• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Smecker
    SmalaSara skrev 2016-03-12 14:42:07 följande:

    Ja, precis. Organisationsteori. Som inte nödvändigtvis funkar särskilt bra i praktiken.


    Fast nu råkar det finnas forskning på det. Men skall jag anta att du vet bättre?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-03-12 14:49:27 följande:
    Mm, jag vet.

    Mycket av det man här på FL kam läsa från antifeminister om vad feminismen står för är ju hämtat från den rikliga flora av synnerligen obegåvad antifeministisk satir som finns på nätet

    Överhuvudtaget tycks den oförblommerade enfalden vara det som göder skrikhögern, SD-aktivismen och liknande antiintellektuella företeelser.
    Ja, Åkessons följare hör tydligen till de med tacksamma att mata:

    "Han väljer att inläggen till exempel ska visas för alla som gillar Jimmie Åkesson på Facebook, eftersom de ofta blir arga och delar."

    http://www.nsk.se/2015/09/07/han-trollar-dig-med-god-fortjanst/
  • SmalaSara
    Smecker skrev 2016-03-12 15:14:20 följande:
    Fast nu råkar det finnas forskning på det. Men skall jag anta att du vet bättre?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
    Ja, det finns viss forskning; jag skrev ju i ett tidigare inlägg att det sannolikt är den teorin (om någon utomstående som tar hand om impopulära omorganisationer) som gett upphov till beslutet.

    Den forskningen är dock inte entydig på det sätt att det alltid, i alla sammanhang, är det bästa att ta in en utomstående som saknar kunskap om det faktiska arbetet, oavsett vilken organisation det rör sig om.

    när det gäller samhällsbärare institutioner där personalen är det absolut viktigaste, Så tror jag inte den här typen av teorier fungerar bra.

    Men jag antar att du är av en annan åsikt?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-03-12 14:54:20 följande:
    Metrolänkar funkar sällan, åtminstone på gamla Familjeliv.

    testar den här varianten

    tinyurl.com/p7c74fk
    Det är nog så. Den funkar för mig att öppna. Men jag är inne på "nya" familjeliv.
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2016-03-12 13:42:12 följande:
    Vad/vilka är myndighetens ledning/styrelse? Vem avgör vad som är myndighetens bästa möjliga resultat och vem avgör vad som är myndighetens uppgift?
    Mycket av hur myndigheter ska se ut och arbeta regleras av myndighetsförordningen.
    Följande säger förordningen om myndighetsledning:
    Myndighetens ledning

    2 § En myndighet leds av
    1. en myndighetschef (enrådighetsmyndighet),
    2. en styrelse (styrelsemyndighet), eller
    3. en nämnd (nämndmyndighet).
       Myndighetens ledningsform anges i myndighetens instruktion eller i någon annan författning.


    Uppgiften antar jag är regeringen som ger och beskriver för de centrala myndigheterna, möjligen att det delegeras ner på departementen.

    Det finns flera granskningsinstanser, exempelvis Riksrevisionen som kan bedöma hur en myndighet klarar sin uppgift. Myndigheten kan även göra internrevision och även ha ett insynsråd som är rådgivande för myndighetens ledning och därmed kan utgöra en för-granskande instans.
  • Tom Araya
    Smecker skrev 2016-03-12 13:54:17 följande:
    Å andra sidan är det svårare att ändra en struktur och en organisation som man själv är en del av. Lite basic organisationsteori.
    Det beror vilken struktur man vill ändra på. Förhållandet mellan den politiska makten och myndigheten är också en struktur och som en politiskt tillsatt person är en del av.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-03-12 15:53:16 följande:
    Ja, Åkessons följare hör tydligen till de med tacksamma att mata:

    "Han väljer att inläggen till exempel ska visas för alla som gillar Jimmie Åkesson på Facebook, eftersom de ofta blir arga och delar."

    /
    Över en halv miljon delningar: Herregud, åtskilliga av dessa blev säkert genuint upprörda över att Schyman ville förbjuda skägg på män. Kan tänka mig hur det surrade i synapskopplingarna och hur slutsatser som att det är den sjukliga avundsjukan som gör sig tydlig här - nu vill Schyman förbjuda skägg bara för att kvinnor inte kan få skägg. Dessa feministtalibaner som vill göra höns av oss alla.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-03-12 17:03:45 följande:
    Över en halv miljon delningar: Herregud, åtskilliga av dessa blev säkert genuint upprörda över att Schyman ville förbjuda skägg på män. Kan tänka mig hur det surrade i synapskopplingarna och hur slutsatser som att det är den sjukliga avundsjukan som gör sig tydlig här - nu vill Schyman förbjuda skägg bara för att kvinnor inte kan få skägg. Dessa feministtalibaner som vill göra höns av oss alla.
    Schyman behöver inte SD för att uppröra. Jag undrar vad som krävs eller hur länge det dröjer innan alla tar henne som det skämt hon är. Många har redan förstått, t.o.m. inom vänster- och feministkretsar, men än är det långt kvar innan hon är helt avfärdad, mycket tack vare ett visst fortsatt stöd i media.
  • Smecker
    SmalaSara skrev 2016-03-12 15:55:50 följande:

    Ja, det finns viss forskning; jag skrev ju i ett tidigare inlägg att det sannolikt är den teorin (om någon utomstående som tar hand om impopulära omorganisationer) som gett upphov till beslutet.

    Den forskningen är dock inte entydig på det sätt att det alltid, i alla sammanhang, är det bästa att ta in en utomstående som saknar kunskap om det faktiska arbetet, oavsett vilken organisation det rör sig om.

    när det gäller samhällsbärare institutioner där personalen är det absolut viktigaste, Så tror jag inte den här typen av teorier fungerar bra.

    Men jag antar att du är av en annan åsikt?


    Det är självklart helt okej att du tror att "den här typen av teorier inte fungerar bra".

    Mig veterligen är det ett extremt fåtal verksamheter där personalen är det viktigaste, så jag ser inte riktigt din poäng där.

    Forskningen visar att sannolikheten att förändringsarbetet blir framgångsrikt är mycket högre om det drivs av någon som inte är indoktrinerad i eller absorberad av den rådande kulturen på organisationen som skall förändras. Sannolikheten att personen som internt väljs att driva förändringsarbetet är en kulturbärare är också avsevärt högre, vilket i sig är en minskad framgångsfaktor.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?