blir bättre. Då hoppas jag verkligen att du är en av dem som blir bättre! :)

    Ja jag ska nog passa på att köpa hem några tester imorgon så jag har om jag vill testa i helgen. Har känt mig lite extra nere idag, jobbade inte så har mest varit rastlös och stressad. Tror sambon hörde på telefon att de var någon för han kom hem tidigare och tog med mig ut på en promenad. Det gjorde mig gott, han får mig alltid att le med så blev lite bättre i alla fall.

    Och idag fick jag äntligen veta att vårat remiss gått iväg. Så nu är det bara att vänta och se, jag hoppas verkligen att vi kan få ivf landstingsbekostat. Tror de kommer att ta w mellan 1 -2 månader att få svar. Men vi ska fortsätta med letrozol och hoppas såklart att vi lyckas på egen han innan!
    Visste inte det heller.. Tyvärr är det många läkare som tycker/tror att en blir botad av graviditet. Men en kan inte bli botad från en kronisk sjukdom. Möjligen färre symtom eller symtomfri men inte frisk. tack! jag hoppas verkligen det. 

    Okej! Vilken go sambo du har! Jag testade idag mest för att se hur svagt testet var, pga ovitrelle-sprutan. Men det var negativt, så borde inte ha något hcg från den kvar. Väldigt tidigt tycker jag, är bara nästan 8 dagar sen sprutan. Men skönt om de gått ur redan, då kan jag ta ett eventuellt plus nu efter på allvar =) 

    Håller tummarna att ni får ivf landstingsbetalt om det inte funkar nu! 

    kram
  • chbw

    negativt hcg-test ca 8 dagar efter ovitrelle bör väl tyda på att sprutans hcg inte påverkar längre? Och att eventuellt plus nu efter/utebliven mens borde tydas på ett litet frö?? =) 

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?